Klatreroser på trappegelender?

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Klatreroser på trappegelender?

Innlegg LindaKanina Man Mar 20, 2017 9:51

Vi skal få oss ny trapp ned til huset denne sommeren, og jeg drømmer om roser som klatrer på gelenderet. Hvilke roser passer best til sånt, om det i det hele tatt er mulig? Den må jo ikke bli for høy, siden toppen av gelenderet bør være fritt så våre "gamle" foreldre har noe å holde seg i på vei opp og ned. Hihi.
LindaKanina
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Klatreroser på trappegelender?

Innlegg calypso Man Mar 20, 2017 12:39

Dårlig idè. Et rekkverk er for å gi støtte og sikkerhet. En rose vil ødelegge dette. Beklager.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Man Mar 20, 2017 20:55

Enig med Calypso. En klatrerose mot et trappegelender blir bare et virvar av greiner som stikker, og som insisterer på å vokse motsatt av hva du vil :) Men du kan plante en passende stor buskrose nedenfor gelenderet og sørge for å beskjære den slik at den ikke kommer i veien for folk som vil støtte seg når de bruker trappen.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Man Mar 20, 2017 22:22

Plant frodige roser i store potter/urner. Så kan du sette dem i trappa og ellers flytte dem dit du vil.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Ons Mar 22, 2017 2:06

Hvor mye rom er det fra bakken til toppen av gjerdet? Er der plass plant tornefrie roser som Zephirine Drouhin eller Reine des Violettes; jeg vet disse ikke har særlig med torner som kan skade. Noen har riktignok haker bak bladene men det er ikke helt det samme. Reine des Violettes har vært lett å holde hos meg, burde være lett å lede bortover et gjerde og holde i tømmene med vårbeskjæring og oppbinding. Noen av Austin Rosene skal være nærmest uten torner bl.a: Leander og A Shropshire Lad, det kan kanskje bekreftes av andre. Noen sorter er mye lettere å holde orden på enn andre siden veksten ikke er så kraftig eller uregjerlig, Coral Dawn er et trygt valg til slikt bruk.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg LindaKanina Ons Mar 22, 2017 10:51

Jeg vet ikke sikkert hvor høyt gelenderet blir. Men den Leander-rosen var flott! Hvor får jeg tak i den? Den MÅ jeg jo ha, uansett om det blir ved trappa eller et annet sted. :D
Jeg hadde liksom sett for meg å kutte dem ned og holde dem under der man skal holde seg, men vi får se! Først må trappa opp, så kan jeg kanskje slenge ut et bilde her og få noen tips av dere som er litt mer inn i gamet enn meg? :D
Kan ta litt tid da.. Her er det snø enda. :(
LindaKanina

Innlegg Caveman1990 Ons Mar 22, 2017 11:12

Hva med helt andre klatrevekster? Hortensia, klematis? Ellers er det brukt potter på dette bilde, syns ikke det ser så værst ut :D
Bilde
Caveman1990

Innlegg LindaKanina Ons Mar 22, 2017 14:32

Klematis er flott! Kanskje jeg heller skal bruke det. Flotte blålilla varianter? Vi skal ha tretrapp med grus i trinnene. Den blir ikke like stor og flott som den på bildet. hihi. Det blir bed på hver side av trappen, så da kan jeg jo plante i jorda. Har du noen tips til klematis da? Tror jeg bor i sone 3. Ramnes, i Vestfold.
LindaKanina

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester