Flytte små grønnsaksplanter

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Flytte små grønnsaksplanter

Innlegg Nienna Fre Mar 17, 2017 21:05

Jeg har alt opp diverse småplanter under tilleggslys i vinduskarmer på kjøkkenet. De har hatt rundt 18-20 grader, og har blitt riktig så lubne og fine :) Men det begynner å bli trangt om plassen etterhvert som mange skal prikles.

Spørsmålet mitt er om følgende sorter vil fortsette å vokse ved 10 grader på en innglasset veranda hvor det også kan bli sol og mer enn tyve grader på dagtid. Jeg har ikke tilleggsbelysning der. Alternativet er uoppvarmet drivhus som ligger på rundt 6-7 grader, og som også kan bli ganske varmt på solrike dager.

Grønnkål
Purre
Artiskokk
Physalis
Nienna
Hagegal
Hagegal

Re: Flytte små grønnsaksplanter

Innlegg timanna Lør Mar 18, 2017 17:30

Det går sikkert fint med grønnkål ihvertfall.
Brukerens avatar
timanna
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Nienna Lør Mar 18, 2017 21:04

timanna skrev:Det går sikkert fint med grønnkål ihvertfall.

Ja, jeg er ikke mest bekymret for grønnkålen :) Jeg sådde den for tidlig fordi jeg skulle teste noen gamle frø. Så nå vet jeg at 10 år gamle grønnkålfrø spirer. Jeg startet også i tidligste laget med purre. Men har erfaring med at den vokser seint, og at den hos meg blir som vårløk i størrelse om jeg direktesår.

Jeg er mest usikker på om artiskokk bør ales opp ved mer varme enn 10 grader hvis den skal rekke å danne blomster første året. Den er flerårig, men jeg hadde tenkt å dyrke den som ettårig,

Physalis skal jeg dyrke i drivhuset. De er nå i god vekst. Kanskje stuevinduet er like bra nå som dagene er blitt mye lengre?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Lør Mar 18, 2017 21:45

Av og til vert det vanskelege valg å ta når planterommet vert for fullt.
Eg hadde så mange stiklingsplanter av physalis at eg sette nokre ut i drivhus for ei tid sidan.
Og den natta vart det plutseleg minus 9 grader :shock: . 2 planter bukka under, men resten klarde seg.
10 grader i innglasa veranda høyrest ikkje så ille ut (nesten tomattemperatur), og det byrjar no å verte meir lys og lengre dagar.
Dersom du har fleire planter, ville eg ha prøvd med ei plante av kvar sort. Ein fiberduk om natta hjelper godt. Av og til må ein berre finne ut om det går ved å prøve.
Eg ville ha prøvd både artisjokk og physalis. Physalis skal ikkje ha frost, men toler meir kulde enn tomat.
Det kjem litt an på størrelsen på plantene og, kansje.
Eg har sett ut grønkål i drivhuset no. Pass på å klippe purreløken når den vert for lang (fleire gonger før utplanting),
då vert plantene kraftige og lettare å handtere.
blys
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg Nienna Søn Mar 19, 2017 20:26

Takk for gode råd, blys :D Purren er virkelig blitt lang, så da skal den klippes umiddelbart. Jeg visste ikke det om purre. Det kan være en medvirkende årsak til at mine purrer ikke har blitt så kraftige.

Ja, det blir å telle på knappene og prøve seg frem. Purre, grønnkål og artiskokk skal ut på glassverandaen. Av Physalis har jeg bare seks planter, så de får være inne en stund til. Tar ikke sjansen på at de skal stagnere.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Søn Mar 19, 2017 21:18

Purre må såast tidleg og det har du gjort, så då ligg alt til rette for god avling. Gjødsle godt.
Eg breisår purre, pipløk, kepaløk, charlottløk og raudløk frå frø tidleg. Stilkane vert fort lange og vil til slutt legge seg, dersom dei ikkje vert stussa.
Eg lukkast best med løk frå frø og har eigenprodusert løk heile året.
Eg har stussa mine 2 gonger allerede. Vert dei stussa litt, står dei rett opp og bruker energi på røter i staden for på graset.
Avklippet brukar du som grasløk.
Nokre år pottar eg om til roottrainer, men oftast står dei breisådde til eg plantar ut.

Her er ompotting til roottrainer - dette er kepaløk.
Bilde

Her er breisådd purre
Bilde
Purre tåler eg ikkje, men dyrkar dei og gjev dei bort.
blys

Innlegg Nienna Man Mar 20, 2017 20:44

Kjempefine planter, blys :konge: Purren min er nå klippet. Logisk at den da bruker mer krefter på røttene. Plantene er nå flyttet til glassverandaen. Så får jeg se hvordan det går.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 2 gjester