roser som er sterke mot regn

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

roser som er sterke mot regn

Innlegg audjo Man Mar 04, 2019 11:36

Jeg har tenkt å kjøpe en klatrerose , schneewalzer , men vil blomsten tåle regn . Bor i nedbørsrikt område !!
Det ville ellers være greit om det ble nevnt i egenskapsomtalen for de forskjellige rosene synes jeg .
audjo
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: roser som er sterke mot regn

Innlegg Dag Man Mar 04, 2019 15:28

Godt spørsmål, audjo.
Grunnen til at litteraturen ikke oppgir informasjoner om regntålighet, er rett og slet på grunn av
at vi har for dårlige og for få informasjoner. Derfor oppfordrer jeg alle som bor i områder med mye regn
å notere ned sine erfaringer om rosers regntålighet.
I min siste rosebok "100 av våre beste roser" har jeg med regntålighet på alle hundre. Men skal være ydmyk på
at jeg ikke har rett når det gjelder alle rosene.
I min bok har jeg ikke omtalt Schneewalzer. Men jeg er ganske sikker på at den ikke er særlig regntålig.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Man Mar 04, 2019 19:21

Jeg har erfart at Rosenreslii er sterk mot regn. Men tror den bare er H3-4.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg audjo Fre Mar 08, 2019 21:35

Jeg takker for svar , og er enig i at en selv burde notere seg sine "dyrekjøpte" erfaringer , slik at en kunne gi de videre til andre .
Når det gjelder Schneewalzer , så tror jeg også at den er nokså sart, men jeg hadde håpet at andre hadde gjort gode erfaringer .

Rosenresli vil vel også ha et litt tørrere klima rundt beina ?

Jeg håper vi får en herlig vår og l a n g sommer !

Hilsen aj
audjo

Innlegg alfe1 Lør Mar 16, 2019 16:29

Jeg har hatt 'Schneewaltzer' i hagen i Bergen siden 2006. Blomstene tåler regn godt, men ellers er det ikke så mye fart i den, synes jeg.
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Søn Mar 17, 2019 14:47

alfe1 skrev:Jeg har hatt 'Schneewaltzer' i hagen i Bergen siden 2006. Blomstene tåler regn godt, men ellers er det ikke så mye fart i den, synes jeg.

Kan komme med litt ekstra info her, siden jeg muligens var litt forbeholden i forrige innlegg. Når jeg sa et det ikke er mye fart i den mente jeg at den har vokst langsomt.Det kan skyldes at den står litt trangt og trekkfullt hos meg. På den annen side har jeg aldri sett store eksemplarer av denne rosen. Blir sjelden 2 meter.

Blomstene er vakre. De kan ha en gul/rosa tone i det de springer ut, etter hvert blir de kremgule. Som sagt tåler de regn godt. Men de er altså ikke hvite, så navnet kan være litt misvisende.

Bilde

Bilde
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solanita Søn Mar 24, 2019 17:51

Jeg har ikke erfaring med Schneewalzer men har derimot god erfaring med Elfe ( store gulhvite blomster ). Denne har tålt bergensværet hos meg uten å bli stygg, og blomstene er et syn. Dessuten er det "god fart" i den, av seks samtidig plantede klatreroser langs gjerdet mitt, er det denne som har vokst mest! Blir lett over to meter, men litt stive greiner mht oppbinding.
Solanita

Innlegg alfe1 Søn Mar 24, 2019 19:32

Solanita skrev:Jeg har ikke erfaring med Schneewalzer men har derimot god erfaring med Elfe ( store gulhvite blomster ). Denne har tålt bergensværet hos meg uten å bli stygg, og blomstene er et syn. Dessuten er det "god fart" i den, av seks samtidig plantede klatreroser langs gjerdet mitt, er det denne som har vokst mest! Blir lett over to meter, men litt stive greiner mht oppbinding.

Spennende! Jeg har sett 'Elfe' på Plantasjen for noen år siden, men aldri "in real life"!
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester