Hvordan vite om rosen er død?

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hvordan vite om rosen er død?

Innlegg Solanita Fre Mai 11, 2018 22:29

Nå i mai ser jeg at flere av rosene mine trolig er døde. Det har vært en kald vinter i Bergen og en kald vår med tele og kraftig sol. Jeg har bare meg selv å takke, rosene det gjelder står i krukker og skulle vært overvintret i kald kjeller, men det ble ikke noe av denne vinteren. Nå er spørsmålet mitt hvor lenge skal jeg avvente før jeg skal erklære rosene tapt? Har liten hage og trenger plassen både i bed og potter. Greinene ser brune og tørre ut, og det er ikke tegn til bladutvikling. Hvor seint kan det evt komme? Den ene rosen jeg trodde var død ( Aspirin ) kommer nå med et ørlite skudd helt nede .
Solanita
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Hvordan vite om rosen er død?

Innlegg Dag Lør Mai 12, 2018 7:48

For det første bør man vente lengst mulig med beskjæring av roser man er usikker på. Når du skjærer av
en grein, vil du i snittet se om det er noe liv igjen. Hos meg er det mye og mange svarte kvister. Ganske sikker
på at det ikke er noe liv i dem, så de blir skåret bort. Heldigvis er det som regel noen grønne skudd fra pode/okulasjonsstedet.
Selv om det tar lenger tid før de vokser til, har jeg i alle fall ikke mistet dem helt.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solanita Lør Mai 12, 2018 9:34

Takk for svar! Var usikker på det med beskjæring av dem, så beskar halvparten ( synes det er litt vanskelig å se hvorvidt det er liv i enkelte snittflater, for noen levende greiner kan jo også ha en brunaktig/treete midte.. ). Nå skal jeg spare de andre for beskjæring i alle fall. Snakker vi at det kan være håp til langt ut på sommeren...?
Solanita

Innlegg Dag Lør Mai 12, 2018 10:40

Hvis det ikke er noe grønt i snittflaten, er det ikke noe liv. Jeg venter aldri til ut i juni, men
tar avgjørelsen innen et par uker.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solanita Søn Mai 13, 2018 9:35

Takk igjen! Akkurat det jeg trengte å vite.
Solanita

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest