Oteren skrev:Jeg er ny til dette, og forsøker det samme som deg. Jeg har nokså store potter: ca femti cm i diameter og 70 cm høye. Jorda er kugjødsel, premium hagejord og litt bokashi. Litt kalksand. Helte på en spiseskje epsomsalt forleden, så de skulle få litt magnesium...
...Jeg sprayer med en slags rosespray med "mikronæringsstoffer" og teatreeolje...
Jeg tror det er for mye fosfor i jorda. Den ene rosen: De nye bladene er små, svake og misfargede, dvs veldig lyse.
Den andre rosen: Masse rust. Kanskje klematisen, som er veldig stor, tar litt av fosforet her?
Jeg tenkte at jeg burde enten få tak i mineralgjødsel uten fosfor, eller (helst) fylle på med jernholdig blåleire. Roser trenger jern og kalk for å få sterke stilker og for å blomstre. Så vidt jeg har forstått. Problemet er at jeg er syk og ikke vet hvordan jeg skal få tak i blåleire, annet enn å bestille fra Pandora, og det er vel litt overdrevet. Det er irriterende at det ikke er innholdsfortegnelse på noe som helst.]
Det beste for nyinnkjøpte roser er som du har gjort å plante dem i god jord, gjerne basert på bark og kvistkompost, litt kugjødselkompost, muligens litt torv. Man kan blande selv, eller finne en ferdigblanding i plastsekker. Jeg vet kvaliteten har variert på jord og forbrukertester oppgjennom årene har gjort meg mistenksom, men vi må i utgangspunktet stole på produsentene. Den billigste jorden trenger antakeligvis ekstra næringstilførsel, og muligens kalk. Står det at den er beste sort og tilsatt kugjødsel og hønsegjødsel, skal den være ganske bra. Den trenger i utgangspunktet ikke næringstilførsel de første 3 ukene, heller ikke kalk eller epsomsalt. Der er egne sekker med rosejord som et alternativ, de har vært fin, har vært tilsatt leire. Sist jeg så hadde Hageland inne. Pass på at jorden har god struktur, luftig, porøs, fin og lukter friskt. Det er ekstra viktig i potter. Stol mest på deg selv og dine egne observasjoner, mer enn at sekker er merket "premium".
Man kan styre veldig med jord, gjødsel og spesialprodukter som bladgjødsel, tangengstrakt, mykorizae-rotstimulerene mikroogansimer,... Jeg er skyldig å ha prøvd det meste. Det er lett å overdrive, spesielt for barrotsroser, stiklinger og nyplantede. Spesialproduktene er det mange av, de er dyre og har often minimal virkning, så velg strategisk.
Som nenvt, der lett å overdrive når man er ivrig og har noen i krukker man passer ekstra gjodt på. Et råd er å plante roser i god jord og ikke gjødsles ved første blomstring. De rosene vi får i potter er ofte nærmest som årets barrotsroser, og har akkurat begynt å rote seg og komt i vekst. De trenger tålmodighet og å passes for tørke og hete. Planter man i bakken, er vanlig å bruke kugjødsel og beinmel, det vil gi gradvis forsfor i minst 3 år fremover. Råden vil sprike litt, det er mye som fungerer.
Er du nøye og mistenker lav pH er det beste å kjøpe en pakke med pH strips og teste jorden. Kanskje noen kan låne deg et pH-meter? Ideel pH for roser er fra ca. 6-6.5. Grunnstammene som brukes er ganske tilpasningsdyktige, så alt fra 5.5 til 7 er innen for det som går bra. Lett sur jord virker hemmende på soppsykdommer, så derfor anbefaler mange å holde seg under 7. Den beste jordforbedring og jorblanding er godt kompostert materiale fra bark, kvist, dyregjødsel. Det nest beste er det man har tilgjengelig og det man får tak i der og da. Vær litt restriktiv med bruk av kjøkkenkomost og bokashi, den er krafig og kan ha godt av å lufte seg. Det jeg har fått har luktet litt i retning bosspann i noen dager. (Tross at de som lager den insisterer på at den lukter ingen ting, bare frisk jord).
Rust er det sørste "#¤!%&/*@£$ man kan få, man må gjøre noe. Plukk vekk alt av orange flekker, spray gjerne med neemolje om du har. Såpe - oljeblandinger med teatre olje kan fungere. Blader og skudd vil visne etter en stund og erstattes med nytt, men grener og nye skudd vil forhåpenligvis være beskyttet. Bladene liker ikke oljelaget men det stopper soppangrepene. Det beste mot rust er egenlig å ikke gjødsle, kun god kompost. Det er i hovesak naturen og plantene som blir frisk igjen, det vi kan gjøre er å tenke på å ikke forstyrre balansen av mikrolivet i jorden, men heller fremme det.
Det er noen typer økologisk flytende næring i handel for tiden. Det er et brunt gruff, oftest biprodukt fra sukkerroeproduksjon, eller vinproduksjon, av og til potet. Man finner dem under merker som Neudorff, Solabiol, Trim (Europris), Mester Grønn-kjeden har en grønn flaske... Du kan fint bruke tomatversjonen av disse. Disse har omtrent de samme NPK verdiene, og der er lite fosfor. Det er ideelt til bruk i krukker og potter, spesielt om der er en del fosfor i utgangpunktet fra kugjøsel eller annen kompost.
Jeg gjødsler siste gangen med fast gjødsel før 1. juli, og jeg kan gi litt ekstra flydene gjødsel et par ganger senere, kaliumrikt og lavt nitrogen.
For å summere det opp, man trenger ikke tenke så veldig mye på alt. Bruker man de vanlige rådene meg god jord og kugjødselkompost, litt gjødsel dann og vann er det ofte nok. Dukker det opp problemer tar man det etter hvert.