Hvilken er din fineste rose i år?

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hvilken er din fineste rose i år?

Innlegg akr Man Aug 05, 2019 18:41

Takk!
Og Long John Silver og Award er også imponerende!
Ønsker meg ofte at jeg kunne sett alle hagene her på «roser», bare beundret og lært.

Rosenresli ( Kordes) er jeg fascinert av fordi den kombinerer et nesten stilkroseaktig utseende med klatrerose , ikke rambler som Minnehaha, men lange buskrosegreiner som må bindes opp og trives med det. Skal kunne gå til 3 m, hos oss til 2.5 m nå, og vokser masse, mye roser og god duft
akr
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Man Aug 05, 2019 19:59

Jeg har også bare godt å si om Rosenresli :) Den tåler regn, ligner en stilkrose og vokser nesten som en rambler. Jeg måtte flytte min i fjor. Den var blitt overskygget av de voldsomme gule trepeonene, og i tillegg var den tørkeskadet og svartflekket av sykdom. Jeg vurderte å bare la den gå på komposten. Men neida, alle må få en sjanse. Og Rosenresli grep den. I år er den i full gang med å etablere seg inntil et plommetre, og jeg er sikker på at den kan læres opp til å bli rambler :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Tir Aug 06, 2019 10:22

Rosenresli, så moro at du, Nienna, også har den!
Har ikke sett eller hørt om den fra noen andre,-ennå. Men den er virkelig fin. Fortell hvordan det går videre, hos deg i ditt klima skulle den virkelig ha sjanser.
akr

Innlegg Nienna Tir Aug 06, 2019 18:07

akr skrev:Rosenresli, så moro at du, Nienna, også har den!
Har ikke sett eller hørt om den fra noen andre,-ennå. Men den er virkelig fin. Fortell hvordan det går videre, hos deg i ditt klima skulle den virkelig ha sjanser.

Det skal jeg :) Er vant til at roser kan sture i flere år etter flytting, men ikke Rosenresli :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Tor Aug 08, 2019 20:17

Nå: Sekel

Bilde
En rar og fin rose, ( Lundestad) med et fargespill fra orange til dyp rosa. Den har sutret og sturet i 3 år, måtte klippes ned pga greinbrann bl a, men nå! Snart 1.5 m og masse blomster, hver på lang stilk.
Trodde egentlig ikke på at detskulle bli noe til.
Flere med den?
akr

Innlegg Nienna Tor Aug 08, 2019 22:02

Flott og frodig rose :star: Og et godt eksempel på man aldri skal gi opp roser selv om de trenger tid for å hente seg inn igjen etter sykdom og skader. Jeg liker veldig godt roser som sjatterer i rosa, gult og aprikos. Sekel vil bli en sterk kandidat hvis jeg finner plass til flere roser :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg alfe1 Fre Aug 09, 2019 9:05

akr skrev:Nå: Sekel

En rar og fin rose, ( Lundestad) med et fargespill fra orange til dyp rosa. Den har sutret og sturet i 3 år, måtte klippes ned pga greinbrann bl a, men nå! Snart 1.5 m og masse blomster, hver på lang stilk.
Trodde egentlig ikke på at detskulle bli noe til.
Flere med den?

Den er fin. Har den ikke, men har sett den både i Bergen, Kristiansand og Grimstad.
https://rosebilder.no/press/bwg_gallery/sekel-lundstad-1984/

Tror flere har opplevd det i år, at roser som har sturet får nytt liv. Det må være noe med sommeren, og kanskje sommeren i fjor. Hos meg har minst tre roser jeg egentlig hadde gitt opp, men som jeg ikke rakk å fjerne, kommet med kraftige nye skudd.
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Fre Aug 09, 2019 11:29

Så flotte bilder, Alf. 'Sekel' finnes i masseplanting i Den Jydske Rosenpark v/Ålborg. Gartnerne der mente at
den var en av de fineste i rosenparken. Må man over "bekken etter vann" for å se sine egne roser?
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Fre Aug 09, 2019 12:13

Dag skrev:Så flotte bilder, Alf. 'Sekel' finnes i masseplanting i Den Jydske Rosenpark v/Ålborg. Gartnerne der mente at
den var en av de fineste i rosenparken. Må man over "bekken etter vann" for å se sine egne roser?

Takk, Dag. Den Jydske Rosenpark v/Ålborg - der har jeg ikke vært... Må nok ta en tur til Danmark igjen.
Alf
Rosene mine
Myren i mitt hjerte
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akr Fre Aug 09, 2019 21:20

Morsomt med kommentarer om «Sekel»og veldig flotte bilder!
Ja, det er noe i år, rosene virkelig er bra og ikke minst: De som fikk svartflekk tidlig har « vokst det av seg» med bare friske skudd over de angrepne. Gid jeg visste hva som har skjedd. Eneste jeg har gjort er å plukke skadde blad og gjødsle med aske i tillegg tilvanlig gjødsel ( Hønepøne)
Dag: Kan jeg spørre? vet du hvor man kan få kjøpt « A shepherds lass»?
akr

Innlegg Dag Lør Aug 10, 2019 8:19

Jeg tror vel at Hesleberg Gartneri har 'Shropshire Lass'.
Og jeg vil hæyst sannsynlig ha den som stikling til våren.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Forrige

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester