Rosa candida

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Rosa candida

Innlegg alfe1 Tor Jan 03, 2019 9:04

Til jul fikk jeg boken Stiklingen av Auður Ava Ólafsdóttir. På originalspråket, islandsk, heter den Afleggjarinn. Den handler om en ung mann som reiser fra Island til et sted på kontinentet for å restaurere en gammel, unik klosterhage, blant annet med roser. Det sies at hagen omtales som "De himmelske rosers prakthage" i gamle bøker.

Boken handler egentlig om andre ting enn roser og mye av det som sies om rosene er av ymse kvalitet. Hovedpersonen, Lobbi, har med seg tre rosestiklinger fra sin avdøde mors drivhus. Sorten er Rosa candida, åttebladrose, en spesielt hardfør sort som skal egne seg godt i klosterhagen. Når Lobbi kommer frem viser det seg at hagen er helt overgrodd og bare et fåtall roser, omkring 70 sorter (!), er i blomst. Etter en tid har han katalogisert over 200 sorter/arter.

På svensk, og flere andre språk, er boken gitt ut med tittelen Rosa candida. Dette syntes jeg først var underlig, siden det avviker mer fra originaltittelen enn den norske oversettelsen. Men det er jo navnet på rosen i boken, og har kanskje sammenheng med at den egentlige stiklingen begynner å lære latin i en alder av 10 måneder.

Rosa candida kan være et gammelt navn på vår "Kystkvitrose" eller noe i den retning, men rosen i boken har rosa/lilla kronblader. Og den dukker opp på mirakuløst vis i et glassmaleri på slutten av boken.

Kanskje andre her har lest boken? Hvis ikke håper jeg noen gjør det, det tar bare en dag.
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Re: Rosa candida

Innlegg orm Tir Jan 15, 2019 17:36

Det høres jo ut som en leseverdig bok. Kanskje finnes den på biblioteket etter som den også er oversatt til norsk. Når jeg søker på Rosa candida får jeg opp Alba Semi Plena + mange ulike navn - alle hvite. Spørs hvor mye diktning det er - også når det gjelder navn. Mener Dag hadde en tur til Island et år og så på roser der.
Ved googling finner jeg ut at denne rosen har 8 sammenvokste kronblader og er tornefri (i følge dikteren), men fargen stemmer altså ikke.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Tor Jan 17, 2019 9:23

'Alba semi plena' er synonymt med "Kystkvitrose", tror jeg. Det finnes mange ulike kloner. Om det også finnes en uten torner og i rosalilla vet jeg ikke.

Boken finnes på biblioteket. https://mitt.bergenbibliotek.no/cgi-bin/m2?tnr=506967
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akr Man Feb 04, 2019 10:05

Ja, lest boka, pga tittelen og fordi islandske forfattere har flere etter mitt syn virkelig gode!
Så nysgjerrig på dem.
Boka er lettlest og morsom ( hovedpersonen får interessante utfordringer i tillegg til rosene) , men jeg hadde jo håpet på mer rosedyrking da..
akr
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg RandiE Tir Feb 05, 2019 17:13

Forfatteren fikk jo Nordisk Råds Litteraturpris for romanen Arr i 2018, så hun er ganske anerkjent. Jeg leste Stiklingen for 5 år siden, da vi hadde den med i lesesirkelen vår. Og jeg har omtalt den i Litteraturbloggen min her.
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester