Nybegynnerroser

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, Villrose, AnnePåLandet, Line

Nybegynnerroser

Innlegg MrWilson Søn Jun 24, 2012 17:49

Hei.
Oppussingsprosjektet av en hage trenger nå et rosebed, men siden jeg har lite erfaring med roser kan jeg tenke meg å få noen tips om nybegynnerroser som er lette å ha med å gjøre, og som belønner en fersking med friske fine planter :D Noen som har tips? Trenger vel egentlig de fleste typer roser unntatt ramblere...

Bor forresten i H4/H3.
MrWilson
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Nybegynnerroser

Innlegg tuva Søn Jun 24, 2012 19:56

Hei MrWilson.

Med Nybegynnerroser faller umiddelbart tanken på lettstelte roser som blomstrer til tross for lite skøtsel, perioder med mye regn, og kun beksjæring på våren. De aller greieste rosene er i grunnen de som er engangsblomstrende. Med disse slipper man å kontinuerlig beskjære rosene for å stimulere til kontinuerlig blomstring ettersom det er kun ett blomsterflor. I denne gruppen tilhører eksempelvis albaroser og gallicaroser med et enormt mangfold i både form og farge. De trenger en neve gjødsel (eks blåkorn el helgjødsel) for hver rose kun en gang på våren. Til gjengjeld blomstrer de overdådig med et større blomsterflor i omlag 3 uker i stedet for å ha ett eller flere blomsterflor utover sommeren. Om du vil ha litt mer høyde på rosen er Blush Damask å anbefale (blir 2m høy) samt albaroser. Disse rosene er eksempler på roser som har blitt funnet i forlatte gamle hager, hvor disse rosene har blomstret jevnt og trutt uten noe form for skøtsel.

Dersom du ønsker roser som har mer enn et blomsterflor (remonterende roser) ville jeg ha anbefalt Rose de rescht og Jacques Cartier som begge er remonterende portlandroser. Remonterende roser betyr ikke at rosene blomstrer hele sommeren, men har som regel ett mindre blomsterflor til i løpet av sommeren. Mme Boll er også en pålitelig historisk rose med remonterende egenskaper.For at disse rosene skal ha ett eller flere blomsterflor utover sommeren trenger de klipping av avblomstrede blomsterhoder og noe mer gjødsling enn de engangsblomstrende før st.hans.
tuva
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg MrWilson Søn Jun 24, 2012 21:38

Takk for fint svar. Jeg kan gjerne stusse rosene utover hele sommeren, det er jo bare hyggelig. Det jeg hovedsaklig tenkte på var friske og velprøvde sorter som ikke pådrar seg all verdens sykdom første sesongen.
MrWilson

Innlegg hildeG Man Jun 25, 2012 18:14

Tror det med sykdom og sopp er litt vær- og klimaavhengig, så det er vanskelig å gi noen bastante råd. Min erfaring (siden 1986...) er at rosene blir mindre sopp- og sykdomsbefengte for hvert år som går - de opparbeider en naturlig immunitet så lenge de får noenlunde stell. Derfor har jeg stort sett gitt opp sprøyting, det er dyrt og funker dårlig. De få rosene som bukker under for svartflekk og annen sopp her hos meg blir etter noen år erstattet med andre. Det eneste jeg sprøyter mot (med decis) er rosesikader, de få gangene jeg har opplevd angrep av disse. Tror også det er lurt å ikke plante BARE roser, men ha andre vekster innimellom. Det gjør at elendigheter ikke sprer seg så lett.
Never be afraid to try something new.
Remember that a lone amateur built the Ark.
A large group of professionals built the Titanic.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Man Jun 25, 2012 18:31

Men det er nok en grunn til at 80 % av rosene som blir solgt fra hagesentrene er 'Nina Weibull' :mrgreen:
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Man Jun 25, 2012 21:58

Jeg tør påstå det er ingen rose som utgjør større utfordring enn en nybegynner kan hanskes med. Gjør man litt forarbeide og sjekker hvordan den vokser, hvor stor den blir, de ulike kvalitetene går det helt fint. Selv om noen rosegrupper er kjent for å kreve litt mer enn andre betyr det i praksis bedre jord, litt mer gjødsel, solrik plassering; krav man fint kan imøtekomme. Er det en rose man har spesielt lyst på, er det i grunnen lite som burde hindre det. Om du har en nærmere beskrivelse av hva du har bruk for, hvor du har tenk å ha rosen, om det er rene rosebed, samplatninger, hekk, lave, høye, duft, farge, osv, er det lettere å komme med mer bestemte forslag.

Noen sorter som har vært spesielt frisk og riktblomstrende; Astrid Lindgren, Westerland (sent i sesongen er det nesten ingen som slår dem), men også Aloha, Leonardo Davinci. Rose de Resht og Jacques Cartier er som nevnt fine sorter om man har lyst å prøve gamle sorter. Det er mye å velge mellom.

Når det gjelder jord og gjødsel kommer det an på utganspunktet man har, og selv har jeg etter litt frem og tilbake komt frem til at de gamle rådene med beinmel og kugjødsekompost i plantehullet fungerer veldig bra. Planlegger man et rosebed fra start av kan man med fordel spavende jorden og ha i kompost, naturgjødsel, eventuelt annen jordforbedring.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Marit Helene Tor Jun 28, 2012 18:46

Slår et slag for Hurdalsrosen. Men den blir veldig stor da...
Brukerens avatar
Marit Helene

Innlegg hildeG Man Jul 02, 2012 8:13

calypso skrev:Men det er nok en grunn til at 80 % av rosene som blir solgt fra hagesentrene er 'Nina Weibull' :mrgreen:

Dårlig fantasi? Ingen av mine roser er Nina Weibull.
Never be afraid to try something new.
Remember that a lone amateur built the Ark.
A large group of professionals built the Titanic.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester