Rose de provins

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Rose de provins

Innlegg inko Man Okt 30, 2017 19:40

Eg kjøpte i 2012 nokre historiske roser hos Rosa Røise. Ei av dei var rose de provins. Denne har vokse seg stor og kraftig, men blomstrar ikkje. Dvs i sommar kom det ein blomst på den. Lurer på om eg skal spa den opp eller gi den ein sjanse til. Nokon som kjenner denne rosa og veit om det tek nokre år før den blomstrar? No får den berre ettermiddagssol, kan det vere for lite sol som er problemet?
inko
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Rose de provins

Innlegg Dag Man Okt 30, 2017 20:17

Her er vi inne på en populær rose med mange navn. Vanligst er 'Officinalis'
På norsk - Apotekerrosen. Provinsrosen er en gallica og ganske så hardfør.
Det er ikke noe som sier at det skal ta flere år før den blomstrer. Hvis man beskjærer den for hardt,
mer enn 1/3, vil den ikke blomstre den sommeren. Den blomstrer på fjorårets skudd.
Ja, den vil nok ha mye lys, men skulle i alle fall ha gitt noen blomster allerede andre sommeren.
Denne rosen bærer også navnet 'Red Rose of Lancaster' Har du roseboka mi, kan du lese om den der.
Mye historie som knytter seg til denne rosen.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg inko Man Okt 30, 2017 22:27

Då har eg fått mykje god informasjon. Har boka di ja og har no lese om den der. Skal ikkje grave den opp nei, har kanskje klipt den for mykje. Til våren skal eg heller klippe ned busken som gir skugge. Tusen takk for at du gir av din rosekunnskap.
inko

Innlegg Dag Man Okt 30, 2017 22:35

'Officinalis' er en rose fra 1400-tallet. 100 år etter, ble det oppdaget en mutasjon eller sport av Officinalis.
Det var Rosa Mundi eller også kalt Vercicolor. Denne rosen ble etter hvert verdens mest kjente stripete rose.
Ikke rart svenskene kaller den Polkagrisrosen. Begge disse bør finnes i enhver hage etter min mening.
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Tir Okt 31, 2017 23:09

Er det Apotekerrosen eller er det den med gjenblomstring? Jeg får ikke opp sidene til Rosa Røyse lenger? Får de mindre enn seks timer sol kan det være en del av problemet. Har du gitt den gjødsel og kompost? De er ikke kravstore, men god jord hjelper alltid.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg inko Ons Nov 01, 2017 18:35

Ikkje lenge sidan eg var inne på Rosa Røise sine sider, men no får eg dei heller ikkje opp. Bilde og rosebeskrivelser der har vore meg til mykje glede. Prøvde meg med ei bestilling i vår, men fikk til svar at dei ikkje leverte roser lenger. Når eg tenkjer meg om har nok denne rosa mi kanskje fått litt mindre gjødsel enn andre, så til våren skal det bli ei forandring på det. Skal også sørge for at den får mindre skugge, så då blir det nok blomstring til neste år.
inko

Innlegg Dag Ons Nov 01, 2017 20:50

Generelt har ikke de engangsblomstrende gallica-rosene behov for så mye gjødsling. En gang,
kanskje to. Men da har jeg mer tro på at den får litt mer sol - mer enn 6 timer om dagen.
Plant den med godt med kugjødselkompost rundt seg. Rosene stortrives i kugjødselkompost.
Litt gjødsel er det i denne komposttypen også. Men lite blomstring har nok mest sammenheng
med for sterkt beskjæring. Inntil en tredel, og beskjær de ytre greinene i litt ulik høyde.
Da vil busken etter hvert blomstre fra bunn til topp og ikke bare øverst på busken.
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Yahoo [Bot] og 1 gjest