Dagens skjønnhet!

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Dagens skjønnhet!

Innlegg akr Søn Jun 28, 2020 13:41

Hei, ja min Ingrid står ute. Den blir liksom litt mindre for hvert år, etter tre år kommer den ikke opp igjen 4. gang om våren. Så dette er vel den 3. Ingrid B jeg har.
« Må» liksom ha den, har også hatt i potte på balkong da vi ikke hadde hage selv, da klarte den vanligvis en vinter før den ga seg.
Merkelig egentlig, men det er mye rart med roser jeg ikke finner noen umiddelbar forklaring på. Tenker av og til at det må være en « faktor x» som gjør at noen stortrives og blir store med masse roser, mens andre med samme vilkår bare står og sturer med tre roser og ikke kommer igjen. F eks rose de Resct- trives ikke særlig hos meg. Og Bonica, - fikk omgående masse svartflekk og det var det.
Vel? Hvorfor? Ikke vet jeg, men jeg bare følger på og digger de som vil trives. Det er noen det da
Bilde
F eks her: Wild Edric har nå bestemt for å like seg etter å ha vært puslete i noen år. ( Austinrugosa: heter slik antakelig pga verdens verste torner?)
akr
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Søn Jun 28, 2020 16:17

For en flott rose Wild Edric er! Til tross for torner :) Og når det gjelder trivsel har jeg gjort den samme erfaringen. Noen stortrives, mens andre mistrives fra første stund. Og noen sliter i flere år med alle slags flekksykdommer, men kommer seg gjennom det, og ender opp som ganske fine likevel.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Søn Jun 28, 2020 20:47

Her er Abraham Darby. Også en favoritt. Etter gårsdagens styrtregn var det mange medtatte skjønnheter, men Abraham kom bra fra det denne gangen :)

Bilde
terosehybriden Arielle er ekstra frodig i år.

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg alfe1 Man Jun 29, 2020 10:14

Mange flotte roser her!

Ikke dagens, men gårsdagens:
Bilde

Jeg har en teori om at det var kulden i mai som har gjort rosene ekstra store og friske i år. Vet ikke om det stemmer men har skrevet litt om det her:
https://rosebilder.no/press/2020/06/21/mai-kulde-gjor-bondens-lader-fulle/
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Man Jun 29, 2020 12:51

Jeg tror ordtaket om at mai kulde gjør bondens lader fulle, stemmer. Og selv om jeg har mye av liten roseveps som iherdig ruller blader fortere enn jeg rekker å fjerne dem, så virker rosene større og kraftigere i år.

Men gårsdagens skjønnhet, hvem er det? Må bare innrømme at jeg ikke er flink til å kjenne igjen roser på bilder.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg alfe1 Tir Jun 30, 2020 6:53

Beklager at jeg glemte å oppgi navn på 'Teasing Georgia'. En Austin som er klatrerose her hos meg.
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tir Jun 30, 2020 7:42

alfe1 skrev:Beklager at jeg glemte å oppgi navn på 'Teasing Georgia'. En Austin som er klatrerose her hos meg.

Virkelig en skjønnhet :star:
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Tir Jun 30, 2020 22:46

Teasing Georgia er flott og eksotisk!
Her er det motsatte, men får likevel være med?
Linneus, første blomst i dag, etterhvert mange hele sommeren
Bilde
akr

Forrige

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester