Slutte å hage og gro lange, spisse negler?

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Slutte å hage og gro lange, spisse negler?

Innlegg orm Ons Des 07, 2016 17:00

Da min kjære, gamle mobil måtte lades nesten hver dag, måtte jeg ta en beslutning jeg har grudd meg lenge for. Den gamle Samsungen har overlevd regnvær i blomsterbed og videre opptørking. I tillegg gikk den ned i ei bukselomme.
Jeg fant på nettet en mobil som skulle ta gode bilder. Den var ikke av de nyeste modellene og ingen forretninger hadde den. Måtte til slutt bestille på nett. Trassig, og kanskje dum.
Jeg har nå en Microsoft Lumia 640 LTE.
Tenkte kanskje jeg kunne ha to mobiler m. samme nr. til jeg lærte meg å bruke den nye, da det går med fasttelefoner, men det gikk ikke. Jeg klarer nå å ta telefonen når det ringer (stor rute), men å treffe riktig bokstav el. tall er håpløst. Det er så smått at jeg treffer ikke riktig. Ikke vet jeg hvordan jeg skal få vekk feil bokstav el. tall heller. Har fått fram en slags bruksanvisning på nett, men den tar som selvfølge at du har hatt en ganske ny telefon fra før. Den har altså ikke teskjeforklaringer.
Om det fantes en slags 'pinne' å få kjøpt, som du kunne skrive med, ville det vært en begynnerhjelp. Har jo prøvd diverse hjemme, men det virker ikke. Irriterer meg at jeg ikke vet hvorfor man kan skrive med negler/fingre, men ikke med f.eks. hodet på en fyrstikk. Går ut fra at jeg etter hvert kan få lagt inn en ringetone som jeg greier å høre. Har satt lyden til max og da må jeg stå nær den for å høre.
Lange, spisse negler er ikke meg og holder ikke til å grave i jorda med.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Slutte å hage og gro lange, spisse negler?

Innlegg kirsitn Ons Des 07, 2016 18:58

Negler er ikke noen hjelp, men heller et hinder ettersom de ikke leder strøm i tilstrekkelig grad til å kunne brukes på touchskjermer. Teknologien bak skjermene er basert på endring i kapasitans slik at materialet som man berører skjermen med må være elektrisk ledende for at skjermen skal reagere. Det finnes spesielle penner for bruk på touchskjerm, har i hvert fall sett det på clas ohlson.

Vanligvis kan man forstørre teksten på touchskjermer ved å bruke to fingre på skjermen og dra dem fra hverandre (og tilsvarende mot hverandre for å gjøre teksten mindre)
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Ons Des 07, 2016 19:41

Takk kirsitn! Damen som la inn simkortet for meg hadde nemlig ekstra lange, flotte negler, men mulig hun forstørret skjermen. Det skal da gå an på denne mobilen, men det var ikke i mine tanker. Mye jeg må sette meg inn i, skjønner jeg, men kanskje lurt med en penn.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Fre Des 09, 2016 9:25

Hvis du ikke har slått på skjermrotasjon så kan bokstavene oppleves ganske små og smale. Det gjorde ihvertfall jeg første gang jeg skulle sende en sms. Jeg tenkte at "du verden så smale fingre en må ha for å skrive noe her ...." :lol: . Så viste noen meg hvordan jeg slår på denne funksjonen. Da kan du snu mobilen "på tvers", teksten blir mye bredere og du treffer bokstavene bedre :) . På min Samsung slår jeg det på ved å dra en finger nedover fra toppen av skjermen. Da får jeg opp et felt hvor det står bl.a. wi-fi, posisjon, lyd, bluetooth og skjermrotasjon. De funksjonene som er påslått har en annen farge enn de andre (grønn på min telefon), så pass på at denne funksjonen er påslått på din mobil. Etterpå "lukker" du rullemenyen ved å dra fingeren motsatt vei, altså oppover.
Å fjerne feil bokstav eller tall gjør du ved å trykke på en pil som peker mot venstre (den har et kryss midt på) .
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solrosa Lør Des 10, 2016 15:28

orm skrev:Om det fantes en slags 'pinne' å få kjøpt, som du kunne skrive med, ville det vært en begynnerhjelp.

Det finnes! :jump:
Det heter stylus penn , det er som en kulepenn med gummitupp. Jeg er helt avhengig av sånne... Det blir mye mer nøyaktig enn å bruke fingertuppen.
Og skal man merke tekst, setter man stylus pennen på et ord og vrir (mot klokkeretningen), så merkes ordet, og det kommer opp piler så man lett kan utvide merkingen.

Bilder :

https://www.google.no/search?q=stylus+p ... 80&bih=800
Blomster, blomster, blomster...
Solrosa
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg orm Lør Des 10, 2016 23:18

Uff ja, ikke greit dette, men takk for hjelp. Skal utforske framover. Har kjøpt denne pennen nå. Det var greiere med den. Når du sa det så har jeg skjermrotasjon påslått, Solveig, men har jo holdt mobilen den vanlige veien jeg da (forsiktig). Nå har jeg et annet problem jeg skal spørre om. Kommer snart!
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest