Roter Korsar

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Roter Korsar

Innlegg sjakoscave Tor Sep 13, 2018 5:11

Er det noen her som har erfaring med denne rosen ? Også kalt Red Corsair / Temptress. Jeg kjøpte den fra Lundeby Gartneri i år, men det sto ingen herdighet der og jeg har problemer med å finne noe om det på nettet.
Fantastisk flott rose med sunt bladverk og halvfylte røde blomster som ikke blekner og tåler regn veldig godt. Og de står utrolig lenge :o Tok et bilde 11. august der en av blomstene var halvveis utsprungen. I dag henger det fremdeles fire kronblader igjen på den som nekter å gi slipp på sommeren :tilber: Resten falt av for en snau uke siden. Har ikke "tatt tida" på de andre blomstene, men sånn gjennomsnittlig i sommer har de holdt i over et par uker ihvertfall.
Ut ifra det lille jeg har funnet om herdigheten på nettet ser det ut som den kanskje ligger mellom H3 og H4 (jeg har H4). Lurer derfor på hvilke soner det er hos andre her som har den, og om den må dekkes ekstra godt om vinteren hos dere ?
Mvh. Elin
sjakoscave
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Roter Korsar

Innlegg alfe1 Lør Sep 15, 2018 13:19

'Roter Korsar' har formidabel blomstring. Jeg har den ikke selv, men har sett den på Sotra utenfor Bergen og i Sunnfjord. I Sunnfjord (H3) var den over meteren inntil en vegg.

Jeg har en følelse av at den ikke er fullt herdig i H4, så jeg tror jeg ville forsøkt å dekke den, i hvert fall første vinteren.

Lykke til, og kom gjerne med tilbakemelding på hvordan den overvintrer. :)
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Lør Sep 15, 2018 20:02

Her er noen opplysninger fra Kordes-katalogen:
Det er en remonterende buskrose som blir opp til 150 cm, 80 cm bred. Jeg vil vel tro at den ikke blir fullt så
høy i vårt klima. Blomstene beskrives som lysende røde, men har ingen duft. Rosen er fra 2004 og fikk gullemdalje i 2008.
Beskrives i Kordeskatalogen som meget frosthedig. Dermed vil jeg tro at den går til sone 4. I alle fall overlevde den fint i min
hage etter siste vinter.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg sjakoscave Søn Sep 16, 2018 4:40

Takk for svar, begge to :D Det er godt å høre at den klarer seg bra hos deg, Dag for denne rosen liker jeg virkelig godt. Litt synd er det jo at den ikke dufter, men det gjør ikke noe i og med at den får så mange plusspoeng av meg for farge, holdbarhet og spesielt at den tåler regn så godt. Flere av de andre rosene ble heller pjuskete og knoppene klarte ikke å springe ut etter mange dager med masse regn (Karen Blixen syns jeg er håpløs sånn sett, dessverre). Men Roter Korsar var like fin så det lover godt med tanke på regnsommere.
Kan tenke meg at en busk i full blomst er et vakkert syn, alfe1. Siden jeg kjøpte min i vår så er den ikke blitt så stor, men antall blomster i forhold til størrelsen imponerte meg. Hva er den beste måten å dekke den på syns dere ? Vil gjerne slippe granbar hvis det er andre alternativ som er like bra
Mvh. Elin
sjakoscave

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest