Planlegger reise til Madeira

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Planlegger reise til Madeira

Innlegg Kari Tor Nov 24, 2016 17:40

Jeg planlegger å reise til Madeira til neste år. Er det en tid på året der en anbefaler å reise dit? Vet du om et sted du vil anbefale å bo?
:)
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Re: Planlegger reise til Madeira

Innlegg Solveig Fre Nov 25, 2016 0:08

Se ting som har vært skrevet om Madeira tidligere her.

Tiden før jul er fin pga. julebelysningen, som de er viden kjent for. De har også eget karneval og blomsterfestivalen er noe som sikkert er helt fantastisk. Jeg har ikke fått med meg det - enda.

Det foregår noe stort sett hele tiden der nede. Se bare her
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg aiaus Fre Nov 25, 2016 19:11

I april /mai er det blomsterfestival på Madeira , det er ein flott opplevelse etter kva eg har høyrt av andre. Me var der nede i slutten av juli/beg.av august. Mykje fint der då også som blømde. Flott opplevelsestur synes me. :D
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Kari Søn Nov 27, 2016 0:40

Takk for svar begge to.
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Villrose Søn Nov 27, 2016 13:27

Jeg har vært flere ganger på Madeira, og det er en flott plass uansett tid på året, tror jeg.
Aller størst "kick" var å reise i februar/mars fra sur vinter her til en fantastisk frodig øy med rik blomstring!

Hvor du vil bo, kommer av egne preferanser for hva du vil være nær. Ute i Lido-strøket er det luksuriøse hoteller med bademulighet i bassenger, havutsikt og vakre hageannlegg. Avhengig av drosje eller shuttelbuss til sentrum. Flere ok restauranter.

Vi har også bodd i et enkelt, men bra hotell rett ved byparken. Greit å spasere til det meste, men man må jo uansett reise et stykke til de berømte hagene og parkene.

I november i fjor bodde vi på det historiske hotellet Quinta do Monte, beliggende drøyt 500 moh over Funchal. Langt til byen, få restauranter (men noen) i nærheten. Rå utsikt, vakre antikviteter, eget innendørs basseng, koselig lunsj/grill-kafé i den herlige hagen. Rett ved den flotteste parken; Monte Palace Tropical Garden og en pilegrimskirke. Fint for spaserturer, nær taubanen, som har en rute rett til Jardim Botanico.

Vet det er en annen quinta som har en orkidéhage, men husker ikke hvilken.

Et sted du MÅ besøke er Palheiro gardens (Blandy's), et lite stykke utenfor Funchal. Går buss, helt greit.

Har lyst til å reise til Madeira når Jacrandatrærene blomstrer. I mai-juni, tror jeg, men da er det jo så fint her.
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Villrose Søn Nov 27, 2016 13:31

Må tilføye at februar/mars er beste tiden for kameliaer og magnoliaer. Sier ikke mer!
* * * Hagebloggen min * * *

Den som har en hage og en boksamlig, savner ingenting.
Cicero
Brukerens avatar
Villrose
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg Kari Man Nov 28, 2016 23:24

Takk for mange gode tips, Villrose.
Brukerens avatar
Kari
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Tinkabell Tor Des 01, 2016 9:56

Der er mange fine pensjonater på Madeira, over hele øyen, bare for å ha nevnt det også i tillegg til hoteller i mange prisklasser.
Jeg har vært der mellom mai og oktober de gangene jeg har vært nedover. Litt kraftigere blomstring på våren, men varme/fuktighet gir blomstring både tidlig og sent. Blomsterfestivalen var ikke min "cup of tea"; veldig støyende og litt for overdådig/kunstferdig i blomsterveien, men smaken er forskjellig. :)
Lys og Varme, takk!
Linnemi
Brukerens avatar
Tinkabell
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest