Klipping av roser

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Klipping av roser

Innlegg Lene fra Lillehammer Man Mar 02, 2009 16:07

Mulig dette er blitt tatt opp før men jeg finner ikke noe om det ihvertfall. Jeg har fått en nogenlunde bra samling av roser i hagen. Og fra 4 år tilbake har jeg plantet roser. Det jeg lurer på er om jeg kan klippe mange av de tilbake skikkelig for å få de fyldigere nedenfra? Feks. kan jeg klippe de tilbake så det står igjen ca. 20 cm og kan jeg gjøre det på de som også ble plantet ca. 4 år tilbake eller kan man bare gjøre det med roser som ble plantet i fjor? Jeg ser jo at det er en del av de som jeg kunne tenkt å få litt fyldigere nemlig og som står der så spinkle og som ikke gjør så mye ut av seg.
Klems Lene fra Lillehammer (tidl. Leno)
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Re: Klipping av roser

Innlegg Arild Man Mar 02, 2009 16:14

Ja du kan klippe alle rose ned til ca 20 cm og de vil overleve. Hvilke sorter er det du har? Engangsblomstrende vil ikke sette knopper i år om du gjør det. Det er ikke sikkert det er nødvendig å beskjære alle like hardt.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene fra Lillehammer Man Mar 02, 2009 16:53

Ok, jeg vet jo at jeg har noen engangsblomstrende men det er vel like greit å få tatt de selv om de da ikke kommer til å blomstre i sommer? For gjør jeg det ikke nå må jeg jo uansett gjøre det senere hvor de igjen ikke vil blomstre etter klipping.
Her er rosealbumet mitt og jeg tror jeg har bilde av de fleste der.
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Bjørg 47 Man Mar 02, 2009 17:32

For det første ble jeg helt bergtatt av de flotte bildene til Lene :wow:

Har nettopp vært på Rosemøte i hagelaget, og ble ikke mindre 'rosefrelst' akkurat!! :sikle:

Jeg tror jeg også vil prøve å skjære hardt iår, siden noen gamle rosebusker, flyttet fra min gamle hage, er blitt vledig lite pene nederst. Jeg har sagt det før, men kanskje jeg iår 'greier' å klippe dem. Dette gjelder spesielt Celestial, Aicha, og Maidens Blush. Om de skulle avgå, kan de selvfølgelig kjøpes igjen, selv om jeg så gjerne ville ha disse minne-rosene.
Brukerens avatar
Bjørg 47
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Dag Man Mar 02, 2009 18:13

Imponerende samling roser du har, Lene :tilber:
Jeg har mange ganger lurt på om det ikke finnes en rosehage i Lillehammer.....
Men nå vet jeg hvor den er å finne :)
Dag
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene fra Lillehammer Man Mar 02, 2009 18:53

Åi, nå ble jeg skikkelig rørt og en smule stolt. Tusen takk for superhyggelige tilbakemeldinger. Jeg må si at det kommer enda flere roser til sommeren så da blir det enda mere roser her her i gutua:
Aimable Amie
Duchesse d'Angouleme
Glorire de Guilan
Jacques Cartier
Coupe d'Hebe
Jenny Duval
Mme Hardy
Mme Plantier
Princesse de Lamballe
Président de Sèze
Maxima
Ispahan
Louise Odier
Duchesse de Montebello
Brother Cadfael (litt usikker på hvor jeg skal kjøpe denne for Bjørke har den ikke).

Men jeg tenke litt på det Arild skriver om at jeg ikke vil få blomstring på de engangsblomstrende i år dersom jeg klipper de ned. MEN, går det da an at jeg klipper de ned til ca. 20 cm ETTER at de er avblomstret? Det hadde jo vært trivelig å sett de i blomst i år også.
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Man Mar 02, 2009 19:16

Du har riktig fine roser Lene, og for noen roseplaner !!

Ned til 20 cm er drastisk men fullt mulig og har de vokst seg helt vill så kan det være den beste løsning. Eldre og svake planter bør man være litt snillere med, i hvert fall til de er komt til krefter.

...og du har gjerne tenkt alt dette selv, men:
Moserosene må man nesten beskjære litt hvert år om man vil ha dem fin fra topp til tå, de har en tendens til å bli litt grissen og langbeint uansett. Kort gjerne inn grenene med 1/4-1/3 og de vil blomstre fint. Jeg har en mistanke om at unge grener tåler mer enn eldre grener. Selv har jeg aldri beskjært dem kortere enn 50-60 cm, med unntak av Mousseline som ser ut til å tåle det meste (den er lav i utgangspunktet og remonterer).

Albaer burde ikke være problem å få tett og fin. Strategisk beskjæring hvert år skal være nok til at man ikke trenger å ta dem så drastisk at de ikke blomster. Roser som Maiden's Blush og Felicite Parmentier skal være grei å få tett og fin. Jeg vet jo hvilke monster roser som Hurdalsrosen fort blir, så der må man beskjære etter hvor mye plass man har, den er nesten alltid barbeint nederst når den får litt størrelse.

Comte de Chambord og Jacques Cartier takler fint å bli beskjært ned til 20 cm. De har i grunnen aldri vært problematisk å få tett og fin hos meg selv om jeg stort sett alltid lar dem beholde ca 50 cm høyde. Portland roser responderer veldig bra på god stell som litt ekstra kumøkk, gjødsel og slikt to-tre ganger i løpet av sesongen. Etter min erfaring gir det det større utslag enn hard beskjæring på disse.

Det er en interessant teori som jeg ikke har fått sjanse til å prøve ut enda: om man beskjærer engangsblomstrende roser nokså kraftig hvert år, (ned til ca 20-50 cm ?) så vil planten tilpasse seg dette og blomstre på alle sideskudd likevel. Jeg har både hørt om og sett hekker av Minette og Maiden's Blush som blomstrer i en høyde av ca 60 cm hvert år, tett og grønn som bare det. Det strider jo mot alle eksperters råd og viten. Det er mulig eierne har tatt frem motorsagen etter blomstring?

I praksis hender det jeg beskjærer albaer og gallica både om våren og etter blomstring fordi jeg ikke har vært helt fornøyd med formen, eller de vokst ekstra mye siden sist.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene fra Lillehammer Man Mar 02, 2009 20:33

Å tusen takk for et godt og detaljert innlegg Arild. Dette skal jeg skrive ut!
Nå har jeg sittet å tenkt litt på de rosene jeg har og som jeg egentlig burde gjort noe med, en del av de er jo egentlig ganske greie og det er mulig jeg bare klipper de ned et stykke. Når det gjelder hurdalsrosene må jeg nok bare la de være slik de er, de var faktisk de første rosene jeg hadde i hagen, fikk 3 stykker av svigers og de ble egentlig plassert helt feil i forhold til slik det er nå. Men den gang det ikke fantes noe som helst her, ble de bare plassert helt tilfeldig. Den ene har jeg på hjørnet mot utedassen og tar ALTFOR mye plass så den klipper jeg på stadig gjennom hele sommeren og er nå blitt delevis en klatrerose som jeg har bundet opp langs et armeringsnett på veggen. Funker helt fint.
Men de som jeg vet er blitt høye men veldig spinkle med tynne greiner er Chianti, Constance Spry (særlig de), noen av mine Riitausma, Mary Rose, Rhapsody in blue (men den kan være slik den er, liker den ikke noe særlig men måtte bare ha den fordi den hadde så sær farge) og Martin Frobisher (men han står nok i for mye skygge). Men uansett, jeg tror jammen jeg skal være litt hard i sommer jeg så får jeg heller ha en sommer med lite roser, da vil jeg jo heller få ekstra glede av dem neste sesonger hvor de sansynligvis er enda vakrere.
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Berit Tir Mar 03, 2009 8:11

Så mange nydelige roser, Lene!
Du får invitere til åpen hage, kanskje? :D

Hurdalsrosene kan du vurdere å klippe som en ripsbusk omtrent: eldste greiner helt ned hvert år, la resten stå som de er. Da vil den fornye seg bra. Evt. kutte ned de lange fjorårsskudda litt dersom den blir stranten.
(Jeg er lat og lar min være i fred, nyter fortsatt godt av at husbonden tok den helt til bakken et år. Det var en misforståelse, men etter det har den vært helt fantastisk! :lol: )
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Lene fra Lillehammer Tir Mar 03, 2009 8:54

Det visste jeg ikke man kunne gjøre med hurdalsrosa men da skal den jammen få en skikkelig trim til sommeren. Jeg tror nå egentlig roser tåler mer enn man trur og det virker som mange er så redde for å klippe de skikkelig. Jeg gjorde faktisk det med en av rosene en gang fordi den så helt død ut og da klippet jeg den helt ned slik at man ikke kun se den engang. Og gjett om den kom igjen. Men selv om jeg gjorde det hører alikevel jeg med til de som føler seg litt usikker på det med å "rote" for mye med rosene. Men hurdalsrosene har jo blitt skikkelig store så de skal jammen meg få "gjennomgå" i sommer.
Hmm, åpen hage??? Hmm, kanskje om noen år, foreløpig er jeg fortsatt i begynnerstadiet i hagen (har bare hatt 4 hagesesonger i hagen enda) og føler at det gjenstår VELDIG mye før hagen er representabel for hagevandring.
Brukerens avatar
Lene fra Lillehammer
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg hildeG Tir Mar 03, 2009 8:55

Hmm, spørs om jeg skal ta fram motorsaga. Min hurdalsrose er helt grusom, etter diverse snø- og annen brekk. 2-3 strantne greiner... Er nok ikke annet enn drastiske tiltak som duger der nei.
Ellers synes jeg også at ripsklipping funker godt på en del litt eldre, engangsblomstrende roser.
Never be afraid to try something new.
Remember that a lone amateur built the Ark.
A large group of professionals built the Titanic.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Tir Mar 03, 2009 9:17

Ja, motorsaga ned til 30-40 cm høres helt riktig ut. Da blir den mye tettere og finere fra bunnen av.
En stor og mektig Hurdalsrose med tett, fin og jevn forgreining, er et syn. Men da må man jobbe litt for å få det til.
Dag
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sigrid Tir Mar 03, 2009 12:34

Dag skrev:Ja, motorsaga ned til 30-40 cm høres helt riktig ut. Da blir den mye tettere og finere fra bunnen av.
En stor og mektig Hurdalsrose med tett, fin og jevn forgreining, er et syn. Men da må man jobbe litt for å få det til.
Dag

Mitt eksemplar har blitt sånn helt av seg selv :mrgreen: Den eneste beskjæringen den har fått, er fjerning av greiner som har sperret stien. Nå skal det sies at den ble flyttet en to - tre ganger de første årene, før den fikk sin endelige plass. Kanskje det har skremt den? ;)
Sigrid L
Hadeland H3/4 for trær, C/D for stauder
Har ansvar for Hippeastrum og Geranium album. Bilder mottas med takk.
Min blogg
Brukerens avatar
Sigrid
Hagegal
Hagegal

Innlegg Kari Tir Mar 03, 2009 16:09

Ja, jeg skal også ta fram saga etter blomstringen til våren. Det er ca 1,5 m opp til blomstene. Så den trenger å bli litt mer lubben.

Dag skrev:En stor og mektig Hurdalsrose med tett, fin og jevn forgreining, er et syn. Men da må man jobbe litt for å få det til.

I min mors hage var det en Hurdalsrose som nesten aldri ble klipt og den var lubben og fin uten høye ben. Men det var i sone 7-8 så kanskje det var årsaken.
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg hildeG Tir Mar 03, 2009 17:20

Tror nok det er en opphopning av diverse uheldige omstendigheter som har gjort at mitt eksemplar er så miserabelt. Den kalles ikke Moelvenrosa her omkring for ingenting, den står i alle hager og klarer seg stort sett glimrende uansett hva slags stell den får.
Men jeg tror nok at min bør få en ny sjanse til å skyte fra grunnen, så her blir det motorsag tror jeg.
Never be afraid to try something new.
Remember that a lone amateur built the Ark.
A large group of professionals built the Titanic.
hildeGs blogg
Brukerens avatar
hildeG
Hagegal
Hagegal

Innlegg Revemor Ons Mar 04, 2009 14:59

Heldige dere som kan ta motorsag på rosene. Mine eksemplarer er så nye at jeg er mer på neglsaksstadiet. :o
Fra Søgne- H1
Revemor
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Neste

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester