Rosene 17. mai.

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Rosene 17. mai.

Innlegg alfe1 Lør Mai 18, 2019 11:45

Jeg kan ikke huske at rosene har blomstret 17. mai tidligere år. 'Zephirine Drouhin' har blomstret siden april, som jeg skrev i forrige tråd.

Nå er hele skalaen av insekter kommet; bladveps, lus, roseskuddveps og sikader. Mens jeg satt på terrassen i går var småfuglene stadig på besøk. Insektene er verdifullt proteintilskudd nå i hekketiden. Fugler som lever mest av frø om vinteren, som gråspurv og kjøttmeis, tar insekter nå. Her er et par jeg håper fuglene lar være. Hvis prosjektet deres går bra blir det konkurranse i matfatet.

Bilde

Her har en marihøne lagt egg på undersiden av et roseblad. Marihønelarvene er enda glupskere på lus enn de voksne.

Bilde
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Re: Rosene 17. mai.

Innlegg Nienna Lør Mai 18, 2019 13:16

Fine bilder :D Hos meg har både spurv og meis funnet ut at de kan fly inn i drivhuset og spise lus av den store Edenrosen som vokser der, og som på grunn av sin privigilerte plass med tak over hodet, får ekstra mye lus. Uten at det ser ut til å affisere damen noe særlig :) Men for litt siden var knoppene så lodne av lus at de lignet på moseroseknopper. Så da gikk jeg til aksjon.

Jeg testet oppskriften på lusespray basert på olje, oppvaskmiddel og sprit. Marinert i denne blandingen ble lusene både rene og lykkelige. Fuglene syntes visst også at marinerte lus var ekstra godt :) Men ingen dødsfall ble obervert hverken blant lus eller fugler. Tenkte å teste neslevann som også hevdes å skulle virke mot lus. Hvitløk virker i alle fall ikke. Jeg har hatt lus på hvitløk som har bodd under samme tak som lusedronningen. Stort sett alt jeg dyrker i drivhuset blir smittet av rosen. Men det går ganske greit likevel. Før eller siden blir det lus i drivhus uansett hvor flink man er.
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg timanna Lør Mai 18, 2019 13:19

Jeg har ikke vært plaget av lus i drivhuset, men spinnmidd ... :roll:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akr Søn Mai 19, 2019 20:07

Ønsker Marihøne hr & fru lykke til! Alf. Rart og litt skremmende at rosa blomstrer så tidlig.
Selvom roser alltid er bra, så..Flott bilde!
Nienna, ser at « mine» lus (deler med meiser bl a) mistrives synlig med 1ss rødsprit,1 ss bakepulver og 1 ss grønnsåpe til 1 liter vann. Men må gjentas ofte, ukentlig og etter hver gang det har regnet for oss uten drivhus. Men det er lus av den grønne typen..
Roseskuddvepsen reduseres faktisk også, kanskje fordi det ser ut tilat jeg traff eggleggingen med første sprayomgang. Men « rulleblad» er i full gang og de er verre å få has på.
akr
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg akr Søn Mai 19, 2019 20:09

PS For et flott drivhus, Nienna!
akr

Innlegg Nienna Søn Mai 19, 2019 21:17

akr skrev:PS For et flott drivhus, Nienna!

Tusen takk :) Skal prøve din oppskrift på lusespray :^:
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Man Mai 20, 2019 20:54

I opphavsrettens navn har jeg tatt oppskriften fra Thor «Late hager» Smaaland, men den virker her, hvordan det går med de sørvestlandske lusene ( ekstra seige og utholdende?) vil jeg gjerne høre?
akr

Innlegg Nienna Tir Mai 21, 2019 15:37

akr skrev:I opphavsrettens navn har jeg tatt oppskriften fra Thor «Late hager» Smaaland, men den virker her, hvordan det går med de sørvestlandske lusene ( ekstra seige og utholdende?) vil jeg gjerne høre?

Jeg skal teste ut litt forskjellig av miljøvennlige midler mot lus. Har bare ambisjoner om å begrense mengden på drivhusrosen. Fuglene hjelper til, både inne og ute. Men de er jo smarte nok til å ikke spise opp alt slik at de har jevn tilgang på ferske lus :)
Skal fortelle om resultatene underveis :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest