Vil du begraves i hagen?

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Vil du begraves i hagen?

Innlegg ChatNoir Tir Feb 07, 2012 1:12

Jeg vil si som Qentin Crisp: Don't make a fuss, just throw me out in the dustbin.
Brukerens avatar
ChatNoir
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Berit Tir Feb 07, 2012 10:54

Jeg kunne ikke tenke meg å bli begravet i hagen min. Som aske strødd på peonene, kanskje - men det er ikke lov. Skal man strøs, må man i villmarka, ikke nær bebyggelse. Og ikke så nær ferskvann at det kan innebære forurensing (!)
Men havet er vel OK, også en fjord? Mulig du må et stykke fra land...

Uansett hvor: Om du vil strøs, er det ikke nok å fortelle det til dine nærmeste. Du må skrive det ned, fortrinnsvis med angivelse av sted, skrive under, og helst få to personer som skriver under som vitner. Om de da ikke har lettet på reglene de siste 10-15 åra.
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Sissel Ons Mar 07, 2012 14:49

Å få lov til å bli strødd utover etter sin død, må en klargjøre dette før en dør. http://www.khm.uio.no/utstillinger/farvel/nygamle.html

I følge dette nettstedet er det fylkesmannen som avgjør om det er mulig, da kan det bli mange forskjellige tillatelser alt etter på hvor vi bor. Husk for all del å ha alle tillatelser før en faller i fra.

Min far og mor hadde diskutert dette med hverandre. Pappa sa at han ikke vil spres på fjellet, tenk på all den multen som kan bli ødelagt. :D
Det er bedre å ha jord under neglene, enn i hodet. (P.A.)
Brukerens avatar
Sissel
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Maiblomst Fre Mar 09, 2012 8:26

Det spørs nok om "hvermansen" får lov til å gjere som Mille Marie.

For min eigen del, kan etterkommarane mine gjere akkurat som dei vil.
Då har eg flytta til dei evige hagar. Satsar på at brunsneglane ikkje havnar der når dei dør ;)
Kristin
Brukerens avatar
Maiblomst
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Prunella Lør Mar 10, 2012 11:03

Jeg kan gjerne ta en millemarie.
Jeg har allerede en dyrekirkegård i hagen, med jærhøna Pikasjú som ligger ved foten av tulipantreet, hanekyllingen William som fikk en storbladet parykkbusk over seg, og gamle Walther (katt) som fikk en sølvpil over seg, og heuchera 'Marmelade'.
- Må tenke litt over hvilket tre jeg vil ha, men det er forlokkende å tenke på at man kan bli til jord og gå inn i kretsløpet.
"Up every tree clambers a rose, and up each rose a vine. (...)" Hugh Johnson - on plantspeople
Hagen på Sandbo
Brukerens avatar
Prunella
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Prunella Lør Mar 10, 2012 11:07

Forresten er det veldig vanlig å bygge nye hus, og hele byggefelter, oppå gamle gravplasser.
Hvertfall her i kommunen.

Om det er lov? Fylkeskommunen har ikke kapasitet til å følge opp alle slike saker, og ikke tar de det så nøye heller.
Folk har ikke noe i mot å bo på slike steder i alle fall.
"Up every tree clambers a rose, and up each rose a vine. (...)" Hugh Johnson - on plantspeople
Hagen på Sandbo
Brukerens avatar
Prunella
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg red hobbitt Lør Mar 10, 2012 15:15

Nei, ville definitivt ikke bli begravet i hagen. Tenk hvis etterkommerne selger huset, skal de grave meg opp da?
På hytta fikk vi høre at den forrige eier av tomta har begravd hunden sin i hagen. Tenker på det med gru hver gang jeg tar et spatak, selv om den nok er blitt til jord nå.
Brukerens avatar
red hobbitt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg camlin Søn Mar 11, 2012 2:16

Før pappa døde fortalte han oss at hen ville spres. Det var ikke så nøye hvor. Vi søkte om å få spre asken og fortalte at han hadde bedt om dette selv. Vi hadde ingenting skriftlig. Vi fikk ja, men det var ingen som sjekket opp når, hvor og hvordan i ettertid så egentlig kunne vi spredt han hvor som helst.

For ordens skyld: Vi spredte asken på havet.
Hilsen Camilla

Man blir et bedre menneske av å stelle i hagen.
(Thaulow)
camlin
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg oaisa Tir Mar 20, 2012 12:56

Dette må jeg hive meg på, interessant.
Det er kansje ikke så enkelt å få bli strødd ut der man vil og heller ikke begravd der man vil. Bra er vel det.
Jeg håper at jeg skal få bli kremert og strødd på den fineste plassen jeg vet. Det er et sted som jeg pleier å gå tur. Helt nydelig å komme opp dit på vårkveldene med kveldssol som går ned i vannet. Tror ikke jeg vill være i hagen for evig tid, kansje litt for nært for de som en gang skal være her etter min tid.
oaisa

Innlegg Dag Tir Mar 20, 2012 14:51

Velkommen til Hagegal, Oaisa! - Håper ikke du lar deg begrave, men blir med oss videre på forumet :)
Dag
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg BenteBjo Ons Mar 21, 2012 18:52

Det er fint at pårørende får til å gjennomføre ønsker frå den dei mister . Sjølv tenker eg egentlig at eg hadde lagt eit stort ansvar på dei nermeste ved å ha ønsker om kva som skal skje med meg etter eg er død . Eg meiner det er dei nærmeste pårørende som må få bestemme kva som skal skje med den dei mister . Det er dei som skal leve videre . Og eg kan tenke meg at det gjer vondt å ikkje få til å gjennomføre det avdøde ønsket . Dette er eit følsomt tema .
Men er det noken som veit kva ein gjer med eit ev. gravminne / gravstøtte dersom vi velger å spre asken til avdøde ? Er det då vanleg å sette opp gravstein på kyrkjegarden ? Det må jo være fint å ha ein minneplass .
...Ja ja .. :) eg er glad det er hager og blomster for å glede vi vanlegvis pleier å prate om :big:
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Ons Mar 21, 2012 20:49

Mannen min har et sterkt ønske om å bli spredd på fjellet, et bestemt sted hvor han synes det så fint. Dette har han skrevet ned, med vitner og greier. Men han har sagt at hvis det av en eller annen grunn ikke lar seg gjøre, kan jeg for hans skyld hive asken i do og skylle ned, for selv er han jo ikke der. Det samme med bisettelsen, han har bestemte ønsker, men sier at når han er borte så kan jeg jo gjøre hva jeg vil. Det må bli opp til meg som er igjen. Han er en del eldre enn meg, derfor regner han med å gå først, selv om man jo aldri kan vite det ...
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg HundogHage Ons Mar 21, 2012 21:28

Det er greit at man ikke kan begraves eller spres rundt omkring helt etter fritt ønske. Jeg syns det er rart at noen har privat gravplass- mon om det er vigslet jord hos Mille M?? Men det er vakkert om man vil ha siste hvile på fjellet eller ute på åpent hav. Som det ble skrevet før kan man søke Fylkesmannen om å få askespredning. I søknaden må man oppgi nøyaktg hvor man ønsker å spres, og om det ikke er øde nok får man avslag. Man kan søke selv ( i god tid) og så la papiret ligge til etterkommerene. Men faktisk er det opp til etterkommere å utføre det. Om etterkommerene ikke ønsker å utføre det så har de faktisk vetorett.
Brukerens avatar
HundogHage

Innlegg orchis Ons Mar 21, 2012 22:18

HundogHage skrev:Jeg syns det er rart at noen har privat gravplass- mon om det er vigslet jord hos Mille M??

Er det så nøye da? Vigslet jord, mener jeg? Selv tar jeg til takke med hvilken som helst jord. :)
"If you die in an elevator, be sure to push the Up button."

Haltepinkens hage
Brukerens avatar
orchis
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Berit Tor Mar 22, 2012 11:04

BenteBjo skrev:Men er det noken som veit kva ein gjer med eit ev. gravminne / gravstøtte dersom vi velger å spre asken til avdøde ? Er det då vanleg å sette opp gravstein på kyrkjegarden ? Det må jo være fint å ha ein minneplass .
...Ja ja .. :) eg er glad det er hager og blomster for å glede vi vanlegvis pleier å prate om :big:

Du har ikke lov å sette opp noe slags gravminne på stedet der du sprer aske. Kanskje går det an å sette noe på kirkegården, det vet jeg ikke. Vi har ingen minneplass, men vi tenker på svigerfar hver gang vi reiser forbi stedet. Av og til stopper vi og drikker kaffe i nærheten. Jeg synes det er bedre og på sitt vis mer høytidelig enn et gravminne på en kirkegård. Men her har vi så forskjellige innstillinger og følelser. :)
Brukerens avatar
Berit
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg timanna Tor Mar 22, 2012 11:50

Dette har jeg også lurt litt på. Mannen min har sin mor begravd på kirkegården her, og på gravsteinen er det plass til mer. Går det an å skrive inn hans navn, selv om han ikke ligger der? Som et minne om ham?
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

ForrigeNeste

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest