Hvor ble alle ny-gamle av?

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Hvor ble alle ny-gamle av?

Innlegg Malama Man Jan 03, 2022 12:57

Om jeg regnes som nygammel, gammel, ny, utdatert, forsvunnet eller hva vet jeg ikke. Hage og blomster og alt fikk seg en knekk med Korona, jeg er ikke smittet (enda) men gikk på en smell når vi havna alle på hjemmekontor, og klarte å drepe det meste jeg hadde i hus ved å ikke vanne, selv orkideene mine tok kvelden i 2020 rett og slett.
Jeg sådde diverse og kjøpte stilkinger våren 2021 som vanlig, men om det var en dårlig sekk med jord eller hva det var, etter et par uker visnet de en etter en og jeg mistet motet.

Nytt år og nye muligheteter. En ny orkide er kjøpt inn, og trolig havner en primula eller tre i hus i løpet av uka. Jeg har lyst på nye clivia, jeg har ønsket meg bladkaktus og blitt lovet avlegger av mamma, uten at det skjedde noe mer enn det (Jeg ønsket meg til jul..) Jeg har kjøpt inn såjord og frø og plantelys og er klar for en ny hagesesong.

Først ut nå tidlig i januar blir chili og blodbeger, og ikke lenge etter paprika. Og basilikum planlagt under plantelys hele våren, eldstemann savner fersk basilikum. Og trolig noe blomster, stemor etc.
Neste skritt er vel mine årlige stiklinger av pelargonia og fuksia. I 2021 klarte jeg for første gang å overvintre pelargonia og ta stiklinger av den til våren og fikk en flott morplante utav det, men klarte jeg ikke å 1)mer eller mindre drukne flere av dem ute mens jeg var på ferie og 2) glemme resten ute til frosten tok dem...Så, tilbake til start der igjen altså.

Dernest sår jeg tomater, lyst å prøve agurk, aldri fått til, vi skal sette poteter igjen og vi skal så gulrot og sukkererter og få til jordbær-plantene våre på en måte hvor ikke hjorten spiser hele greia.

For i 2022 vil jeg ha grønne fingre, eller jord under neglene, og spirer og planter i hver en krok. Både inneblomster og hageblomster og grønnsaker og det hele
Malama
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Villrose Man Jan 03, 2022 16:16

Så hyggelig at du er tilbake, og at du ikke har mistet motet :D
Det gjelder å ikke gi seg!
Det var jo nylig noen skandaler med dårlig jord, så det kan være en sammenheng.
Ja, nå er det såtid, og jeg er også i gang med forberedelser.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Malama Man Jan 03, 2022 22:53

Motet mister jeg nok ikke, jeg må bare prøve igjen! Det ble rent trist når jeg innså at jeg ikke hadde en eneste levende plante i vinduene

Så da ble det en tur på plantasjen, og eldstemann hadde lyst på en kaktus på rommet, og det fikk han, og jentene (jeg har en gutt på 13 og jenter på 10 og 6) falt for noen panda-potter så da valgte de miniblomster som passet oppi, og de var 3 for 2 så da ble det en minikaktus på meg også, i tillegg til orkideen min, såjord og litt frø. Ikke at jeg ikke har en boks full fra før...

Rotet meg ikke til å så i romjula slik planen var, så det får bli en av dagene. Det skal bli kjekt å se spirer
Malama

Innlegg Martin Tir Jan 04, 2022 7:16

Nienna skrev: Ingen likes og sånt. Helt greit for meg,

For meg også.

Det er kanskje jeg som ikke har satt meg nok inn i hvordan fb fungerer, men jeg opplever det som nærmest umulig å finne igjen innlegg når jeg leter etter noe.
Takke meg til både Hagegal og Hagepraten som er rene oppslagsverk ved søk etter planter.
Brukerens avatar
Martin

Innlegg blys Tir Jan 04, 2022 10:09

Veit ikkje om eg kan reknast som ny, gamal eller ny-gamal, men eg er framleis innom forumet, sjølv om eg er mindre aktiv enn tidlegare.
Vi kan ha det som nyttårsforsett å halde aktiviteten oppe i 2022, legge inn masse fine bileter og fortelje kva vi driv med i hagane våre.
Sjølv driv eg mest med dyrking av grønsaker og etelege vekstar og det er snart på tide å vinterså kålplanter i kaldt drivhus.
Eg har ikkje starta opp med innomhus såing enno, men det er ikkje lenge før chili og paprika vert sådd.

Legg ved eit bilete frå forrige sesong. «Swiss Giant» evighetsblomst vert sådd i år også.

Bilde
blys

Innlegg orm Fre Jan 07, 2022 14:35

Har nok vært her siden jeg ble innmeldt og ser at mange har falt fra. Veldig greit å kunne søke på saker man lurer på og vite at det er svar du kan stole på. Faceboka er mer tvilsom slik synes jeg. Det er nå slik med planter at noe klarer seg og noe vil ikke. Her er det smått med blomster innomhus på vinteren, stort sett november- og julekaktus og clivia og resten grønt. Alt rekker man ikke over heller. I småbarnsperioden klarte jeg å ta livet av en amaryllistype der blomsterstengelen ikke ble så høy. Hadde fått den fra svigerforeldre der den sto i vinduene året rundt og kom i blomst. Har spekulert på denne om det virkelig var en amaryllis (belladonna?) el. en hippeastrum.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Dag Fre Jan 07, 2022 17:47

Jeg er også litt fra og til her på forumet. Nå er det ikke mange som stikker innom lenger. Det er blitt mer og mer et "familieforetak" - der de få deltakerne kjenner hverandre gjennom lang tid. Jeg synes FB har den fordelen at det er søkemotor på alle gruppene, og dermed veldig enkelt å få svar alt man måtte lure på. Her på forumet kan innlegg bli "hengende i lufta", lenge, og man vet ikke om noen i det hele tatt har lest innlegget en gang. På FB kommer det mange reaksjoner etter kort tid.
Samtidig er det noe koselig med dette forumet også, så jeg vil gjerne bli med videre.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Lør Jan 08, 2022 15:06

De svarene du får på facebook kan du ikke stole på. Noen er kanskje gode, men det yrer av mer eller mindre underlige påstander som ikke kan brukes til noe, og hvis du er uerfaren er det ikke godt å vite hva man skal tro på.
Her inne kan man være temmelig sikker på å få gode svar. Hvis det blir feil, er det nok noen som vil rette på det. Og de fleste svarer ut fra erfaring, og ikke tilfeldige rykter og sånt folk har hørt at kanskje ... det blir for dumt, synes jeg. Søkemotor har vi jo også!
Det hender at innlegg blir stående uten svar ganske lenge. Det er nok fordi folk ikke kan svare, og da er det bedre uten. Men det går an å prøve å mase litt, så er det kanskje noen som svarer likevel. Vi burde kanskje svare at det vet jeg ikke, men det er jo ikke så veldig nyttig. Bedre ikke svar enn feil svar, mener jeg da.
Et problem er nok at veldig mange har droppet ut etterhvert, og ikke er innom særlig ofte. Deres kunnskaper får vi liten nytte av!
Og noe familieforetak er vi ikke. Jeg kjenner noen, men det er fordi jeg har vært med på forumstreff, og ikke minst på hagemessa! Det kommer faktisk nye til av og til, og det synes jeg er kjempehyggelig!
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Lør Jan 08, 2022 17:05

Jeg er innom og sjekker hva som foregår nå og da, men har sjelden eller aldri tid til å svare eller skrive noe, hverken her eller på FB. Jeg håper å komme sterkt tilbake når det roer seg på jobb. Det siste året har vært helt vanvittig, men det roer seg nok utpå høsten, når vi er ferdig med dette prosjektet.
Har lagt ut noen få bilder tatt i år, bare for å bidra litt ;-)
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg RandiE Tir Jan 11, 2022 10:38

Sjekker nye tråder her inne ja, sånn av og til i hvert fall - må holde oppe gammel tradisjon - (Var jo med og stiftet "Forumstreffene" og arrangerte det første.)
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Ons Jan 12, 2022 21:40

Så hyggelig å "se" deg igjen, Randi :-).
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg RandiE Ons Jan 12, 2022 21:59

Solveig skrev:Så hyggelig å "se" deg igjen, Randi :-).

Takk, takk Solveig - ser innom ja - ganske jevnlig. Men aktiviteten var større i "gamle dager" da vi treftes hver kveld på mirc-prat som Cybera satte opp. Der gikk det livlig for seg, før Skravleforumet her ble satt opp.
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Tor Jan 13, 2022 14:49

RandiE skrev:Takk, takk Solveig - ser innom ja - ganske jevnlig. Men aktiviteten var større i "gamle dager" da vi treftes hver kveld på mirc-prat som Cybera satte opp. Der gikk det livlig for seg, før Skravleforumet her ble satt opp.

Vi har nok gått glipp av mye moro, vi som er kommet til seinere! Men forumstreff har vi nå av og til da. Det neste har vi planer om skal være hos Gunn på Island, men det er vel stadig litt usikkert om det kan bli til høsten som planlagt. Det er jo så mange reiserestriksjoner! :evil:
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg RandiE Tor Jan 13, 2022 15:55

timanna: Islands-tur hadde vært fint ja - bare det roer seg med denne pandemi-tiden så man slipper å ha det i tankene.
Brukerens avatar
RandiE
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Gunn i Vesterålen Tor Jan 20, 2022 0:08

Nå er ikke jeg av de ny-gamle, men svarer likevel. Det er sosiale medier som FB og Instagram som har utkonkurrert forum som dette. Der kan man svitsje innom både tante Petra, kollega på jobben, vennene OG de HageGale straks, og på et øyeblikk. Det ligger i tiden, sies det.

Jeg er av dem som syntes det er behagelig avslappende å klikke meg inn på denne nettsiden. Her får jeg svar på spørsmål og respons på arbeid jeg har gjort i hagen min. Viktigst er likevel å se hva alle andre gjør og skaper i deres hage. Det inspirerer. Jeg har lært utrolig mye siden jeg logget meg inn her på siden.

På FB forsvinner innlegg/spørsmål om nye innlegg kommer etter. Svarer ingen, så er man like klok. Da er det flott å være på et forum hvor folk svarer når det passer dem, og de svarer med gode kunnskaper og erfaring.
Gunn i Vesterålen

Innlegg Nienna Tor Jan 20, 2022 10:45

Jeg er en av de gamle gamle som aldri gadd å ta i bruk facebook, nettopp fordi det virket så travelt. Som oksen Ferdinand liker jeg bedre å sitte og lukte på blomstene, enn å trave rundt på en arena som facebook og fiske etter likes :)

Så her blir jeg så lenge forumet består. Dessuten trenger jeg ikke facebook. Hvis jeg lurer på noe bruker jeg google. Som Dag skrev her et sted, så er Hagegal blitt som en liten familie. Og det er jo koselig å sitte rundt "hagebordet" her og dele tanker og erfaringer om hagestell :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

ForrigeNeste

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest