Hjelp igjen ..

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Hjelp igjen ..

Innlegg orm Lør Des 10, 2016 23:36

Har skrevet et brev som skal kopieres. Er ikke tilkoplet skriver på min maskin og skulle derfor lagre det på en usb og slik få det over på gemalens som er koplet til skriver.
Fant først ut at jeg ikke hadde noe skriveprogram etter innlasting av Windows 10 (finner i alle fall ikke noe), men fant noe som het Word Online. Skrev så trøstig helt til jeg skulle lagre det på usb-en. Det fant jeg ingen mulighet til. Det var lagret i One Drive, sto det. Fant så ut at jeg kunne sende det til gemalens mailadresse og så spekulere videre, men det dukket aldri opp der. Mulig han har for gammelt system på sin. Kanskje har jeg brukt feil skriveprogram. Noen som har forslag til løsning?
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Hjelp igjen ..

Innlegg kirsitn Man Des 12, 2016 15:14

Tja, du kan enten finne adressen til dokumentet i word online (bør kunne komme opp hvis det finnes en "save as" et eller annet sted i menyen) og deretter åpne den samme adressen på den andre datamaskinen. Eller så kan du prøve å installere f.eks. Open Office som jeg antar fortsatt fungerer på "gammel-måten" med mulighet for å lagre dokumenter på datamaskinen i stedet for oppe i skyene.
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Man Des 12, 2016 21:41

Tja, det er ingen 'save as' (el. lagre som) når jeg åpner dokumentet. Har ikke søkt etter det på gemalens, men sendt dit som e-post kom det ikke fram. Endte med å skrive om igjen på hans eldgamle stasjonære. Ble litt tuklete når heller ikke skriveren virket som den skulle. Kjøpte skriveren (den er max 2 år) for at den skulle koples trådløst til min pc, men tross hjelp utenfra fikk ingen det til. Når vi leste om skriveren på nettet, skjønte vi at det var et dumt kjøp. Savner min gamle hp-skriver som kunne det meste, som jeg kunne og som var en skikkelig arbeidshest.
Får jeg tid, kan jeg sjekke på et par av mine gamle maskiner, for jeg sendte dokumentet til min mailadresse også. Den ene har Windows 10 og den andre W 7, men spesielt den med W 7 tar sin tid på å komme i gang. Det ender nok med å kjøpe en annen skriver, som jeg egentlig tenkte å gjøre for lenge siden, men det ble glemt. Sitter ikke og skriver hver dag på pc-en som tidligere og da glemmer man også.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Tir Des 13, 2016 10:02

Hvis skriveren ikke kan kobles til trådløst, hvorfor ikke ta en vanlig tilkobling? Den fungerer vel om du installerer skriverprogrammet og kobler til med usb-kabel?! Hvilken skriver er det?

Jeg bruker et skriveprogram som heter Libre Office. Det er helt gratis å bruke og oppdateres jevnlig. Det er ganske likt vanlig officeprogrammer med tekstprogram, regneark osv. Hadde Open Office tidligere, men leste at det hadde noen "sikkerhetshull" og gikk over til Libre Offce. Hvis du velger dette laster du ned "Main Installer "og "Libre Built in help in bokmål" (ordliste). Kan legge inn en link her hvis du vil det ;) .

Når du står inne i dokumentet du har skrevet, sjekk om du kan lagre det ved å høyreklikke og velge lagre som? Det kommer forhåpentligvis opp en meny der dette alternativet kommer opp.
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Tor Des 15, 2016 1:19

Skriveren heter Epson XP 215. Etter som den brukes kanskje 5 ganger pr år, tenkte vi at vi ikke trengte en dyr skriver. Denne skulle også fungere trådløst. Det var et krav. Jeg var selv inne på tanken å kople min pc direkte til skriveren. Mens jeg jobbet, var det jo bare å finne skriveren på maskinen og klikke 'kople til', men da jeg husket hvor lang tid, selv det å kople vår direkte tok, oppga jeg å forsøke. Vi hadde dessuten innkalt hjelp som skulle kunne litt om slikt.
Jeg skal se på skriveprogrammet du nevner. Det spørs vel om det i hele tatt går å lagre på usb i Windows 10. Har forresten prøvd å høyreklikke også.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Tor Des 15, 2016 19:26

Prøvde å laste ned bruksanvisning/manual til skriveren din, men den er bare på engelsk og det kan jo være litt verre å forstå alt da. Mulig du kan hente en på norsk ved å logge deg inn på myEpson.
Vet ikke om noen på salgsstedet kan være behjelpelig med installasjon av skriveren??

For å få tilgang til dokumentene dine, må du logge deg inn på Word Online? I så fall kan det være en mulighet å logge deg inn via din manns pc og så printe ut brevet derfra.
Der er en hjelpeside for utskrift her. Mulig du finner noe hjelp på den siden.

Hvis du laster ned Libre Office og oppretter et dokument med det, kan du både lagre det lokalt på din PC og du kan lagre det direkte på en usb penn. Jeg testet denne muligheten på min egen (har Windows 10) og det gikk uten problemer. Ang. usb minnepenner, så er det viktig å scanne den med antivirusprogrammet når du setter den inn i egen eller andres PC'er, for å unngå å bli smittet eller påføre andre virus ;) .
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg orm Tor Des 15, 2016 22:38

Takk igjen Solveig! Jeg får visst ikke logget meg inn på gemalens maskin slik jeg kunne før, og jeg fikk han ikke i troen på å kjøpe ny i høst. Tror nok instruksjonsmanualene ble sjekket ganske nøye da gemalens datamaskin ble tilkoplet skriveren. Han som hjalp oss har sin barneskoletid i England. Har også studert informatikk. Det har kanskje ikke noe med installering av skrivere å gjøre, men .. Tror ikke jeg har så mye mer å stille opp med. Vi kan få hjelp der skriveren er kjøpt, men vi må ha med både skriver og de pc-ene som skal tilknyttes. Den stasjonære og skriveren er jo ganske tunge og vi har bare utsatt og glemt det. Med hus og hage og to hytter er man jo ellers ikke arbeidsløs, så det går litt på tid også. Det er jo heller ikke slikt de gjør på dagen. Når min lille bærbare har vært inne, kan det det ha tatt inn til to uker og det verste: Da er man uten tilknytning til nettet. Ja, det var alle unnskyldningene. Vi har rett og slett vært late, men egentlig skulle det vært artig og sett om Lefdal fikk det til selv.
Ellers fikk vi ikke utskrift i farger nå. D.v.s. det fikk vi - masse striper nedover arket. Jeg måtte til slutt bare skrive ut i svart. Mulig blekket var for gammelt, men det pleier å rette seg etter noen utskrifter. I tidligere tider, mener jeg å huske at jeg kunne sitte på pc-en og rense skriverhodene, men den tid er mulgens forbi.
Når vi har vaska gølvet og børi ved, skal jeg sjekke ut skriveprogrammet. Skriveren har jeg mest lyst til å kaste på skraphaugen. Takk igjen for at du har brukt så mye tid på dette. :)
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Solveig Tor Des 15, 2016 23:34

Bare hyggelig å kunne hjelpe - eller i det minste prøve å hjelpe :mrgreen: .

Jeg har mange en gang revet meg i håret over diverse skrivere som ikke er helt enkle å skjønne seg på, og mange timer har gått med til å lese bruksanvisninger. Så jeg vet litt om hva dere sliter med :klem: .

Håper det ordner seg etter hvert ;) !
HAGE = GLEDE!
Brukerens avatar
Solveig
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest