Potterose i bed - overvintring?

Blomstenes dronning.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Potterose i bed - overvintring?

Innlegg Hanne67 Ons Aug 24, 2022 18:06

Jeg har hatt et par potteroser i krukker ute i sommer. De har trivdes bedre der enn inne.
Nå har jeg tenkt å plante de ut, men har de noen sjanse til å overleve?
Jeg hadde en stuehortensia som klarte seg forrige vinter, men dekket den med halm og mye snø. Her er det ca H5, - bor på 400 moh.
Brukerens avatar
Hanne67
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Potterose i bed - overvintring?

Innlegg Arild Tor Aug 25, 2022 12:50

Her klarer de seg stort sett greit, men bør dekkes. De er generelt ikke like langlivede som andre hageroser, men jeg har hatt en og annen i opp til til 10 år. Det som i dag selges i potter til å ha både inne i vinduskarmen og ute i hagen er oftest en type klaserose, og roseforedlerne har laget sine egne grupper og serier. Vi får sjelden vite hvilke sort det er, de er stiklingsformert flere i en potte. Det var en gang da det stort sett var miniatyrroser som ble solgt slik (små potter og drevet i full blomst).

Det er små planter selv om mange av sortene vokser seg større etter hvert. Det lønner seg å la dem beholde vinterdekke på til frostnettene har gitt seg, ved månedskifte mai her. Her har barfrost og våren vært hardest med dem. I H5 må de sikkert i bakken og dekkes om ikke det kommer nok snø. De har en sjanse. Tror egentlig ikke de er stort mer mer enn H3 Jeg mistet litt interessen når miniatyrsortene nesten ikke er å finne lenger og så mange av de nye ikke tåler regn. Det har liksom ikke samme bruksområde lenger og en podet utgave av sorten kommer mye rasker i vekst om våren. Jeg har noen få ganger vært heldig å finne miniatyrsorter podet, de holder seg lav og tett om det er vekstformen man ser etter. Da må man nesten gå etter sortsnavn for å vite hva man får.

Skal man få disse rosene til innendørs må man nesten har en vinduskarm som ikke er for varm, gjerne 16 C. Gjevn vanning, dusje dem en gang eller to i uken og de må nesten pottes om allerrede når man kjøper dem.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Re: Potterose i bed - overvintring?

Innlegg Hanne67 Lør Aug 27, 2022 5:27

Tusen takk for svar! Jeg synes det er så vanskelig å få til potteroser innendørs, så får ta sjansen på å ha de ute. Det er ingen krise om de ikke skulle klare å overvintre, men da har jeg fått gode tips og info!
Brukerens avatar
Hanne67

Gå til Roser

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester