Jeg har lest litt om de plantene jeg har, blant annet om roser og fant ut at man kan "propagate" roser fra stiklinger, jeg mener nederste kuttede deler av roser som kan tas enten fra den eksisterende busken i hage eller fra bukett kjøpt i butikk. Jeg tror det nærmeste til det engelske ordet "propagate" ville være "å klone" (?). Uansett da, jeg vurderer å prøve å gjøre noe sånt med hjelp av videoer fra YouTube og artikler på nett, helst fra bukett.
Men jeg hørte at det finnes patenter på forskjellige eksisterende typer av roser som varer minimum i 20 år, så man må helst klone de rosene som er litt "gammeldags", sånn at patent har faktisk fylt de 20 årene. Jeg er ikke en ekspert på det, skal ikke selge mine roser, så lurer på om det er så seriøst her i Norge med sånt. Tror ikke noen skulle bry seg om hva slags roser jeg her hjemme. Del gjerne dine tanker, helst med fakta da.
Også jeg vil gjerne høre om andres erfering med å klone roser, gjerne med bilder hvis dere har! Del også tips hvis dere kan.
En ting til, oftest så ser jeg at folk bruker en type rotningshormon ved kloning av roser. Jeg lurer på hvor kan man kjøpe det i en fysisk butikk (ikke på nett).
Tusen takk for at dere har lest mitt emne, ser frem til å se svar. Beklager for mitt norsk