Roser fra frø

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Roser fra frø

Innlegg Nienna Lør Mar 21, 2020 17:15

Disse frøformerte rosene er jeg veldig spent på. Jeg tok frø fra rambleren Veilchenblau i fjor sommer. De spirte ganske raskt, og har nå stått i drivhuset i vinter. Bladverket ligner på Veilchenblau, og to av dem har strukket seg og virker mer rambleraktige enn de andre. Håper å få se blomst i år, men det er vel ikke så sannsynlig?
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Roser fra frø

Innlegg Dag Lør Mar 21, 2020 21:52

Joda - du kan godt få se en eller flere blomster i sommer. Men de kommer nok
ikke til å ligne på 'Veilchenblau'. Det blir uansett sepnnende å se resultatet.
Lykke til!
ps. Det er bare frø fra arter som blir lik "moderen"
Glemte å si at du er dyktig som har fått den til fra frø. Men V er en av de letteste
å formere opp.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Søn Mar 22, 2020 9:07

Takk, Dag. Så gøy at jeg kanskje får se blomstene allerede i år :D Jeg vet jo at de ikke blir lik morplanten, nettopp derfor er det så spennende. Grunnen til at frøene spirte så raskt var kanskje fordi nypene jeg tok frø fra hadde hengt på rosen gjennom den foregående vinteren, og på den måten var blitt kuldebehandlet? Er veilchenblau lett å stiklingsformere også?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Dag Søn Mar 22, 2020 10:26

I 90-årene okulerte jeg mange roser. Husker godt jeg okulerte 15 stk. 'Veilchenblau'.
Og på 14 av dem hadde jeg tilslag. Har aldri hatt så godt resultat med noen andre sorter.
I tillegg setter den røtter lett.
'Veilchenblau' gjør seg best innimellom andre roser og får dermed skarpere farger (halvskygge)
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Søn Mar 22, 2020 12:26

Det blir kanskje noen stiklinger av Veilchenblau også :) Fristende hvis den er så lett å få røtter på. Og siden den gjør seg så godt i halvskygge, er den lett å plassere. Jeg har mine to sammen med både andre roser, clematis og kaprifol.

Nå har jeg funnet nyper på Aloha climber. Skal så dem i dag. Hadde vært så kjekt om de spirte :)
Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg alfe1 Søn Mar 22, 2020 16:44

Lykke til med springen. Min erfaring er at det lønner seg å være tålmodig. Noen av frøene jeg sådde spirte etter nesten to år. :o
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Søn Mar 22, 2020 17:15

Tusen takk :( Nesten to år, såpass lenge, altså :o Det var godt du sa, alfe1:) Jeg har nemlig noen potter med frø fra Westerland og Aloha fra i fjor. Og der er ingen spiring. Så jeg vurderte å tømme pottene snart. De har stått i drivhuset i vinter. Burde kanskje ta dem inn for en periode med jevn temperatur?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Søn Mar 22, 2020 17:17

Rettelse. Det skal selvfølgelig være stort smil etter tusen takk for lykke til med spiringen :D
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg alfe1 Søn Mar 22, 2020 18:18

Nienna skrev:Tusen takk :( Nesten to år, såpass lenge, altså :o Det var godt du sa, alfe1:) Jeg har nemlig noen potter med frø fra Westerland og Aloha fra i fjor. Og der er ingen spiring. Så jeg vurderte å tømme pottene snart. De har stått i drivhuset i vinter. Burde kanskje ta dem inn for en periode med jevn temperatur?

Såvidt jeg husker lot jeg mine bare stå ute. De var bunnforsne i brettene om vinteren og spirte da de tinte opp etter vinter nummer to. Men jeg har ikke sådd hybrider, bare frø fra arter som jeg knabbet i villrosebakken på Milde. :mrgreen:
Alf
Rosene mine
Roseblogg
Ohne die Rose tun wir´s nicht. Joseph Beuys
I samfunn som opprettes av nomader må det komme tilreisende og utføre alt murerarbeid. Ibn ´Haldun
Brukerens avatar
alfe1
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Man Mar 23, 2020 9:33

Nå prøver jeg å ha dem inne en periode. Og hvis de ikke spirer kan de heller stå en vinter til. Problemet med så lang spiretid er uttørking og glemsel.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg akr Ons Mar 25, 2020 18:45

Gratulere!
Så artig! Å få det til slik.
Fortell hvordan dette går videre
Rosa officinalis her har nyperfra i fjor- kunne det vært noe å prøve?
Den er jo « gammel» i rosefamilien og skal vokse vilt i Sydfrankrike. Noen som vet?
akr
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Tor Mar 26, 2020 10:18

Prøv :) Alle frøene jeg har sådd er fra fjorårs nyper. Vet ikke om Rosa officinalis er en ren sort. Men hybridfrø kan bli veldig mye rart. Og det er spennende :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester