Mobil uten datatrafikk?

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Mobil uten datatrafikk?

Innlegg orm Tir Nov 12, 2019 16:31

Har brukt kontantkort (Telenor) siden jeg fikk mobil. Ringer sjelden, sender noen få sms-er, er aldri på nett med med mobilen og har fasttelefon. Tidligere var det svært lave utgifter på denne. Ser etter at jeg tok over regningsbunken at jeg nå betaler 10 kr. pr. dag for datatrafikk jeg ikke bruker. Ser også ut til at Lumiatelefonen (Microsoft) bruker data på egen hånd. Har prøvd å skru av det jeg finner som kan bruke data, men ser ikke ut som det hjelper og ingen har visst mye rede på denne telefonen. Bomkjøp. Finnes det kontantkortabonnement uten tilhørende data i dag? Vet ikke om det hjelper å gå over til Dorotelefonen mannen min brukte. Er det noen som har peilig på slikt her inne?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Mobil uten datatrafikk?

Innlegg timanna Ons Nov 13, 2019 0:43

Jeg tror Doro er uten data, ihvertfall noen av modellene. Men du burde nok se på vanlig abonnement, det er mange billige muligheter uten data. Bl.a. har Gudbrandsdal Energi et abonnement til kr 99 pr. måned, helt uten data. Da har du fri tale og sms, og slipper å tenke på kortet.
Det blir vel litt billigere? Og det er nok flere muligheter, jeg googler bare mobilabonnement, så finner jeg en sammenligningsside. Du finner nok noe som passer for deg! :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Cornelius Ons Nov 13, 2019 5:20

Nå kjenner jeg ikke Lumia spesifikt, men den kjører vel Windows den? Hvis du går inn i innstillinger, så mener jeg du skal finne et punkt som heter mobildata - den kan du skru av, og da vil den ikke koble seg mot internett via mobilnettet i det hele tatt, kun via Wifi, hvis du har det.

Edit;
Her sier de noe om det:
https://support.microsoft.com/nb-no/help/10744/windows-10-mobile-cellular-sim-settings

Du kan også aktivere eller deaktivere mobildataforbindelsen ved å sveipe nedover fra toppen av skjermen og deretter velge Utvid > Mobildata.
Cornelius
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg orm Ons Nov 13, 2019 13:46

Takk! Mobildata har jeg slått av + mye mer. Tror jeg kommer til å bruke den gamle Dorotelefonen selv om den modellen ikke selges lenger. Ladingen ser ut til å holde lenge og så går den nok i sidelomma så jeg slipper å miste den. Ser at GE har et slikt abonnement du nevner, timanna. Får strøm derfra også.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Cornelius Fre Nov 15, 2019 7:55

Ok, hvis du har slått av mobildata på telefonen, så bruker ikke telefonen mobildata. :) Men du sier at du ser at du betaler kr. 10,- pr. dag for mobildata du ikke bruker? Er det Telenor Kontant? Etter hva jeg skjønner, så trekkes det kr. 10,- per påbegynte MB kun hvis du faktisk bruker mobildata. (Eller er det et vanlig abonnement du betaler en fastpris for? )

Jeg har óg ring kontant, da fra Telia, og jeg bruker heller ikke telefonen noe særlig - lader kanskje en 100-lapp eller så i året... ;) (Mobildata av, men wifi på når jeg er hjemme - såkalt 'smart nettverksbytte' står óg av, ellers så vil den bytte til mobildata når man er utenfor wifi dekningen...)
Cornelius

Innlegg orm Søn Nov 17, 2019 16:09

Takk for svar! Ja, har kontantkort fra Telenor. Slått av både mobildata og wifi og annet jeg kan tenke meg. Ikke Blue tooth. Bør jeg det? 'Smart nettverksbytte' har jeg ikke funnet. Det heter vel noe annet på engelsk (Internet sharing? er også skrudd av). Stemmer nok at det først er når mobildata brukes at 10-kroningen telles, men har jo ikke vært på nett med den. Har noe som heter Data Sense. Der står det at jeg har brukt 19 mb de siste 30 dagene. Prøvde om jeg kunne stille den på 0 mb, men så ikke noen muligheter. Selv om den er satt til norsk, kommer mye opp på engelsk og noe på tysk og selv om jeg forstår en del av begge, kan jeg ikke dataordene. Må nok kassere den. Går ikke å ha noe som jeg ikke kan skjønne. Spørs da om jeg skal gå for den gamle Doroen el. en I-phone som dattera vil at jeg skal prøve. Om jeg bestiller et abonnement m. nettilgang, kan jeg visst nok kople en pc til dette nettet. Betaler jo 299,- kr. pr mnd. for mobilt bredbånd som heller ikke har vært mye i bruk dette året.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Søn Nov 17, 2019 18:39

Du har jo betalt altfor mye! Jeg ville ha brukt Doroen med et abonnement uten data. :)
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest