En liten oppdaterings presentasjon!

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

En liten oppdaterings presentasjon!

Innlegg NinaS Ons Apr 15, 2020 14:27

Jeg blir gjerne med på å blåse liv i forumet igjen, og foreslår en liten runde med oppdatering/presentering av medlemmene her! :)
Det er jo mange som har flyttet på seg i løpet av de siste årene, -og kanskje noen også har fått et eget navn, -ikke bare "nick" ;)
Må innrømme at det ikke har alltid vært like enkelt å huske hvem som er hvem når en også "treffes" på FB,-og ikke alle har bilde av seg selv profilene heller. Jeg må jo innrømme at jeg er fremdeles "like" ung da, som opererer med et profilbilde fra 2005. Jeg later ihvertfall som jeg ser likedan ut i dag! :lol:

Selv om kropp og ansikt begynner å bli preget av tyngdekraften, vil jeg ikke si det samme om hagen min.
Hagen er den samme som for 12 år siden, ligger fremdeles i Paradiset på Skålahalvøya (Molde kommune) og har vel heller fått et lite løft de siste årene, vil jeg tro.
Det er litt enklere å jobbe i hagen når barna er selvhjulpne og i tillegg kan hjelpe til med daglige gjøremål. Tvillingmafian min er snart 17 år, og Jr. fyller 11 i sommer. Fremdeles samme mann som for over 14 år siden, -han har bare fått litt mer grå hår. 8)

I ti år har jeg livnært meg ved å drive Paradiset Interiør, -en liten interiørbutikk/nettbutikk, der jeg også har litt hagestæsj. Butikken er oppkalt etter gaten jeg bor i, men ligger nå i nabokommunen, Hustadvika.
Hagen min i 2019:
Bilde
"Versailles-beddet" mitt laget jeg for 2 år siden, -den gangen uten gravemaskin eller hjelp. :)
Bilde
Jeg er veldig glad i bladplanter og har en hage som vaskes jevnlig, og derfor trives de bra.
Bilde

Valgte å laste opp små bilder, for å gjøre det enklere når man skal scrolle, -og håper at en kan klikke på de for å få de større.

Håper flere henger seg på her!
Stor virtuell, korona-vennlig klem fra Nina Samuelsen, -som ikke behøver å være anonym på Nett. :klem:
Nina
Ikke akkurat Moldes nye rosepike, men trolig like skitten etter en dag på jobb!
Min blogg: NinaS lille gale verden
Brukerens avatar
NinaS
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Re: En liten oppdaterings presentasjon!

Innlegg Romanara Ons Apr 15, 2020 15:00

Wow, så flott! Hyggelig å bli bedre kjent med deg! Mulig jeg også være presentere meg litt bedre etter hvert.. :)
Brukerens avatar
Romanara
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg nefertiti Ons Apr 15, 2020 15:29

Jeg heter Elisabeth :)

Jeg har samme hage som jeg har hatt hele tiden, men den er gravd opp og ned pga nytt kloakkanlegg, og en mur som det har dratt ut i tid å få ferdig.
Derfor har jeg ikke anskaffet meg en eneste plante på lenge (bare noe småtteri fra hagegal-treff og planteloppis ;) ) og det jeg har, har gått for lut og kaldt vann.

Nå begynner det imidlertid å legge seg tilrette, så det er faktisk begynt å bli litt gøy igjen!
Jeg har aldri vært noen kløpper til å så, men det har jeg gjort i år - nå må vi jo uansett holde oss hjemme, så da er det kanskje en sjanse for at jeg klarer å bringe noen planter velberget inn i sommerhagen.

Jeg bor vest for Bergen, sikkert sone H2, men det kan være mye vind.
Min mann liker også godt å være ute i hagen. Han liker å mure, og han elsker plen ...

Jeg drev og blogget i noen år, men det har det ikke blitt så mye tid til i de siste årene.

Jeg er på Instagram under: nefertitifoto (NordLisa)

Bilde Bilde
Brukerens avatar
nefertiti
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gundad Ons Apr 15, 2020 15:35

Eg har flytta frå UPC-bedet mitt på Lindern, og til Rodeløkka med berre balkong og dertil høyrande kasser med urter og anna småtteri. Men vi har kjøpt hus i Sverige, nær Bengtsfors, og no er eg i koronakarantene der (kom hit før alle forbod tidleg i mars). Så her held vi på etter beste evne, og ryddar opp i det som var eit komplett villniss av ein hage. Sona er vel ein stad mellom H2 og H3, vil eg tru, og veldig tørt klima.

Vi har nokre stylterotter som begrensar planteutvalet litt:

Bilde

På framsida har vi fått det til ganske bra:

Bilde

Eg har ikkje så mange spennande plantar enno, men det kjem, det kjem.
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Mariann S Ons Apr 15, 2020 19:51

Hei. Eg heitet Mariann, som eg alltid har gjort :) Vi har kjøpt nytt hus, med 1,3 mål tomt siden sist eg var aktiv her. Vi bor på Eiksind, ei lun austvendt bygd på sunnmøre, sone H2, kanskje H1.

Vi har mykje berg på tomta, som eg gradvis har gravd fram, siden vi flytta hit våren 2016.
Vi har saga ned en del skog, samt fjerna masse kratt på tomta.
Har ingen strigla prydhage, og vil nok heller ikkje arbeide mot det. Her må vere plass til både tobeinte, og vår viltre border collie på snart 6 år.

Beda, rundt berg og steinar, blir utvida etterkvart. Og på planen står div treplattingar/steinplattingar og grusgangar. Langt opp og fram står også ett drivhus på lista, og det ska vi bygge sjøl. Veit kar det skal stå.

For tida holder gubben på å fjerne ett tett svartorskog på vest/nordvestsida av huset, som vil gje oss sol 2,5 time lenger på kvelden :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Mvh Mariann - Min sunnmørshage på Eiksund, H2 (kanskje H1)
"Ønsker du deg en regnbue - ja då må du tåle litt regn". :)
Brukerens avatar
Mariann S
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Runegutt Ons Apr 15, 2020 22:28

Hei æ heit Rune
52 år ung,
Hagen min er mest til for spiselige ting, men det sniker seg stadig inn flere prydplanter.
Jeg bor i Lødingen (Selveste) en passe liten kommune innerst i Vestfjorden
tomta mi består av berg, men jeg greier stadig å øke jorddybden.
Kompostering er en lidenskap, og en nødvendighet for å danne mer å dyrke i.
Forsøker å bli selvforsynt, og det holdt til desember, men så kom det en samboer inn her, og matregnskapet sprakk :)
Potedes har vi ennu godt med, og noe jordskokk.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Gundad Ons Apr 15, 2020 22:59

Så koseleg med sambuar, Runegutt! Då får det ikkje hjelpe at matbudsjettet sprekk, det er sikkert verd det. :)
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg NinaS Tor Apr 16, 2020 0:13

Jeg leter fremdeles etter "liker-knappen" :lol: :lol:
Veldig kjekt med nye og gamle fjes her :)
Nina
Brukerens avatar
NinaS
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg red hobbitt Tor Apr 16, 2020 7:39

Så utrolig kjekt med oppdateringer. Noen skreiv noe om nick og at det er vanskelig å huske hvem som heter hva. Vel, jeg heter altså Hanne. Red Hobbitt er nicket jeg valgte i en tid, da det var nick det gikk i. Synes det er ufattelig kult nick-name. Oppkalt etter en utrolig vakker Akeleie.
Flere har blitt hetende sine nick-name etter alle disse årene; Mokki, Heis og Miamaria er noen som for alltid vil hete det i mitt hode :)
Gleder meg til fortsettelsen her inne og synes det er artig å se bilder og lese innlegg fra de ulike hagene vi har.
Brukerens avatar
red hobbitt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg gartner10 Tor Apr 16, 2020 11:50

Jeg heter Øystein og har alltid vært interessert i å kunne lage planter fra frø og stiklinger. For meg var det naturlig å utdanne meg til gartner. Da jeg ble medlem av dette forumet bodde jeg sammen med min daværende i Andebu i Vestfold. Da det ble slutt flyttet jeg hjem til den kommunen jeg vokste opp i i Østfold. Med på flyttelasset var en del av mine planter, mest liljer. I motsetning til de fleste med hage er ikke min intensjon å anlegge så fin hage som mulig med vakre bed. Jeg har derimot stor interesse av foredling av hageplanter. Hovedinteressen har vært kryssing og frøformering av liljer og dagliljer. De siste årene har jeg roet ned på liljene og satset mer på dagliljer og iris. I fjor plantet jeg ut over 400 frøsådde dagliljer fordelt på over 30 ulike krysninger. I år blir det betydelig flere.
Under er bilder av noen av mine frøformerte planter. Alt jeg har fått frem er foreløpig i så lite antall at jeg har ikke noe for salg, men planen er etterhvert å selge planter av de beste frøplantene.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Øystein, gartneren i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
gartner10
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Unni Tor Apr 16, 2020 13:31

Koselig tråd :)
Eg har vore her inne litt av og på i mange år...sikkert sidan starten :D Heiter fortsatt det same og bur fortsatt på Sunnmøre i min lisje overgrodde men koselige hage. Interessa kjem og gjeng med åra og no har den for alvor vakna til live. Eg har nemlig fått meg drivhus! :sikle:
Bilde
Brukerens avatar
Unni

Innlegg primula Tor Apr 16, 2020 19:23

Så artig at flere og flere kommer tilbake til hagegal :) Tror nok at Facebook har bidratt sterkt til at medlemmene litt etter litt har forsvunnet fra forumet, og jeg er nok en av dem, selv om jeg ofte irriterer meg over de lange trådene med samme svar, gale svar osv.
Jeg ble med på forumet da de fleste skjulte identiteten sin bak et nick og gjerne ei tegning eller en blomst el.l. Vi ble jo tøffere etterhvert og mange kom fram med både sitt rette navn og bilde.
Jeg heter Synnøve, for noen kjent som primula, bor på Bardufoss i samme hus og hage som før. Er etterhvert blitt pensjonist, og har god tid til hobbyene mine.
Har et lite planterom der jeg overvintrer pelliser, blodbeger og andre planter jeg vil ta vare på gjennom vinteren. Hagen min er på godt og vel ett mål og der har jeg store blomsterbed, litt grønnsaker, flere kompostbinger, en liten dam og et (altfor) lite drivhus. Ser fram til å bli mer aktiv her inne, på det beste hageforumet :star: :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Hilsen Primula
Brukerens avatar
primula
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg timanna Tor Apr 16, 2020 20:30

Så fin hage! :D
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg NinaS Tor Apr 16, 2020 20:57

Kjekt å si dere igjen, samt de jeg ikke har møtt før.
Leste hele kompost-tråden din i går, Rune :) da et av mine mål for året er å være flinkere å kompostere, samt å dyrke spiselig.

Selv er jeg en sånn der hagekreatør, Øystein, men blir veldig fascinert av å krysse frem nye, spennende sorter.

Nydelig med de blå valmuesøstrene mot de knallblå pallekarmene, Synnøve. :)
Nina
Brukerens avatar
NinaS
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg miamaria Fre Apr 17, 2020 17:41

Jeg har lagt bokmerke mer synlig i nettleseren jeg bruker mest, så kanskje det er håp om at jeg stikker innom oftere. Har prøvd å bli aktiv igjen et par ganger før, men det er kanskje større sjans for at det funker når vi er flere samtidig?

Hovedgrunnen til at jeg ikke er innom så mye er nok ikke Facebook, jeg foretrekker definitivt forum for denne slags kommunikasjon. Men det er blitt lite haging her. Kom på etterskudd med hagen, og da ble det litt vrient. Så har det blitt mer turliv, da gikk det dårlig med drivhusprosjekter også – når man er borte en hel langhelg og det er fint vær så dauer jo alt… Ble noe demotiverende da det skjedde noen ganger.

Men i år ligger det jo an til mer hjemmesommer, jeg må kjøpe ny gressklipper siden den jeg hadde daua, så kanskje det blir dreis på sakene? Ikke at jeg har sådd noe ennå, men…

Forresten veldig artig å se at det eksisterer frøboks ennå! :wizard:

For å teste dette med bilder legger jeg ut fra genibedet. Det er en liten stund siden det ble tatt nå, men det har snødd en god del etterpå også, så ståa i det bedet er stort sett den samme… (Men takk og lov for genibedet, ellers hadde det kun vært vinter her. Nå har jeg i hvert fall en kvadratmeter med antydning til vår.)

Bilde
Brukerens avatar
miamaria
Hagegal
Hagegal

Innlegg AaseG Fre Apr 17, 2020 17:58

Hei Jeg heter Aase (AaseG). har vært pensjonist i mange år. Bor i Fauske, ca. 8 mil nord for Polarcirkelen, og har en liten hage med mange stauder, og noen buskroser. jeg er spesielt interessert i Valmuesøster, Primula og Aurikler. Har ikke drivhus, sår oppe på et loft i dette over 100 år gamle Nordlandshuset jeg bor i. Planter blir det :) Skal jeg få svar/hjelp til noe vettug, er det bare å spørre her på Hagegal. Har ikke vært så aktiv med innlegg det siste året, men er innom og leser med jevne mellomrom. Håper forumet består "forever" :)

Bilde
Bilde
Frøhode
Fauske/Nordland
H/5-6
Galleri
Brukerens avatar
AaseG
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Neste

Gå til Pusterommet