Blomstringen i år - gleder og utfordringer

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Blomstringen i år - gleder og utfordringer

Innlegg Nienna Tor Jul 05, 2018 8:58

Takk, Vigdis. Det er greit å få navnet bekreftet. Og at den ikke er kravstor er sikkert. Den får endel skygge der den står. Skal se etter rotskudd :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Fre Jul 06, 2018 10:11

Dette tror jeg er Heritage. Kjøpt på restesalg for et par år siden. Og siden hadde jeg glemt den. Helt til i år da den dukket frem under en stor peon :)
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Vigdis Fre Jul 06, 2018 10:27

Morsomt at de dukker frem :lol: Flott glede! Den har formen og fargen til Heritage, ja. En rose jeg ble veldig glad i og som klarte seg i mange år her hos meg. Litt slengete i veksten så jeg pleide å støtte den opp.
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Lør Jul 07, 2018 11:27

Ja, det er en stor glede når roser som jeg nesten hadde glemt, dukker opp igjen. Astrid Lindberg har også begynt å vise seg som robust og livskraftig rose som jeg tror jeg vil få stor glede av i årene som kommer.
Bilde

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Vigdis Lør Jul 07, 2018 21:54

Nienna, nydelige bilder av Astrid Lindgren. Den er en flott og sterk rose, som jeg ennå ikke har prøvd :o
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Søn Jul 08, 2018 12:09

Jeg nølte litt før jeg kjøpte Astrid Lindgren. Den dufter nemlig ikke. Men alle de positive egenskapene veide tyngst. Og nå står den med duftbomben Great Western som nabo :)

Deilig duft har også denne, Crown princess Margaretha. Og så langt er den spinkel og henger med hodene. Men jeg håper at den etterhvert strammer seg opp.
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Solveig Søn Jul 08, 2018 14:59

Det er jammen mange flotte roser å få!
Jeg har ikke "rosejord" i hagen, så det er ikke mange jeg har. Derfor nøyer jeg meg stort sett med å nyte andres bilder :D
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Søn Jul 08, 2018 17:29

Bilde

45 sorter Kordesroser, 100 roser. Mitt lille "rosarium" blomstrer på sitt beste nå. Rosene er en gave fra Kordes. For det
meste lave klaseroser, noen busk-og klatreroser. Alle frøs ned etter vinteren, og alle skjøt nye skudd fra podepunktet.
Dette er bare en liten del av de 100.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Vigdis Man Jul 09, 2018 10:49

Gøy med mange rosebilder!

Min nye John Cabot-rose
Bilde
Brukerens avatar
Vigdis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Nienna Man Jul 09, 2018 13:48

Dag: Du verden for en overdådig "rosebukett" :D Det blir spennende å se nærmere på dem hvis du vil presentere noen her.

Vigdis: Gratulerer med ny og vakker rose :star:
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Man Jul 09, 2018 17:20

Utfordringen med disse to er å finne ut hva de heter :) For noen år siden bestemte jeg meg for å samle rosene i den luneste delen av hagen. Og da grov jeg opp alt som hadde det minste tegn til liv. Inntil da hadde jeg lidd av "måharosesyken", hvor hovedsymptomet består i å kjøpe roser uten å tenke seg om, og deretter plante dem hvor en ledig plass måtte finnes. De oppgravde rosene ble plantet i potter, og noen på vent i bed for å se om deg ble noe av dem. Og det ble det. Nå dukker det opp mye ukjent med usynlig skrift på en plaststrimmel.

Begge disse rosene har en litt spesiell duft. Jeg oppfatter den som en blanding av mandeldråper og kvae. Litt skarp og krydderaktig. De ser ut til å være buskroser, foreløpig litt spinkle, ca 70 cm. Men siden jeg ikke kan huske å ha sett dem i blomst, får jeg være fornøyd. Mulig jeg har kjøpt dem blomsterløse på resterestesalg i november...
Bilde

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Tir Jul 10, 2018 12:15

Jeg tror jeg vet hva du mener Nienna, det er noen roser hvor geraniolnivået er veldig lavt i forhold til de andre duftstoffene. Med kvae, da tenker du på den samme lukten som moserosene har i kjertelhårene på begerbladene? Jeg har Mousseline / Alfred Dalmas som blomstrer nå, den lukter utvilsomt rose, men også harpiks og nesten litt pepperaktig. Ayshire Splendens lukter ikke rose (får man lov å si det?), den får meg til å tenke lakris. Noen bruker amber og musk om disse rosene, men jeg har aldri klart å finne ut hva det er. Har du kjent lukten av The Pilgrim?
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tir Jul 10, 2018 19:10

Jeg har ikke kjennskap til de rosene du nevner. Det er første gang jeg opplever at en rose ikke dufter rose :) Duft er også utrolig vanskelig å beskrive. Men det nærmeste jeg kommer er harpiks og noe mandelaktig. I tillegg til noe skarpt som kan minne om krydder. Men ikke anis/lakris. Kanskje pepper. Bortsett fra moserosene, kan disse to rosene tilhøre en gruppe som har denne duften? Hadde vært artig å finne frem til navn :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Tir Jul 10, 2018 23:23

Austin har noen av de som lukter litt anderledes, men han det er flere andre også. Jeg kan dessverre ikke huske noen i den rosafargen. Jeg har lagt merke til to typer dufter som går i en annen retning enn damask/alba/tehybrid; en er anis/lakris, og en annen som jeg antar er det de beskriver som amber (noen some vet om en parfyme med mye amber?). Jeg lurer på om det kan være det du mener med mandel? Vi sier oftest harpisk og kvae i daglitale, jeg tror det er det samme som myrrh, eller myrra; men ikke så stramt som kamfer. Jeg får det ikke helt til å stemme, for ayrshire splendes lukter tydelig anis, og den er skjent som "the myrrh scented rose".

Det ble fort et sidespor, jeg tenkte det ville være lettere å identifisere den om man klarte å peile seg in på lukten. Det er så mange lyserøde sorter.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tor Jul 12, 2018 18:01

Nå tror jeg at jeg har funnet frem til navnet på den siste rosen, den varmrosa. Mener det er Strawberry hill. Og ganske riktig Austin. Beskrivelsen stemmer, og duften beskrives som sterk myrrh, som er harpiks fra barken på et tornete tre eller busk fra tropiske strøk. Det var nok den jeg forbandt med mandeldråper :)
Takk for hjelpen, Arild. Du ledet meg på rett spor :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Tor Jul 12, 2018 18:16

Den siste posten min ble veldig rotete, men godt du klarte å identifisere sorten. Jeg skal stikke nesen ned i Strawberry Hill neste gang jeg får sjansen.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest