Remontering2020?

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Remontering2020?

Innlegg akr Søn Sep 06, 2020 9:18

Bare for å spørre- har dere andre roseeiere mange som har en blomstring nr 2 nå?
Vet at Aisha kan, men har ikke sett det før.
Til og med Frühlingsduft har knopper nå-
Bilde
akr
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Remontering2020?

Innlegg Villrose Søn Sep 06, 2020 10:31

Jeg har nettopp laget en oversikt på bloggen min over hvilke roser som remonterer 1. september hos meg:
http://villrosesblog.blogspot.com/2020/09/roser-som-blomstrer-akkurat-i-dag-1.html

Både Frühlingsduft, Frühlingsmorgen, Nevada og Aïcha remonterer, men er ferdige med andre flor allerede.

Andre står klare med knopper, og vil blomstre straks, hvis ikke frosten slår til. Det er blant andre Brother Cadfael, Crown Princess Margareta, Harlow Carr, Crocus Rose, Astrid Lindgren, Aspirin, Stockholm, Rokoko, Blauwe Stad Roos, Ghislaine de Feligonde, Sirius, Aloha, Schneekoppe, Flower Circus Cerise, Rhapsody in Blue, Mme. Boll, Louise Odier og Norhern Yellow.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg akr Søn Sep 06, 2020 20:11

Villrose: Rosene dine er bare helt fantastiske, jeg så på bildene på din blogg.

Spørsmålet er: Er det mye mer gjenblomstring i år enn til vanlig? Hva sier du?
akr

Innlegg Villrose Søn Sep 06, 2020 21:40

Det som er spesielt i år, er at rosesesongen begynte flere uker før "normalt". Sorter som vanligvis er litt trege til å starte blomstringen, slik at de her nord nærmest må betraktes som engangsblomstrende, rekker i år å remontere. Sorter som bruker å ha to hovedflor, rekker kanskje tre i år.

Det er slett ikke unormalt at mange sorter remonterer til frosten tar grep. Sånn er det hvert år, men frosten biter på litt ulikt tidspunkt fra år til år.

Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Arild Tir Sep 08, 2020 10:40

Comte de Cambord/Mme Boll er full i knopper og har utrolig nok klart å folde ut et par av dem. Det er ganske godt gjort i det tunge regneværet vi har hatt, siden den kun like sol og fint vær. Det er en del brukne kvister på den og sjansen for at den vil blomstre mer her er minimal. Mange har knopper nå, men de som blomstrer godt nå er Rose de Resht, Magna Carta og klatreversjonen av Etoille de Hollande.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Tir Sep 08, 2020 11:57

'Hurdal' blomstrer som bare det mange steder i Bergen nå. Det er litt underlig, for blomstringen startet ikke spesielt tidlig i år. Hos meg var de fleste rosene i gang tre uker senere enn i fjor.
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Ons Sep 09, 2020 17:34

Det er sortene som har tålt regn og kjølige perioder som blomstrer best her nå. Vanligvis gjør Jacques Cartier det bra i andre blomstring, men i år er knoppene ikke så langt komt, skal de blomstre mer må vi få fint vær. Juli var kald, august mer normal, men ikke noe spesielt. De siste ukene har vi hatt krafig regn som har hemmet mye. JEg har ikke rukkket å gjødsle alt helt som jeg skulle og det merkes der det gjelder.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tor Sep 17, 2020 15:39

Bilde

Bilde
Her er to som fortsatt blomstrer. New Dawn og Fruhlingsduft. Tror de regnes som engangsblomstrende?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Villrose Tor Sep 17, 2020 17:39

Nienna, både 'New Dawn' og 'Frühlingsduft' regnes som remonterende. Sistnevnte gjerne litt beskjedent.

Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Nienna Tor Sep 17, 2020 18:39

Villrose skrev:Nienna, både 'New Dawn' og 'Frühlingsduft' regnes som remonterende. Sistnevnte gjerne litt beskjedent.

Takk for oppklaringen :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester