Rose som dufter som Rosa rugosa?

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Rose som dufter som Rosa rugosa?

Innlegg Nienna Søn Aug 07, 2022 8:35

Jeg kan være enig med deg i det, Arild, at Hansa dufter litt sterkere enn R. rugosa. Jeg helte mot det da jeg sto der og luktet frem og tilbake på de to rosene, og at det var en anelse mer sitrus i R. rugosa. Men så var duftene plutselig like igjen :) Fargen er litt mørkere på Hansa, mer magenta.

Min Hansa er nok nærmere ti år nå. Jeg har også sett etter rotskudd fordi jeg gjerne vil ha den flere steder. Men nei, ingen rotskudd her heller.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Lør Aug 20, 2022 12:17

Har noen av dere Apotekerrosen? Den er en gallica, og en mindre rose enn de aller fleste rugosaer. Når jeg stikker nesen ned i en av blomstene har den en søtlig frisk roseduft med de samme pepperaktige notene som rugosane oftest har. Har dere gjort en sammenligning?
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Søn Aug 21, 2022 12:37

Jeg er usikker på om det er apotekerrosen jeg har. Men da jeg googlet fant jeg at den het Rosa gallica officinalis. Og den rosen mener jeg at jeg har kjøpt en gang. Men navnelappen er borte, og listen over rosene i hagen likeså. I allefall dufter den herlig, og ganske likt R. rugosa. Hvis man kan stole på duftminner da. Men nå er den avblomstret, så jeg får ikke sammenlignet duftene før til neste år :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Arild Søn Aug 21, 2022 21:58

Jeg har aldri helt forstått David Austins duftkategorier, men "old rose" er muligens denne gruppen. Noe forvirrende, siden jeg hovedsakelig kjenner geraniol, noe friskt, søtt, og det pepperaktige i de nevnte rosene. Det er mange roser ny og gammel som har lignende duft. Det er andre gamle roser, alba, veldig fin men litt anderledes. Så er det damask rosene, som kan ha alt dette og noe ekstra. Rose de Resht kan neppe skuffe i denne sammenheng selv om den ikke her helt lik rugosa? Hvor plasserer man sorter som Etoille de Hollande, den har noe mer fruktaktig, men masse geraniol, som er den typiske roseduften.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Forrige

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester