Feilmerket gallica (?)

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Feilmerket gallica (?)

Innlegg alfe1 Søn Jun 24, 2018 14:06

Jeg har en rose som er kjøpt som 'Du Maître d'École'. For det første er navnet feil, rosen har ikke noe med skolemester å gjøre. Det korrekte navnet er 'De la Maître-École', etter navnet på bydelen i Angers der foredleren Coquereau bodde.

For det andre tror jeg dette må være en annen rose, gjerne en annen gallica. Men hvilken? Er det noen som har et forslag?

Bilde

Flere bilder her: https://www.rosebilder.no/galleri/album148
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Re: Feilmerket gallica (?)

Innlegg Arild Man Jun 25, 2018 16:47

Blomsten er alltid lett fylt med åpen støvdragerkrans? Blomsten ser ut som Quatre Saisons, men bladene er for lange og spisse? Spisse knopper med lange begerblad...
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Man Jun 25, 2018 17:45

Det har du rett i, Arild, den likner 'Quatre Saisons'. Har vært inne på tanken at det kunne være damask.
Alf
Rosene mine
Roseblogg
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Tir Jun 26, 2018 17:06

Men jeg tror kanskje det heller er albarosen 'Ámelie'.
Likner veldig på bildet av den her: https://roseidar.blogspot.com/p/rosa-x- ... lia-c.html
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Tir Jun 26, 2018 17:55

Det er et bilde av Amelie (Amelia) i Gudrun Manell's bok om Roser. Jeg tenkte også på den da jeg så bilde ditt. I følge HMF er det muligens den samme vi får under navnet Celsiana. Tror Celsiana står i rosehagen på Milde. Det er lettere å få oversikt over albarosene, det er ikke så mange av dem, i hvert fall ikke vanlig i handel. Gallica gruppen er utrolig stor, men jeg kan ikke huske så mange med den blomsten.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Tir Jun 26, 2018 19:22

Hmmm.

Ja de er veldig like. Men 'Amélie' er angitt som en alba (Vibert 1823), mens 'Celsiana' er en damaskrose med ukjent opphav.
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Tir Jun 26, 2018 20:05

Celciana har jeg akkurat stukket. Det er en flott rose i fargenyanser av rosa. Legger ved et bilde av min Celsiana.
Bilde
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Arild Tir Jun 26, 2018 20:22

Ja, kanskje, jeg vet ikke om jeg stoler på identifikasjonene. Hmf er for generell og for mange kan gå inn, poste bilder, beskrivelser, o.l. uten at det kan dokumenteres. Det er massevis av helt opplagte feilpostinger av bilder og sortforvekslinger. Til sammenligning; jeg har aldri klart å spore opp grunnlaget for hvorfor man er enig i at Jacques Cartier er Marchesa Boccella, hvorfor man er sikker på Comte de Chambord er Mme. Boll, eller en annen sort. Disse rosene er velkjent og har vært solgt under disse navene i over hundre år nå. Man vet Nancy Lindsey introduserte Rose de Resht som en funnet rose i 1950, men at den allerede var velkjent og dokumentert i flere europeiske planteskoler lenge før første verdenskrig. Valdemar Petersen hadde gamle rosekataloger hvor den var listet som rosa damacena perpetuelle. Andre nevner tilsvarende fra planteskoler i Tyskland, Frankriket og Belgia, sikkert flere land. Vi får likevel kjøpt den som Rose de Resht.

Av og til gidder man ikke rydde opp i navneforvirringen, i andre tilfeller gidder man ikke henvise til dokumentasjon som duger. Flere av Barbiers wichuraiana hybrider er mulig å få kjøpt, men uansett navn ligner de mistenkelig på Albertine. For mange år siden nå ble det funnet en rose i USA, den remonterte og lignet mistekelig på en portlandrose. Den ble formert, delt og kjent som Glendora. Noen lurte på hvilken sort det kunne være og hadde komt frem til et mulig navn via eldre litteratur, Joasine Hanet. Den ble sent til Europa blandt annet Knut Pedersen som har Rosenposten i håp om at den kunne sammenlignes med et kjent eksemplar av Joasine Hanet. Jeg tror aldri den ble det, men hos Rosenposten er den skråsikkert listet som Viberts Joasine Hanet uten at man egentlig vet annet enn at funnrosen Glendora er samme rosen som er funnet i Australia og der går den under navnet Kew Cemetery Portland
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Tir Jun 26, 2018 20:40

Dag skrev:Legger ved et bilde av min Celsiana.

Ja, den er flott, Dag. Og den blir stor. Det står noen store busker av den på Damsgård her i Bergen.

Ser at Lars Åke Gustavsson skriver om 'Amélia' og 'Celsiana': "Det är, enligt min mening, inte möjligt att skilja dem åt." Han spekulerer i om Vibert kan ha introdusert 'Celsiana' under et nytt navn, eventuelt om det har skjedd en forveksling på et senere tidspunkt.

Selv synes jeg den likner mer på en damask enn en alba. Og vi kan nok konkludere med at min ikke er gallicaen 'De la Maître-École' som jeg trodde jeg kjøpte.
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Tir Jun 26, 2018 21:09

Takk for at du kommenterer bildet, Alfe 1. Generelt synes jeg det er litt skuffende hvis man hopper over et bilde og
later som man ikke har sett det. Mitt bilde var ment å være et illustrasjonbilde til bildet i det første innlegget. i denne tråden.
Men bevares, - man "må" ikke kommentere alle bilder.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg alfe1 Tir Jun 26, 2018 21:28

Dag skrev:Takk for at du kommenterer bildet, Alfe 1. Generelt synes jeg det er litt skuffende hvis man hopper over et bilde og
later som man ikke har sett det. Mitt bilde var ment å være et illustrasjonbilde til bildet i det første innlegget. i denne tråden.
Men bevares, - man "må" ikke kommentere alle bilder.

Jeg er litt uenig med deg, Dag. Og litt enig. Jeg ser på Hagegal, og ikke minst roseforumet, som en kunnskapsdatabase hvor vi deler bilder og andre opplysninger. Hvis alle i en tråd skal skrive "Fint bilde" eller noe liknende blir det mye "støy" og vanskeligere å finne frem. Hvis man er ute etter "likes" er det andre fora som er bedre egnet.

Jeg setter alltid pris på dine innlegg og bilder her, Dag, selv om jeg ikke alltid kommenterer det du viser. :konge:
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akr Tor Jul 19, 2018 20:20

Denne diskusjonen var veldig interessant og lærerik, takk til dere alle tre inkludert fine bilder!
akr
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg alfe1 Tor Jan 30, 2020 8:40

Etter å ha konkludert med at rosen er 'Celsiana' har jeg nå funnet ut at det korrekte navnet skal være 'Belle Couronnée’. :mrgreen:

Lars-Åke Gustavsson skriver i boken «Rosen. Kärlek, konst, duft och botanik» (Christina Högardh-Ihl og Lars-Åke Gustavsson, Norstedts, Stockholm 2014) at rosen må hete ‘Belle Couronnée’, siden det var navnet gartneren Jacques-Martin Cels ga rosen da han introduserte den på 1700-tallet. Gustavsson er botaniker og vet hvilke regler som gjelder for navnesetting i planteverdenen.

Jeg har skrevet litt mer om rosen her: https://rosebilder.no/press/2020/01/30/belle-couronnee/ med lenke til denne tråden.

Ellers må jeg (nok en gang) slutte meg til Arilds hjertesukk om navneforvirring. I blant er det helt umulig å finne ut av. Om 'Comte de Chambord' Aka 'Mme Boll' har jeg fabulert litt her: https://rosebilder.no/press/2019/11/30/madame-boll/.
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tor Jan 30, 2020 12:38

Interessant å lese det du skriver om disse gamle rosene og navneforvirringen rundt dem. Jeg kjøpte Comte de Chambord for noen år siden, og er blitt veldig glad i den. Uansett hva den egentlig heter, så er den både yndig og velduftende :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg alfe1 Lør Feb 01, 2020 14:03

Nienna skrev:Jeg kjøpte Comte de Chambord for noen år siden, og er blitt veldig glad i den. Uansett hva den egentlig heter, så er den både yndig og velduftende :)

Absolutt! Navneforvirring er bare krydder ... :^:
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Lør Feb 01, 2020 16:36

alfe1 skrev:
Nienna skrev:Jeg kjøpte Comte de Chambord for noen år siden, og er blitt veldig glad i den. Uansett hva den egentlig heter, så er den både yndig og velduftende :)

Absolutt! Navneforvirring er bare krydder ... :^:

Ja, det sies jo at kjært barn har mange navn :^:
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester