Mme Pierre Oger

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Mme Pierre Oger

Innlegg eli mari Ons Sep 13, 2017 22:23

Jeg lurer på om noen har erfaringer med rosen Mme Pierre Oger. Tenker på å prøve å skaffe meg den. Hvordan er den i regnvær? Hva er herdigheten til denne rosen? Ser den en plass er oppgitt til H4-H5. Stemmer dette?
eli mari
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Mme Pierre Oger

Innlegg Arild Tor Sep 14, 2017 0:41

Jeg har Reine Victoria som er identisk, forskjellen er kun litt mer farge i kronbladene. Her i Bergen har den fått hard medfart i form av greinbrann og frostskader, men jeg antar den tåler sone 4 om du har pålitelig snødekke. Alt over snølinjen vil trolig fryse. Rein og vått vær er et problem. Den rakk å vokse til og blomstre bra de første par årene, men har skrantet siden. I år har den hatt et par grener med blomster. Hadde vinteren ikke fart så hart med den ville den klart seg bedre. Har du et lunt sted til den er den verd å prøve, men er det mer utsatt ville jeg heller tatt Louise Odier eller Coupe d'Hebe. Jeg tror faktisk Mme Isaac Pereire klarer seg bedre enn MPO her på Vestlandet, i hvert fall under et takutspring, men den er ikke så lys rosa som Mme Pierre Oger og de fleste bourbon er større.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Re: Mme Pierre Oger

Innlegg Dag Tor Sep 14, 2017 8:05

Jeg tror ikke MPO går særlig høyere enn til sone 3. LÅG skriver sone 3 og Roseforeningens sortsliste skriver sone 3.
Hos meg i sone 4 kan det hende den overlever en særlig mild vinter. Stabilt og godt snødekke har det ikke vært på mange år.
Sist vinter fantes det nesten ikke snø. Jeg er helt vill etter å gå på ski, så dette følger jeg med på.
Jeg skulle gjerne ha kjent duften av denne rosen :)
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester