Førstehjelp Hurdalsrose

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Førstehjelp Hurdalsrose

Innlegg winch Man Feb 17, 2020 14:25

Heisann, jeg trenger tips i hva jeg skal gjøre med en forvokst og svært forsømt Hurdalsrose. I hagen jeg overtok for 5 år siden er det 2 eldre STORE busker, som trolig ikke har fått stell på 7 år. Har oppdaget at de har fått færre blomster de siste årene, og at tung snø har knekt en del grener sist vinter. Jeg regner med at det er lurt å fjerne de halvveisknekte grenene, men utover det trenger de sikkert mer beskjæring.
Hvor skal jeg starte?

Busk nr. 1 står tett omringet av både thuja og rhododendron, så dette er best synlig på vinteren.
Busk nr. 2 står mer fritt mellom syrin og en annen busk i litt helling, og heller VELDIG mot høyre (for tunge grener?) Burde den støttes med noe, eller skjæres helt ned?
På forhånd takk! :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
winch
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Førstehjelp Hurdalsrose

Innlegg alfe1 Man Feb 17, 2020 16:10

Det enkleste vil vel være å skjære begge helt ned. De vil komme igjen fra rota men ikke blomstre før neste sommer.

Det viktigtste er å fjerne de brukne/visne greinene men hvis de er sammenfiltret med de friske er det kanskje ikke så enkelt ...
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester