En liten oppdaterings presentasjon!

Her kan alle gjøre som de selv vil. La oss diskutere alt som ikke har med planter og hage å gjøre.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: En liten oppdaterings presentasjon!

Innlegg aiaus Fre Apr 17, 2020 19:25

Å, så mange flotte bilder dåke legger ut. Veldig kjekt. I morgon har det meldt da flotta vêret, så det blir haging på meg i morgon. Får prøve å ta litt bilder også. Kanskje eg får tid å leggje noko ut her.
aiaus
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Charlotte Fre Apr 17, 2020 23:04

Hei! Turbolotte her.. Eller Charlotte. Har vel vært med siden 2005? Jeg har hatt to hager før. En overgrodd som jeg rensket og bygde om. Og en fjellhage som jeg aldri ble fortrolig med.
Nå etter flere år flyttet vi til byen. Men jeg har nå kolonihage bare 8min unna med sykkel. Elsker kolonihagelivet. Jorden er mye bedre der enn hva jeg er vant til, så det er luksus!
Også at alt er på en flate. Forrige hagene var begge i platåer. Slitsomt.

Jeg er litt sånn samler som liker alt mulig oh stapper det ned der jeg har plass. Planlegging går som regel i vasken. Haha.
Men jeg er veeeeeldig glad i roser.

Hadde en aktiv blogg før som jeg fremdeles har men ikke bruker så mye nå lengre. http://www.turbolotte.com Føler en ikke har tid til så mye tekst og slikt? Instagram bruker jeg mye. Er Turbolotte der så er lett å finne. :-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
TurboLotte :) Bloggen min Kolonihage på Sørlandet Instagram
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg bubbs Lør Apr 18, 2020 10:19

Hei!

Jeg heter Siri og bor i Trondheim. Jeg har flyttet to ganger siden jeg først opprettet profil her på hagegal, dette er hage nummer fire for meg! :gira:

Jeg har nok møtt noen av dere før på Hagegaltreff i Trondheim og Kristiansand, men det begynner å bli noen år siden nå. Den gang var jeg alltid den yngste på treff, men det har kanskje kommet til flere på min alder og yngre etter hvert?

Min første hage var sør på kontinentet og vi hadde en stor palme og flere eksotiske planter i hagen. Jorda var skrinn og hagen delvis i skyggen, men alt som kom i jorda vokste med en slik fart som jeg aldri har fått oppleve igjen i Norge. Min andre hage var i Namsos. Der gjorde vi en totalrenovering og terrasserte tomten som frem til da bare hadde vært en lang nedoverbakke. Vi delte hagen i flere rom; med kjøkkenhage, spiseplass, sklie og lekehus for ungene og litt plen. Overgangen fra varmt og tørt til vått og kaldt klima var tøff både for hageentusiasten i meg og for humøret generelt. Jeg tipper at Namsos har like mange dager med nedbør som Bergen.. :roll:
Bilde

Tredje hagen var en liten hageflekk i trondheim sentrum. Det var mange naboer og mye innsyn. Her bygget mannen min dype plantekasse rundt hele hagen for å skjerme og så plantet vi busker og stauder i og rundt disse. Trondheim har litt midlere klima og mye mindre regn enn Namsos, men hagen var liten og det var ikke plass til så mye planter som jeg gjerne skulle ha ønsket. Her var det ikke plass til grønnsaker og liten plass til å eksperimentere med stauder.

Bilde

Bilde

I fjor vår flyttet vi til en større hage. Nå har jeg et mål tomt å boltre meg på. Pr i dag er det meste plen, men jeg har en drøm om å få på plass både drivhus og grønnsakshage her!

Bilde

Når det gjelder hageinteresser så synes jeg det er veldig tilfredsstillende å lage jord. Vi har to stk Kompostbjørn (stor husholdning med 8 stk, store og små..). Grønnsakshage, urter og spiselige vekster er morsomt. Ellers synes jeg det er spennende med form og farge i hagen. Jeg er ikke noen plantesamler, men jeg liker å drive frem planter fra stiklinger og frø. :)
bubbs
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Wenche Lør Apr 18, 2020 18:29

Hei alle sammen
Jeg har ikke den samme hagen som jeg hadde da jeg sist var aktiv her, jeg har flyttet 3 ganger siden det og bor nå i en terrasseleilighet i Oslo. Der har jeg bare Bedd-plantebokser, men det er utrolig hva man kan fylle de med og hvor frodig det kan bli bare man fyller på med nok gjødsel :-)

Hagen vår nå er på hytta (egentlig et bittelite småbruk) som ligger ved Mjøsa og som vi kjøpte i 2015, her har jeg ca 6 mål å boltre meg på. Da vi kjøpte det var det særdeles lite planter her, men uhorvelig mengder med ugress (og det er det fremdeles :) ) Er på Instagram med profilen Skomakerbekken og har en blogg http://skomakerbekken.blogspot.com/ (som jeg burde ha oppdatert oftere enn jeg gjør)

Hvert år har jeg spadd opp nye bed og flere skal det bli. Jeg holder fremdeles på med såing i stor skala både av stauder, urter, sommerblomster og grønnsaker (i år ble det vel drøyt 270 sorter), mange av dem blir drevet frem i det ene drivhuset som stort sett blir brukt til oppaling av planter. Det andre drivhuset brukes stort sett til tomater og agurker og er satt sammen igjen etter at det knelte av snømengden et år.

Jeg har nok et samlegen i meg, men det er ikke lenger Pelagonium og Fuchsia. Nå er det Hosta, Heuchera, Delphinium og Roser som gjelder (og en hel haug annet) :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Brukerens avatar
Wenche

Innlegg Charlotte Lør Apr 18, 2020 19:56

Himmel og hav så flott hus, Wenche!!! Jeg døøøørrrrr :jump:
TurboLotte :) Bloggen min Kolonihage på Sørlandet Instagram
Brukerens avatar
Charlotte
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Wenche Lør Apr 18, 2020 21:27

Charlotte skrev:Himmel og hav så flott hus, Wenche!!! Jeg døøøørrrrr :jump:

Tusen takk for det Charlotte :D
Vi trives veldig godt her på hytta, ikke minst nede ved "bryggeområdet" nede ved Mjøsa. Dessverre ble brygga tatt av flommen i fjor, men vi er i ferd med å bygge den opp igjen - og da benytter vi anledningen til å utvide den slik at vi får større og bedre plass på begge sider av "badeviken" (det er fryktelig kaldt vann og jeg har ennå ikke badet etter at vi kjøpte det i 2015 :lol: ) Med så mye snø det er i fjellet nå er vi spent på om det vi allerede har bygd opp blir tatt av flommen eller om vi har klart å sikre det godt nok.

Når det bare blir ferdig blir det nok både flere planter og potter der nede :mrgreen:

Bilde

Bilde
Brukerens avatar
Wenche

Innlegg Hypathia Søn Apr 19, 2020 8:02

Heisann! Så koselig med litt aktivitet her igjen :gruppe:

Jeg er også en sånn gammel en, ikke av den mest skravlete typen, men var ganske aktiv på "baksiden" av forumet rundt 10 år siden. Jeg bodde da i Sverige, har hatt noen år i USA i mellomtiden, og er nå plassert i Molde, i min mors flotte hage. Noen av dere var innom her på forumtreffet på Vestnes for 2 år siden, og det har skjedd mye i hagen siden da.

Når man bor i rosenes by burde man kanskje ha mer roser, så jeg sendte mamma på foredrag med Dag for noen uker siden. Hun kom tilbake med lange håndskrevne lister over nydelige roser, men jeg er og blir staude- og frøgal, så det spørs om det blir plass til så mye roser, jeg synes de er nykkete og slitsomme :lol:

Vi dyrker mye spiselig i hagen, og har stor grønnsaks- og urtehage. Endel frukttrær og verdens beste pærer. Ellers blir det mye frø ja. Jeg jobber med å begrense såingen, og feilet vel i år igjen. Droppet frøboksen også i år, men det er likevel såpotter i alle kroker av huset og hagen. Hadde planlagt flere plantemarkeder i år, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med alle plantene når alt er avlyst... må vel starte planteutsalg foran huset!

Deilig med vår!!!

--
Hypathia/Charlott
Man skal dyrke sin hage.
Francois de Voltaire
Brukerens avatar
Hypathia

Innlegg Hønemor Man Apr 20, 2020 10:40

Hei

Lene her! Vi var mange her på forumet som het Lene, og Hønemor ble nicket.
Fremdeles samme hage med samme mann - Hanefar - mens "kyllingen" har flyttet hjemmefra, og tok med seg det gamle drivhuset.

Jeg har nemlig fått fått en drøm i oppfyllelse, nytt drivhus:
Bilde

Kjøkkenhagen er lik som før, men de midlertidige kassene jeg satt opp for 10 år siden er byttet ut med nye midlertidige kasser:
Bilde

Måneskinnshagen har vokst seg til, men de store trærne som dannet woodlandet bak den måtte tas ned.
Bilde

En ny liten skog er plantet, etter stor inspirasjon fra Mariaistrandhuset:
Bilde

Den steinlagte stien er der fremdeles, og har fått selskap av flere med tiden
Bilde

Jeg har kikket innom her innimellom den siste tiden også, da jeg synes søkefunksjonen er super, og jeg får mange gode råd.
Har også kontakt med flere av dere her inne i varierende grad, og hadde et mini-hagegal-treff her for ... ja det må vel være snart 12-13 år siden?

... og dette minner meg om gamle dager - skulle bare innom en tur, og vipps var lunsjen gått.

Gleder meg til å følge nye og gamle gjennom denne våren og sommeren - her på Hagegal :-s
Jeg kan motså alt....untatt fristelser
Brukerens avatar
Hønemor
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Line Cathrin Tir Apr 21, 2020 10:58

Heisann!

Navnet er Line-Cathrin men mest kjent som Lineca i hagekretser.
Jeg har reist nærmest hele landet rundt og holdt foredrag om sammenplantinger. :)
Siden sist jeg var her inne så har jeg bodd to år i Spania, skiftet mann og poden er blitt voksen og flyttet til Trondheim.
Selv landet jeg på Frosta, trøndelags kjøkkenhave. Her er det hakket mildere enn i Malvik hvor jeg tidligere hadde hage.
Jeg har vært med her siden de første dagene av forumets levetid. Jeg var svært aktiv. Jeg tippet ti tusen innlegg, men det må ha vært noe opprydding her inne da jeg ser det er mindre nå. Like greit. :lol:

Jeg er hagegal ekstrem. Spania var fint det, men savnet etter haven var enorm. Tørt og brunt landskap er ikke noe for meg. Kunne hatt hytte der da. 8)

Jeg samler planter som andre samle single sokker. Jeg er også meget opptatt av design.

I fjor startet jeg min tredje have.
Jeg startet bokstavelig talt med tomme hender. Sesongen begynte med en Helleborus kjøpt til jul. Når 1 mai kom hadde jeg nok stauder til å dekke 70 kvadrameter jord.
Dette takket være mine gode hagegale venner som viste råd og tynte ut egen beholdning så jeg fikk plaster på et vondt tomt hagesår.

Takknemligheten for det forsvinner aldri. Makan til giverglede skal en lete lenge etter.
Slik så bilen ut etter å ha hentet planter som skulle tynnes ut i Molde traktene.
Det er en caddy!
Samboeren var mildt sagt i sjokk.

Bilde

Bilde

Jeg har vært så heldig å finne meg en mann som liker å holde på i hagen. Det er bratt læringskurve, men han gjør det med glans. Senest i går var det kurs i deling av stauder. Kjøleskapdøren har til tider vært full av pos it lapper med botaniske navn på. Han kan ikke roses nok. :)

Vi opparbeidet omlag 120 kvadratmeter bedd i fjor. Pluss dam, sitteplass, og mye mere. Nå har vi startet år to, og kjenner jeg meg selv rett ( Vel jeg vet jo allerede) så blir det ikke mindre i år. Kvadratmeterene blir mindre, men det kommer opp en del andre ting som må til

Samboeren er glad i å dyrke grønnsaker, så vi anla kjøkkenhave allerede i fjor. Tomme plasser i diverse bedd ble fylt med potet i tillegg til i kjøkkenhaven. resultatet var 70 kilo potet. Det vil si vi har vært selvberget frem til nå. Vi dyrket også mye annet.

Bilde

Bilde

Plantene har vokst godt nå, og det ligner noe. Superpent er det enda ikke. For mange hull i beplantingene, plantene måtte ned i jorda fort, så det ble lite tid til sammplantinger som jeg brenner for. Det blir fikset på i år. Jeg har allerede begynt. ;)

Litt pent ble det jo da.

Bilde

Bilde

Bilde

Bloggen min har sovet i fler år, men jeg har begynt å legge ut. Nå jobbes det med oppsummering av fjoråret. Det tar litt tid da jeg nok har blitt mindre skravlete enn før på nett. Selv om det ikke synes på dette innlegget akkurat. :lol:

Følg med der hvis du har lyst til å bli oppdatert. :) https://linecashave.blogspot.com/

Jeg har kontakt med en noen hagefolk enda, men jeg har vært i en langvarig dvale. Det er så artig å se igjen folk her inne nå. :star:
Bilde
Vrooom.....

Hope begins in the dark, the stubborn hope that if you just show up and try to do the right thing, the dawn will come. You wait and watch and work: You don't give up.
Brukerens avatar
Line Cathrin
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Ons Apr 22, 2020 8:42

Hei :) Jeg heter Nina. Og har holdt meg på dette forumet siden 2011. Da var hagen såvidt i gang. Nå er det såvidt jeg får plass til noe som helst. Det er med andre ord fullt, og hagen har fått sin form. De senere år har jeg gått inn for grønnsaksdyrking og jordbygging. Og en hage som er nyttig for fugler og insekter er høyt prioritert. Ryddige bed er ikke så viktig. Jeg vil at det skal vokse tett og frodig. Og jeg prøver også å blande matplanter, roser og stauder. Samtidig som jeg har tyve doble pallekarmer til grønnsaker. Her er noen bilder fra i fjor sommer.

Bilde

Bilde

Bilde
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Gundad Tor Apr 23, 2020 14:19

Så utruleg mykje fint å sjå! Eg blir så imponert. Flinke folk, altså! :jump: (gøy å få bruke hopparen igjen. :D )
Alt godt - min blogg om alt det gode i livet
Brukerens avatar
Gundad
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg toveve Tor Apr 23, 2020 14:27

Gundad skrev:Så utruleg mykje fint å sjå! Eg blir så imponert. Flinke folk, altså! :jump: (gøy å få bruke hopparen igjen. :D )

Helt enig. så gøy å se :jump: :jump:
Tove
"Blomsten er plantens smil"
Brukerens avatar
toveve
Hjelper til
Hjelper til

Innlegg NinaS Tor Apr 23, 2020 22:41

Veldig hyggelig å se, men gremmes HVER GANG på den teite overskriften min!
Prøvde iherdig å komme på noe bedre, og så etterpå at bindestreken manglet! Grøss

Savner fremdeles endel kjente her, -og jeg tenker å sende en PM på Facebook, der jeg lokker med sol og varme om de stikker nesen innom.
-Jeg lever i troen på at jeg klarer det, nemlig ;)
Nina
Ikke akkurat Moldes nye rosepike, men trolig like skitten etter en dag på jobb!
Min blogg: NinaS lille gale verden
Brukerens avatar
NinaS
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Sony Fre Apr 24, 2020 17:56

Heihei!
Så koselig å se så mange av de "gamle" og aktivitet i forumet igjen :)

Jeg har vært her hele tia, men mer sporadisk og mindre snakkesalig enn i gamledager. Men jeg driver nå på i samme gamle hagen. Noen år med dårlig helse og noen år med elendig overvintring holdt på å ta knekken på hageinteressen, men det er rart med det, når snøen går så kommer spaden fram uansett.

Nå merker jeg resultatet av de åra da alt var vakkert og alle var gavmilde, for det som engang var små, sarte røtter med litt grønt på i melkekartonger og dorullkjerner, er blitt til stappfulle bed og "jeg vet den skal være her et sted". Jeg deler og deler ut til alle som viser den minste interesse, og gleder meg over å spre videre sånt som engang kom fra hagegale over hele landet. Mye av plantenavnene er borte (fra bed og fra hukommelse), men plantene er like fine. Spesielt er det stas med de plantene som jeg husker opprinnelsen til, som pinseliljene med den nydelige duften som kom i HHV-pakke fra HildeG, og den hvitblomstrende gressløken fra Solfrid.

Nå håper jeg at forumet fortsetter å livne til, dette har alltid vært et supert sted å parkere mens hagespaden kjølner. :)
Sony
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Forrige

Gå til Pusterommet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest