Rosene nå når det kommer regn og vind?

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Rosene nå når det kommer regn og vind?

Innlegg Arild Ons Jun 13, 2018 22:27

Skyene samler seg på himmelen og der er kjøligere nå. Jeg har vært en runde med gjødsel, neon av rosene står full i knopper, mange er i full blomst. Felicite Parmentier er fin i år, men den har knapt begynt å folde ut knoppene. Den legger seg utover i regn, og kan knekke. Jeg har satt opp grønne metallbøyler rund den i håp om at det vil gi støtte nok gjennom torsdag og fredag. Vil et nett rund hjelpe mot vinkastene? Jeg har et ubrukt nett ment til bærbusker liggende.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Re: Rosene nå når det kommer regn og vind?

Innlegg Nienna Tor Jun 14, 2018 0:05

Ja, nå blir det tøft for både roser og peoner. Her hos meg får det bare stå til. Jeg har for mye til at jeg kan sikre alt. Men jeg tror at nett kan hjelpe mot de verste vindkastene. Greinene vil være mer samlet. Roser knekker jo veldig lett i vind. Noe jeg får erfare hvert år :( Men krysser fingrene for at vi alle får minst mulig skade på rosene :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Vigdis Tor Jun 14, 2018 8:39

Jeg håper det ikke blir for slemt i vest i dag. :klem: Her er det "kun" meldt 8 sekundmeter.
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Arild Tor Jun 14, 2018 13:54

Jeg satt opp bøyler rund en busk jeg vet legger seg ned i mye regnevær, knekk og brekk om det blir vind og styrt regn. Sent i går gikk jeg ut og band nett rund den, og pakker den ut igjen i morgen. Det er ikke sikkert det blir så mye vind her nede, foreløpig er det bare vanlig regn og litt vind.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Tor Jun 14, 2018 20:51

Comte de Charbord stod med 6 helt fine, fullt utfoldede blomster i dag, og en brukken gren. Jeg kuttet alle blomstene av og la dem på en tallerken. De blir veldig tung i reng og vind, resten av knoppene lot jeg stå. Min CdC får avbrukne grener, sommer som vinter. Det er en gammel plante etter hvert, godt over 15 år, men jeg kan ikke huske hvor lenge. Etter de siste års knekk og brekk er det en liten plante, men rund form og setter knopper. Plantene som står på hytten var kjøpt omtrengt samtidig, de er der fremdeles. Nettet og støttebøylene har foreløpig holdt Felicite Parmentier hoppe og hel.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest