Rugosakultivarene som forsvant

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Rugosakultivarene som forsvant

Innlegg Nienna Søn Jul 16, 2017 18:39

Jeg spurte etter Agnes på mitt lokale hagesenter i Hagelandkjeden. Men de hadde ingen rugosaer, ikke engang Hansa og Hansaland. Siden rosa rugosa er svartelistet hadde de bare bestemt seg for å kutte ut alle roser med rugosa gener :shock: Gjelder det alle hagesentre, eller er det bare her de har gått så hardt til verks?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Rugosakultivarene som forsvant

Innlegg Dag Søn Jul 16, 2017 19:18

Ja, det er nok ikke flere kjeder som har hatt så store angstafall for å selge roser. Jeg har forsøkt å fortelle
ledelsen at de trygt kan selge alle rugosahybrider - bortsett fra arten. Men redselen tok nok overhånd.
De kunne jo lett ha avklart misforståelsen ved å kontakte Miljødirektoratet.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solanita Søn Jul 16, 2017 20:40

Her i Bergen har jeg fått kjøpt både Moye Hammarberg og Louise Bugnet på Hageland ( henholdsvis Åsane og Fantoft ).
Solanita
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Arild Søn Jul 16, 2017 20:48

Fantoft hadde også Hansa, og det er ikke lenge siden jeg så kommunen utvide en større beplantning med noe som i år blomstret som Hansa. Det er i hvert fall noen som vet forskjellen på svartelistet art og ikke listede hybrider.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Indre Enfold Søn Jul 16, 2017 20:51

Naturvernforbundet driver rene hetskampanjer mot hagesentre. Rips? Helt ærlig.
Har en Rugosa Hansa som jeg tok med fra der jeg bodde før, men den har ikke fått noen rotskudd ennå.

https://naturvernforbundet.no/naturogmi ... -1024.html
Indre Enfold

Innlegg Nienna Søn Jul 16, 2017 21:27

Jeg prøvde å fortelle dem at det ikke er et eneste rotskudd, og slett ikke frøplanter fra verken Hansa eller Hansaland i min hage. Men nei, de hadde bare bestemt seg for å kutte ut alle rugosaer :roll: Til tross for at de visste at det var forskjell på arten og kultivarene. Veldig synd at de er så redde. Det må være alvorlig når redselen går foran det å tjene penger :)
Jeg får sjekke ut om noen nettbutikker har Agnes, og om de sender til høsten.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Søn Jul 16, 2017 21:33

Indre Enfold skrev:Naturvernforbundet driver rene hetskampanjer mot hagesentre. Rips? Helt ærlig.
Har en Rugosa Hansa som jeg tok med fra der jeg bodde før, men den har ikke fått noen rotskudd ennå.

https://naturvernforbundet.no/naturogmi ... -1024.html

Akkurat, ja. Rene gapestokken. Er der virkelig forbudt å selge alle disse plantene? Eple??!!
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Man Jul 17, 2017 1:13

Dette var sjokkerende! Eple, rips, marsfiol, buskfuru og grasløk! Er det mulig? Kan noen fortelle hva som er så skummelt med disse? :shock:
Men det er jo greit at de skriver hvor man kan få tak i dem! ;)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Man Jul 17, 2017 8:15

Skulle så gjerne ha engasjert meg mere i naturvern. Men når man ser hvor lite seriøst Naturvernforbundet er, så
er jeg redd for å gå inn i en fanatisk menighet. Så da får jeg heller drive naturvern på min egen måte.
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Man Jul 17, 2017 8:57

Jeg er helt enig med deg, Dag :) Gressløk har jeg aldri funnet noen steder ute i naturen. Og den jeg har i hagen sår seg nesten ikke. Men jeg håper at gartnere våkner og begynner å selge rugosahybrider igjen. Hvis ikke må vi jo alle begynne å stiklingsformere de sortene vi har, og begynne å bytte med hverandre :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Man Jul 17, 2017 9:12

Jeg har "vokst opp med gressløk". Det var en av få grønnsaker/kryddere som var tilgjengelig under krigen og etter. Min mor
plukket dem i store mengder, klippet dem opp og overvintret dem i glass. Husker hun brukte dem i supper, eggerøre og over kokte
poteter. Jeg tror tvert imot at vi hadde godt av gressløken. Har aldri tenkt over at den skulle medføre noen fare - hverken i naturen
eller i magen.
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Man Jul 17, 2017 15:59

Nei, naturvern må tas alvorlig, men dette er latterlig.
Jeg gleder meg til marsfiolen har spredt seg så mye at den utkonkurrerer løvetanna! :lol:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn M. Man Jul 17, 2017 22:24

Jeg jobbet en sesong i et gartneri, og Hansaland er det jeg har dårligst minner om fra den sommeren. Å luke seg igjennom feltet med dem var helt grusomt! Som om man hadde sloss med et kobbel villkatter! Og så mange potter som måtte gjennomgåes! Derfor litt blandene følelser om den forsvinner. Men den må være enormt effektiv for å plante der du ikke vil at folk skal gå!

Hvis de er ute etter "rugosahybrider" så er det jammen mange roser som har problemer! Etter det jeg husker er rugosablod brukt mye blant annet i de Kanadiske rosene for å få fram sterke planter som tåler harde forhold. Nå ser ikke Explorer-rosene mine ut til å ville ta over verden, akkurat. Får håpe fornuften seirer med tiden.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Anders L Ons Jul 19, 2017 12:18

Jeg må innrømme at jeg blir opprørt av den dels sterke motvilligheten (hos mange) mot å ta trusselen fra spredning av fremmede arter på alvor. Vurderingene er gjort av de fremste ekspertene vi har i landet, og kan leses her: http://databank.artsdatabanken.no/FremmedArt2012. Jeg anbefaler alle å lese dette, og da for hver art dere ønsker å uttale dere om. Da vil dere se at hovedårsaken til at f.eks. hagerips og grasløk er på fremmedartslista er at de hybridiserer med nærstående, stedegne taksoner (hhv. Ribes spicatum og Allium schoenoprasum ssp. boreale). Det holder ikke å vise til at "jeg har aldri sett at denne har spredd seg i min hage", det er bortimot irrelevant. Det er summen av alt som skjer med alle planter i alle hager over tid som er avgjørende. Jeg synes ikke det er for mye forlangt å ha ei tilnærming med respekt for problemstillingen, og respekt for de økologiske vurderingene som gjøres. Nå har vel denne tråden fjernet seg fra diskusjonen rundt Rugosa-kultivarene, men la meg til slutt sveipe innom den og. Det er arten Rosa rugosa som har vært i fokus hos naturforvaltningen. Å "skylde" på forvaltningen fordi Hageland ikke fører disse hybridene er å rette baker for smed.
Anders
Anders L

Innlegg timanna Ons Jul 19, 2017 14:58

Vi retter ikke baker for smed! Men synes det er håpløst av Hageland å ikke følge med i timen. Vi vil gjerne ha hybridene, ikke arten, men det har de visst ikke helt forstått.
Det virker jo temmelig rart for vanlige folk at epler skal være svartelistet, f.eks. Skal vi ikke få ha epletrær lenger? Vi vil gjerne ta naturvern på alvor, men da bør forvaltningen komme med gode forklaringer på hva som er grunnen til at akkurat disse artene er så skumle. Gode, greie forklaringer som vanlige folk kan forstå. :^:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest