Rosestiklinger

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Rosestiklinger

Innlegg Nienna Fre Mar 20, 2020 19:14

Jeg har ikke lykkes med rosestiklinger før. Men nå prøver jeg igjen, og håper at vedstiklinger tidlig vår vil gå bra :) Ser det ok ut for dere med erfaring? Vasene de står i er helt tette. De er forseglet med klistreplast. Vinduet vender mot øst, og rommet holder 20 grader.
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Rosestiklinger

Innlegg Martin Lør Mar 21, 2020 8:05

Det er jo Dag som er eksperten på dette, men jeg har lykkes noen ganger.
Da har jeg hatt et par bladfester over jorda, og et par-tre nedi jorda.
Gjerne fem stiklinger i samme potta da ikke alle roter seg.

Toppen av kvisten kuttes sånn at krafta går til å sette rot, og ikke til å vokse.
Faktisk har jeg ei honningrose som skal plantes denne våren.
Den ble stukket i 2018, og har begyndt å vokse nå.
Brukerens avatar
Martin
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Nienna Lør Mar 21, 2020 11:31

Takk for svar, Martin :) Jeg burde kanskje hatt litt mindre kvist over jorden. Men jeg har stukket dem helt til bunns. Så får jeg bare vente og se hvordan det går. Hvis det stemmer at det kan bli røtter etter 4-5 uker, har jeg tid til å stikke flere utover våren. Jeg har lykkes med det meste av andre stiklinger, men roser har jeg ikke fått til. Så det er på tide nå! Det er vel bare å prøve til det går :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Martin Lør Mar 21, 2020 11:55

Jeg tok ut honningrosa for fotografering i dag.
I notatene mine ser jeg nå at denne rosa er fra 2017, og ikke 2018 som jeg skrev ovenfor.
Den er i ferd med å bli ei fin rose, og det er den eneste jeg har igjen av dette partiet.
De andre ble til solgt til hagebesøkedne i fjor, men i år blir det lite av denslags pga corona-viruset.
Så jeg har sett meg ut et sted til meg selv. :)

honningrose.jpeg
Brukerens avatar
Martin

Innlegg alfe1 Lør Mar 21, 2020 13:43

Jeg har liten erfraring med rosestiklinger, men har sett at det er stor forskjell på hvordan ulike sorter slår til. De sortene du har stukket, Nienna, er vel av de mer villige, så dette tror jeg kan gå bra. Den første stiklingen jeg tok selv var en vedstikling av 'Constance Spry' og den slo til selv om jeg stakk den så sent som i august. Kanskje nybegynnerflaks.

Den honningrosa di, Martin, ser jo veldig trivelig ut. Jeg har Rosa helenae 'Hybrida' på hytta, og gleder meg til duften til sommeren. — Hvis jeg får lov å reise på hytta da ...
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Lør Mar 21, 2020 16:44

Oppmuntrende å høre at jeg har valgt røtningsvillige roser :) Har tenkt å stikke Minnehaha også, men om den er villig til å sette røtter vet jeg ikke. Skal komme med skrytebilder hvis jeg får til noen :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Søn Mar 22, 2020 14:26

Moro å få til egenstukkede roser. Jeg har ikke vært så heldig med denne 'lukket i plast- metoden'. Ofte har de krepert etter hvert. Mulig at det har noe med fuktigheten i jorda å gjøre. Det er ikke så lett å vite hvor mye vann de skal ha før de lukkes inn. Jeg har vannet og latt de renne av før de ble plastet. I fjor sommer hadde jeg bare ork til å gjøre det mest nødvendige og da kreperte to av de fire med rot som jeg hadde stående i potter. De to andre må jeg nok klippe løs potta av, for der har nok røttene funnet veien ned gjennom pottehullene. Håper jeg får plantet disse ut denne sesongen.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Søn Mar 22, 2020 17:23

Jeg har heller ikke fått taket på denne helt tette innkapslingen i plast tidligere. Men med vasemetoden min har jeg større tro på at jeg har fått "kuvøsen" helt tett.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Ons Mar 25, 2020 18:51

Unnskyld, men hvorfor bør Stiklingene ha det helt tett?
Dag har sikkert sagt noe om det før, men jeg må ha sovet i timen.
Mine rosestiklinger gikk ikke bra, men de hadde « luftehull» i plastdekket da.
? Hvordan blir atmosfæren inne i potta?
akr
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Tir Mar 31, 2020 11:01

Ja, jeg har lurt på det samme. Og 100% tett fungerer ikke. Det oppsto mugg ganske fort. Jeg har nå renset opp, satt nye stiklinger, og stukket små hull i plasten. Har også funnet ut at den melkehvite plasten som Dag beskriver at han bretter rundt stiklingsbrettene, har små hull. Dessuten kan ikke bretting av plast rundt en potte bli 100% tett. Så jeg har nok misforstått :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Tir Mar 31, 2020 11:22

Kanskje det går an å hørefra Dag mener om dette nå?
På forhånd takk!
akr

Innlegg Nienna Tir Mar 31, 2020 11:49

Jeg leste hva Roger Jaksland har skrevet om rosestiklinger her på forumet. Veldig bra og informativt om forskjellige metoder :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Tir Mar 31, 2020 17:42

Det oppstår mugg når det kommer luft til. Soppsporer dannes ikke når det er helt tett og
det er 100% fuktighet inni plasten.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tir Mar 31, 2020 18:36

Jeg trodde det var fuktighet soppen likte :? Men det fulgte selvsagt luft med før jeg klistret over plasten. Kanskje jorden må være steril? Det var ikke jorden jeg brukte.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg alfe1 Tir Mar 31, 2020 21:05

Jeg synes ikke det ser ut som innpakkingen er helt tett på det bildet du viste helt øverst i tråden. Hvis det var tett ville det vel vært vanndråper på innsiden av plasten? Jorden behøver ikke være steril.
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Tir Mar 31, 2020 22:04

Bildet var tatt like etter at jeg hadde forseglet vasene med plast. Neste dag var det det dråper på innsiden. Og tre dager senere hadde det dannet seg mugg på noen av stiklingene. De byttet jeg ut, og stakk noen små hull i plasten. Nå er det ikke mugg. Så jeg får bare se hvordan det utvikler seg :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Neste

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester