Ny støp på gammel?

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Ny støp på gammel?

Innlegg orm Lør Jul 11, 2020 16:52

Bilde

Det er inngangstrappa mi. Det raser ut støp under nederste trinn. Hella som ligger oppå er stor og tung og det vil bli ltt av en jobb å få den løs - fortrinnsvis uten å ødelegge den (2,5 cm tykk). Vil det holde å karre ut det løse og legge på ny støp? Vet ikke hva slags støp som er brukt heller.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Ny støp på gammel?

Innlegg pjot Søn Jul 12, 2020 13:26

Ville i tillegg smurt på primer.
pjot
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg orm Søn Jul 12, 2020 14:11

Takk! Primer er noe du tar på før du støper om jeg forstår rett. Ellers ser det ut for meg at vi nok har hatt andre heller på trappa tidligere - antagelig en skifer som ikke har holdt. Ser ut som det er to lag støp og at det er det øverste som smuldrer opp. Slikt har ikke vært mine oppgaver før, men han som har hatt dem er ikke blant oss lenger. Flere råd?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg camlin Man Jul 13, 2020 13:46

Hvis den nye støpen er sterkere (mindre fleksibel) enn den andre vil de to lagene rives fra hverandre. Gammel støp inneholder ofte mye kalk og da må man støpe med noe som er tilsvarende. Av egen erfaring ser jeg at mange "før i tida" brukte sand fra fjæra. Den er lite holdbar har jeg lært meg etter hvert. Sjekk også styrken/holdbarheten på den delen av trinnet som fortsatt er der.

Om skiferhella er løs tåler den godt å flyttes når den er så tykk. Om den sitter fast ville jeg bare reparert rundt og under. Husk å fukte jevnlig og dekke med plast under herding. Da herder det langsomt og blir mest holdbart.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Man Jul 13, 2020 23:43

Takk! Sand fra fjæra er nok ikke brukt. Huset var innflytningsklart i 1972. Antagelig er nye heller lagt senere da det kan se ut som støpen deler seg i to lag. Husken begynner å bli dårlig. Slikt har ikke vært mine oppgaver, men kan tenke meg det har vært Ottaskifer først. Den har rust og vi visste nok ikke før senere at den ikke egnet seg til slikt. Slik sett kan det være to lag m. noe ulik støp selv om sanden ikke er hentet fra fjæra. Hella er ikke løs foreløpig. Den vipper i alle fall ikke, men har ikke turt å grave inn der - bare feid vekk det løse. Godt å få gode råd for slikt man ikke har peiling på. Det eneste jeg var klar over var at ny støp skal vannes. Det kommer av at gemalen hadde som oppgave en sommer jevnlig å vanne nystøpte gulv som andre hadde støpt - og at dette var svært viktig. Dette blir jo et prøveprosjekt da jeg ikke vet hvor mye sand som er blandet inn. Det kommer nok flere spørsmål etter hvert. Huset nærmer seg 50 år. Heldigvis er taket tett, men vet at siste rest av ekstra takstein er brukt og at det er forsøkt å få tak i mer uten hell. Et par hull i takrennene også. Håper kobber kan loddes.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest