Flammentanz stagnert

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Flammentanz stagnert

Innlegg KristinH Fre Jul 12, 2019 21:51

Ved restaurering av huset for 9 år siden, flyttet vi en Flamentanze fra nordøstvendt vegg til å skulle klatre på netting-hundegården mot nordvest. Den ble klippet helt ned, men den har liksom bare stagnert. Er kanskje 60 cm og har nesten ikke blomster. Ser de kan dekke hele vegger, så her gjør jeg noe feil. Bør jeg flytte den? Hvor trives den, eller er det noe med jord og gjødsel?
H5 og leirejord er det jeg har å tilby, og mye vind.
Kristin
KristinH
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Flammentanz stagnert

Innlegg Nienna Tor Jul 18, 2019 0:44

Roser kan bruke ganske lang tid på å komme seg etter flytting. Men jeg har aldri opplevd at noen rose har sturet i ni år. Vanskelig å si hvorfor. Jeg har selv Flammentanz, og må innrømme at jeg er skuffet. Det jeg trodde var en kraftigvoksende og hardfør rose, viser seg å være svak og seinvokst.

Jeg pleier å legge gressklipp, kompost og oppkvernet kvist rundt roser. Virker som rosene liker at meitemarkene får det travelt rundt røttene :) Og av alle ting som ikke hjelper mot rosesykdommer synes jeg dette er det beste :fun:
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg KristinH Tor Jul 18, 2019 8:29

Takk for tips. Forrige eier hadde den over hele veggen, men den har tydeligvis ikke likt å bli flyttet. Den sto inntil vegg, der det helt sikkert var mer sand enn der den står nå. Jeg får bare stelle godt med den å leve i håpet :D De er jo så fine!
KristinH

Innlegg Nienna Tor Jul 18, 2019 8:50

KristinH skrev:Takk for tips. Forrige eier hadde den over hele veggen, men den har tydeligvis ikke likt å bli flyttet. Den sto inntil vegg, der det helt sikkert var mer sand enn der den står nå. Jeg får bare stelle godt med den å leve i håpet :D De er jo så fine!

Ja, godt stell er det beste du kan gi den. Og siden du har leirjord vil det være gunstig å forbedre jorden med grov sand og organisk materiale.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester