Burde ikke min Nina Weibull blomstre snart?

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Burde ikke min Nina Weibull blomstre snart?

Innlegg Blomsterbia Man Jul 04, 2022 12:57

Hei, ny bruker og nybegynner her! :)

Jeg plantet tre Nina Weibull i fjor vår. En av dem døde over vinteren, og er blitt erstattet av en ny. Det var så vidt de andre to klarte seg, men det kom nye skudd. Årsaken er nok at jeg ikke var flink nok til å vanne, men har skjerpet meg betraktelig på det i år. Kattene bidrar også til god gjødsling :)

Jeg stusser over at ingen av dem har blomstret ennå, og jeg synes de vokser sakte. De har fått knopper, se bilder. De står riktignok ikke alt for solrikt, de står østvendt, men får noen timer med morgensol og en times tid på formiddagen.

Er det slik at nyplantede roser, eller roser som så vidt har overlevd, blomstrer seinere? Eller er det lysforholdene som er for dårlige så jeg må finne en ny type? Eller er jeg bare veldig utålmodig, og må gi den et par år før jeg avgjør om de skal flyttes og erstattes av noen som kanskje kan tåle skyggen litt bedre?

Jeg bor på Østlandet, et sted med stadige varmerekorder, så tror ikke klimaet er noe problem.
Vedlegg
7AFB4D35-46B5-411F-ACB7-28978E00CC56.jpeg
Rose lengst til venstre
18524C83-1D48-4BC5-A7A6-93A1A2143CAE.jpeg
Midterste rose
C71BF26A-5DED-4CD8-82F6-416466C22957.jpeg
Rose lengst til høyre
Blomsterbia
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Burde ikke min Nina Weibull blomstre snart?

Innlegg Nienna Man Jul 04, 2022 20:37

Rosene dine må nok bruke endel krefter på å hente seg inn etter at de nesten døde i vinter. Men Nina Weibull er en hardfør rose, så med godt stell vil de bygge seg opp igjen. De ser friske ut på bildene, men blomstringen i år blir sannsynligvis litt sparsom.

Jeg har ikke erfaring med østvendt plassering av Nina Weibull. Kanskje noen andre kan svare på om den får for lite sol?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Man Jul 04, 2022 22:35

Den bør helst få 6 timers sol, men av og til går det bra i halvskygge selv om direkte sol er best. Katteskit er ubrukelig gjødsel, bruk litt tid og penger på kugjødselkompost og pelletert hønsegjødsel eller annen spesial gjødsel for blomstrende planter. Planten trenger litt tid til å hente seg inn igjen. Vann gjerne med noe økologisk gjødsel nå hvis du har, ikke for mye langtidsvirkende nitrogen gjødsel etter 1. juli.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Blomsterbia Tir Jul 05, 2022 16:07

Tusen takk for svar! Jeg får bare være tålmodig, og håpe at det blir bedre til neste år. Jeg har annen gjødsel også, men har en annen rose i et annet bed (ukjent type), som har en enorm blomstring i år etter at kattene begynte å gå der, så der har det virkelig gjort susen!
Blomsterbia

Innlegg Arild Tir Jul 05, 2022 20:07

Hvis det er en stor busk og kattene skvetter der kan det være den tåler det, skal du ikke se bort fra at det gir ekstra nitrogen. På den andre side, der katter og hunder finner ut at de skal markere seg kan plantene like ofte skrante hen og dø. Det kan bli for konsentrert, kommer det nok regn vil det tynnes ut. For mye ubehandlet og ukompostert skit i jorden rundt plantene (alt ukompostert avfall egentlig) vil gi sykdommer og mistrivsel. Til alt hell ser det ut til å gå bra i ditt tilfelle, urin er mest nitrogen, så et gjødsel som inneholder alt av NPK er en fordel. God jord må man oftest arbeide litt for å få.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Blomsterbia Ons Jul 06, 2022 11:48

Jeg har ikke sett kattene tisse der, kun bæsje. Tror de markerer andre steder.

Her er et bilde av den rosa som blomstrer så fint i år. Er det noen som vet hva den heter? Den sto her da vi flyttet inn for ti år siden, og for et par år siden måtte jeg flytte den, og nå er den blitt så fin! Ca. to meter høy. Remonterer.
Vedlegg
67C16150-620C-42A6-B991-42FD95ACB95B.jpeg
Rose
B5E979DF-3493-45C5-8AFC-942044159F30.jpeg
Rose
Blomsterbia

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester