Roser eg ikkje forstår meg på.

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Roser eg ikkje forstår meg på.

Innlegg krokupan Tor Aug 09, 2018 21:36

Bilde

Bilde

For mange år sidan fikk eg overta nokre "miniatyrroser" frå ein hage som skulle fjernast. Dei er sterke og riktblomstrande, men dei kaster knopper og ca 5 cm stilk i store mengder. Likevel er der i overflod av roser med ein diameter på ca 3 cm. Ikkje veit eg namn, eller om denne kastinga er normalt, men kanskje nokon der ute kan ha nokre kloke ord.
krokupan
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Roser eg ikkje forstår meg på.

Innlegg Arild Fre Aug 10, 2018 15:35

Det er noen arter i snutebillefamilien som biter av knopper og blomster. De kan være helt avbitt eller bare halvveis. Den vanligste som går på rosene er antakeligvis jordbærsnutebille, men jeg tror det er et par beslektede arter som gjør akkurat samme skade på roser. Noen planter kaster knopper og blader under ekstrem tørke og andre stress faktorer. Hos sortene som setter et vell av knopper er det ikke alle som åpner seg, og en del gulner og blir aldri noe av. I ditt tilfelle ser det ut som om blomstene i utgangspunktet var frisk og velformet, så jeg antar årsaken er noe sånt som jordbærsnutebille, muligens teger. Når disse typer biller suger kraft av unge skudd og knopper i vekstfasen blir de deformert og skadet, man ser det ikke før flere dager etter på. Det er tilvarende med blomsterknoppene.

Det er en fin rosesort du har funnet, det er mange år siden jeg har hatt en miniatyr. Den siste jeg kjøpte med navn var Teeny Weeny. I mange år hadde også en mørk rød miniatyr okulert på grunnstamme, men den var uten navn. Det man ofte får nå er hybrider i reting klaseroser og floribunda, jeg må visst lete meg frem til en lav, tettvekst sort av denne typen.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest