Roser til sorg og glede.

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Roser til sorg og glede.

Innlegg krokupan Tor Jul 26, 2018 23:11

Bilde

Bilde

I hagen har vi mange roser, og dei veks og blomstrer som roser skal. For nokre år tilbake kjøpte vi eit knippe med "Nina Weibull". Bladverket visner tidleg, og når hausten kjem så blomstrer den på bar kvist. Har søkt råd med mange, og har prøvd det meste av sprøytemiddel, soppmiddel, såpevatn og sjøvatn, men status er uendra. Er det nokon som har eit godt råd om dette?
Denne dagen kjøpte vi også ei rosebusk av "Persian yellow". Denne er favoritten av roser i hagen. Sterk som fjell, og ikkje verst å sjå på.
krokupan
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Roser til sorg og glede.

Innlegg Nienna Fre Jul 27, 2018 9:19

Persian yellow var nydelig. Ligner litt på Chinatown som er en av mine favoritter. Dessverre har mange av mine roser også soppsykdommer. Som siste utvei skal jeg dekke jorden med tang og unngå å forstyrre mikrolivet i jorden.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Fre Jul 27, 2018 12:01

Og hvorfor jeg skulle være så heldig å ha omtrent 0 sykdommer på mine flere hundre roser og stiklinger,
er ikke så lett bare å forklare med at jeg driver nesten økologisk og har masse ugress rundt omkring.
Men alle mine roser får atskillig mindre gjødsel enn anbefalt. Det kan også bety noe.
Nina Weibull og Persian Yellow er to av meget, meget få roser jeg ikke ønsker i min hage. Men har respekt
for at andre opplever dem annerledes.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg gartner Fre Jul 27, 2018 13:21

Hei

Har rosene fått''mat'' nok?
Roser liker næringsrik jord, godt drenert men ikke tørking.
Sykdommer kommer mye lettere hvis plantene ikke er i god vekst og har det godt.
gartner
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Dag Fre Jul 27, 2018 13:49

Det er en kjent sak at spinosissimaer/pimpinelleroser, rugosaer og til dels albaroser/prestegårdsroser trives
best hvis de ikke får for mye "mat". Men hva slags jord de er plantet i, betyr også mye.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg krokupan Tir Aug 07, 2018 7:42

Har siste tida sjekka med mange om Nina Weibul og sjukdom, og sit att med med det inntrykket at denne rosa er særdeles svak for denne sjukdommen. Etter å ha oppdaga at ei nærståande rosa rose har fått det same så har eg fatta eit vedtak. Alle sjuke roser skal flyttast ein gong til. Denne gongen til bålplassen.
Så melder nye spørsmål seg. Er det best å la plassen stå tom over vinteren? Skal eg unngå roser på denne plassen? Må eg skifte jord?
Set også pris på tips om ei sterk og blomsterrik rose som kan passe i kyststrøk.
krokupan

Innlegg Villrose Tir Aug 07, 2018 8:46

Å skifte jord er alltid smart når du skal plante roser på et sted det har vært roser før.
Jeg har sett noen fantastisle eksemplarer av 'Westerland' på Vestlandet.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Nienna Tir Aug 07, 2018 10:03

Enig med Villrose :) Kan også anbefale Astrid Lindgren. Den har så langt vært sykdomsfri hos meg. Eneste minus er manglende duft. Duft har til gjengjeld Comte de chambord. Også den er frisk og fin her hos meg.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Tir Aug 07, 2018 13:30

Ut fra bildet ser jeg egentlig ikke noe som gir grunn til å flytte plantene. Er det eldre bladpar litt ned på grenene som gulner er det oftest forårsaket av stress; tørke i kombinasjon med sterk sol, lite næring og lignende. Blader med lite klorofyll er næringsmangel, man ser det egentlig ikke før det her helt ekstremt, planten er stresset og hemmet i veksten lenge før. Det er noen annet enn blader som gulner etterhvert. Noen av prikkene i bladverke, som de til venstre, ser ut som ett eller annen har spist på bladene, det vil etterlater slike spor. Følger man med og sjekker bladverket burde man oppdage synderne. Med mindre du har skarpt orange flekker under bladene, er det ikke noe som tyder på soppsykdommer som vil bre seg til andre planter.

Nina Weibull er generelt en motstandsdyktig rose, den står stort sett frisk om den får stell eller ikke.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest