Om jeg regnes som nygammel, gammel, ny, utdatert, forsvunnet eller hva vet jeg ikke. Hage og blomster og alt fikk seg en knekk med Korona, jeg er ikke smittet (enda) men gikk på en smell når vi havna alle på hjemmekontor, og klarte å drepe det meste jeg hadde i hus ved å ikke vanne, selv orkideene mine tok kvelden i 2020 rett og slett.
Jeg sådde diverse og kjøpte stilkinger våren 2021 som vanlig, men om det var en dårlig sekk med jord eller hva det var, etter et par uker visnet de en etter en og jeg mistet motet.
Nytt år og nye muligheteter. En ny orkide er kjøpt inn, og trolig havner en primula eller tre i hus i løpet av uka. Jeg har lyst på nye clivia, jeg har ønsket meg bladkaktus og blitt lovet avlegger av mamma, uten at det skjedde noe mer enn det (Jeg ønsket meg til jul..) Jeg har kjøpt inn såjord og frø og plantelys og er klar for en ny hagesesong.
Først ut nå tidlig i januar blir chili og blodbeger, og ikke lenge etter paprika. Og basilikum planlagt under plantelys hele våren, eldstemann savner fersk basilikum. Og trolig noe blomster, stemor etc.
Neste skritt er vel mine årlige stiklinger av pelargonia og fuksia. I 2021 klarte jeg for første gang å overvintre pelargonia og ta stiklinger av den til våren og fikk en flott morplante utav det, men klarte jeg ikke å 1)mer eller mindre drukne flere av dem ute mens jeg var på ferie og 2) glemme resten ute til frosten tok dem...Så, tilbake til start der igjen altså.
Dernest sår jeg tomater, lyst å prøve agurk, aldri fått til, vi skal sette poteter igjen og vi skal så gulrot og sukkererter og få til jordbær-plantene våre på en måte hvor ikke hjorten spiser hele greia.
For i 2022 vil jeg ha grønne fingre, eller jord under neglene, og spirer og planter i hver en krok. Både inneblomster og hageblomster og grønnsaker og det hele