induksjonstopp og steking

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

induksjonstopp og steking

Innlegg Arild Tor Des 21, 2017 19:44

Jeg har hatt en induksjonstopp siden kjøkkenet var nytt i fjor september. Stort sett merker jeg ikke noe særlig forskjell fra vanlige varmeplater. Den skulle steke mye gjevnere og alt skulle gå så fort og være mye bedre (i praksis er det bare oppkoking av vann som går fortere, og den er lett å holde ren).

Jeg steker nå en røkt svinekam i gryte. Gryten er emaljert le creuset støpjernsgods som til vanlig funker veldig bra. Planen er å langtidssteke den i gryten men komfyren slår seg av omtrent hvert kvarter. Jeg steker i klaret smør, og alt ser helt fint ut når jeg tar av lokket. Det er da helt vanlig? Jeg har alltid kunne gjort det på andre komfyrer med forskjellig type kjøtt.

Er det sånn induksjon er eller er det et triks for å få den til å oppføre seg?
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Re: induksjonstopp og steking

Innlegg Mccoolhill Lør Des 23, 2017 19:13

Hvis du skal langtidssteke den, så hadde jeg bare brunet den i gryta på plata og deretter satt den inn i ovnen og langtidsstekt den der på svak varme.
Greven af Bar Bakke
Mccoolhill
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Arild Ons Des 27, 2017 18:53

Tak for tips, jeg har ikke byttet ut plastknottene på lokkene til metall enda, så jeg turde ikke sette det hele i ovnen. Det ble ferdigstekt, veldig mørt og ingenting ble svidd så jeg skal ikke klage så mye. Jeg har gjort dette med ulike typer kjøtt så lenge jeg kan huske, så det føles rart om det ikke kan tilpasses induksjon. Det gjør det tydeligvis, men det er fort gjort at det hele slår seg av, man må passe på mer enn vanlige kokeplater. Halvparten av jobben er jo å bli kjent med komfyren.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Camilla H Fre Jan 19, 2018 15:41

Fikk induksjon for halvannet år siden og er godt fornøyd, særlig med renholdet! :D
En gang innimellom koker jeg sosekjøtt og kraft i den største kjelen, og da blir det mange timer på kok, da hender det at toppen blir for varm og at hele greia skrur seg av. Det har hendt på slutten av langkokingen at jeg drar ut skuffene under koketoppen, slik at den får litt mere luft fra undersiden, man kjenner jo også at det blir veldig varmt i den øverste skuffen. Kanskje litt harry, men jeg inbiller meg at det funker litt iallefall. :)
Camilla H
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Arild Tir Jan 23, 2018 18:01

Ja, glassplaten er lett å gjøre ren, ingenting som brenner seg fast. Det er bare ikke så mange fordeler som det kunne virke som i begynnelsen. Det er mye det samme, pluss litt ekstra plunder dann og vann. Heldigvis ingen overkommelige ulemper siden den nå er i hus, men jeg ivrer ikke til å bytte ut komfyren på hytten selv om vi er i ferd med å sette inn nytt kjøkken.
Brukerens avatar
Arild
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest