Ramblere nype/stikling nær Oslo/Asker?

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Ramblere nype/stikling nær Oslo/Asker?

Innlegg Klatrerose Man Des 24, 2018 0:23

Hei,

Er det noen her som har/vet om et sted jeg kan kjøpe eller få tak i nyper og stiklinger til ei klatrerose/rambler uten torner nær oslo/Asker? Ønsker også gjerne å ha flammentanz siden den er så flott, selv om jeg vet denne har en del torner :-)
Klatrerose
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Ramblere nype/stikling nær Oslo/Asker?

Innlegg Dag Tir Des 25, 2018 12:53

Det begrenser seg voldsomt om du skal ha ramblere uten torner. En av meget, meget få, er Lykkefund. Den blomstrer
midtsommers og vokser fort.
Bor du i Asker-området, bor du i nærheten av Hesleberg Gartneri på Vollen. Knut Auke har landets største
utvalg av roser (900 sorter) Det er nok mange som misunner deg den nærheten.
Tenker du på at rambleren skal ha nyper, eller at du har tenkt å frøfomere?
Og hvorfor skal du absolutt bare ha roser uten torner?
Jeg hadde en labrador i 14 år. Vi lekte mye ute i hagen. Han gjorde aldri noe galt og kom ballen innimellom rosene,
ventet han bare på at jeg skulle ta den fram igjen.
Jeg jobber blant flere hundre rosebusker uten noe på hendene. Blir litt blodig en gang i mellom, men det er jo bare sunt å blø litt ;)
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Klatrerose Ons Des 26, 2018 10:42

Takk for hyggelig svar! Ja Lykkefund ville vært fantastisk, for det var kun barn og hunder jeg tenkte på pga torner, men kanskje lit urealistisk med bare uten torner om jeg ønsker flere ulike rosetyper.
Masse nyper ville vært fantastisk å fått mye av da jeg ønsker å lage mat med nyper pga nypens utrolige vitamin C og vitamin A innhold.
Uansett, det ville vært flott med flere forskjellige ramblere som kan dekke husveggen der jeg bor, selv om de da har torner. Takk for tipset, da skal jeg jammen ta meg en tur dit å høre!
Klatrerose

Innlegg Dag Ons Des 26, 2018 18:10

Både hunder og små barn lærer fort at de skal være forsiktige med tornene på roser. Litt vræl til å begynne med,
men så husker de.
Jeg har likevel funnet fram til andre ramblere eller klatrere som ikke har torner, eller som bare har noen ganske få:

Amadis
Veilchenblau
Ghislanine de Feligonde
Rambling Rector
Maria Lisa/Liesa
Malvern Hills - remonterende rambler fra Austin

Du bør også vurdere New Dawn - som ikke uten grunn er Norges nest vanligste klatrerose. Og som remonterer!
(Men den har torner)
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Ons Des 26, 2018 18:19

Bilde

Det er den svartelistede Rosa rugosa som kanskje har de beste nypene og blant de største også. Jeg har
laget nydelig syltetøy av dem.
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Klatrerose Lør Des 29, 2018 10:04

Tusen takk for svar, skal sette meg inn i de forskjellige rosene :)
Klatrerose

Innlegg orm Lør Des 29, 2018 16:14

Om du ikke vil ha R. rugosa, er Flammentanz et godt valg. Stikker, men masse blomster og nyper og vokser som et uvær. Må nok begrense denne enda mer til våren. Husker ikke om det er Lykkefund el. Rosa Helena hybrida jeg har, men mener det er dårlig med torner på den. Blir fort litt stiv i greinene, så om du ikke danderer dem som helt nye er det vanskelig å få dandert greinene på buen. Egentlig litt skuffet over den. Den skyter lange greiner, men blomstrer dårlig. Antagelig står den for mørkt øst-nordvendt + litt fra sør under et svært søtkirsebærtre. Vi kuttet dette ganske kraftig i høst, så rosen får litt mer lys neste sommer. Om du vil prøve stiklinger, er du velkommen når bjørka spretter, men du må huske på det selv og sende en pm. Henger fremdeles mange nyper på Flammentanz, men om de er spiredyktige etter en vinter er jeg usikker på. Kunne jo plukke av noen på nyåret og sende pr. post om jeg får navn og adr. Disse kan muligens bli bestøvet av roser som står i nærheten. Da kan det jo bli noe annet.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Lør Des 29, 2018 17:19

Ingen har vel foreslått Rosa rugosa som rambler. Men Klatrerose spør etter nyper som kan brukes til mat.
Og da synes jeg Rosa rugosa er et godt forslag. Om man ikke har den selv, vokser den vilt eller i andres hager.
Ellers har jeg foreslått både ramblere og klatreroser for "Klatrerose".
Godt nytt år til alle på forumet :)
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Søn Des 30, 2018 15:12

Nei Dag, det var nypene jeg tenkte på. Tenkte jeg ikke trengte å spesifisere det. Jeg vet også at R. rugosa ikke er rambler.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Søn Des 30, 2018 17:13

Og jeg har aldri tenkt over at Flammentanz har fine nyper. Har de det, så kan de jo brukes til mat :)
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Tir Jan 01, 2019 15:36

Klatrerose skrev:Hei,

Er det noen her som har/vet om et sted jeg kan kjøpe eller få tak i nyper og stiklinger til ei klatrerose/rambler uten torner nær oslo/Asker?

Jeg vet ikke hva du har tenkt å bruke nypene til, men om du sår frø fra dem får de sjelden samme sort som nypene kommer fra. Men det kan bli mye annet spennende ...
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Klatrerose Tir Jan 01, 2019 16:26

Takk for gode svar orm, Dag og alfe1! Alfe1, nei det visste jeg absolutt ikke. Hmm har fått 5 nyper fra en Lykkefund nå som jeg har sådd, men hva kan jeg potensielt fra disse?
Klatrerose

Innlegg alfe1 Tir Jan 01, 2019 19:40

Det er bare å forsøke, og se hva det blir. :D
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Man Jan 07, 2019 2:31

Antakeligvis får du noe likt rosa helenae eller Lykkefund selv Den er egentlig ikke å langt unna arten, men har flere kronblad og er ekstra riktblomstrende. Har du plass til en kraftigvoksende villrose eller noe i nærheten kan det egentlig ikke bli feil.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester