Rosa hybrida `Honeymilk`

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Rosa hybrida `Honeymilk`

Innlegg Kari Lør Mai 20, 2017 0:24

Jeg falt fullstendig for denne rosa som jeg fant i Heslebergs gartneri. Men jeg finner ikke mye om rosa unntatt at den er frisk og herdig til H4. Er det noen som har erfaring med denne rosa. Nydelig er den i alle fall.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Re: Rosa hybrida `Honeymilk`

Innlegg orm Lør Mai 20, 2017 11:12

Ja,den var vakker. Står ikke mye om den på 'Help me find ...' heller. Den er jo ganske ny. Står det H4 på den? Ser den er satt til USA-sone 6 - ned til 20,5 minusgrader. Håper den vil trives hos deg. Kunne godt tenkt meg en slik liten skjønnhet i bedet selv, men trodde jeg måtte ned i USA-sone 3 for at noe skulle overleve hos meg.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Lør Mai 20, 2017 12:54

Er den okulert eller stiklingsformert? Tantau lister den som en patiorose og miniatyr. Jeg antar den vil oppføre seg som de små potterosene vi få rund om kring. Det er mange av dem og selv om de er klassifisert i samme gruppe er det mye forskjellig som kommer i slike små potter. Uansett, jeg ville dekket den til vinteren, de overlever ofte en vinter eller to men uten ekstra stell blir de ikke særlig gamle. Har du et okulert eksemplar er de mer robust og pålitelig. Jeg hadde Teeny-Weeny og en annen navnlås i nesten 10 år. De var kjøpt drevet i blomst, okulert på en grunnstamme. De ble begge en tett, fin og blomsterrik liten busk hvert år, og mye lettere å få til en stiklingsformerte. Tantau beskriver den som tettvoks og usedvanlig blomsterrik.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Kari Søn Mai 21, 2017 21:03

Takk for svar, Arild. Jeg vet ikke om rosen er okulert eller stiklingsformert. Men jeg skal dekke den til til vinteren, å får vi se hvor lenge jeg får beholde den.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Søn Mai 21, 2017 23:34

Det er ganske tydelig om den er okulert på en ung plante, den spirer som et sideskudd fra rothalsen. Stiklingsformerte har ofte mange mindre planter i en potte, men den kan også være en litt eldre stikling som har vokst seg til. Den blir sikkert fin ut på sommeren uansett :- )
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest