Paw Paw, Asiminia triloba

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: Paw Paw, Asiminia triloba

Innlegg Sommartorpet Man Mai 09, 2016 14:27

Spennende at de har våknet til live nå. Oppbevarte du dem ute i hagen i vinter, eller plasserte du dem i kjelleren?
Jeg har vurdert å kjøpe et tre fra et tysk/svensk hagesenter jeg pleier å importere fra, men det er jo veldig fint med andres erfaring først :D
Sommerhagen: http://sommerhagen.blogspot.com

"And when your back stops aching and your hands begin to harden . . . You will find yourself a partner in the Glory of the Garden." Kipling
Brukerens avatar
Sommartorpet
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg roots_feeding Man Mai 09, 2016 20:33

Sommartorpet skrev: Jeg har vurdert å kjøpe et tre fra et tysk/svensk hagesenter jeg pleier å importere fra, men det er jo veldig fint med andres erfaring først :D

De stod inne.

Prøv å få fatt på Michigan sorter som Davis, Convis, Belle etc...

Jeg har kjøpt en etterkommer av Sunflower som heter Prima 1216, den er selvfertil, men modningen kan bli et problem.

Jeg har også bestilt et Davis (tidlig Michigan sort) fra permalulturplanter på Tingvoll i Trøndelag.

Da har jeg tidlig og en sen.... så er det bare å ofre de to beste plassene i hagen.

Har 3 ekstra Prima 1216 i tilfelle det fryser første året eller år to...

Har lest at det går bedre etter to år i bakken. Håper på å bruke glava vintermatter og lage innpakning av hønsenetting, isoporkuler og kle med strie etc de første årene til barken har blitt tykkere....

Tvi tvi...
roots_feeding

Innlegg roots_feeding Fre Mai 19, 2017 19:27

Hei,

Indianerbananene klarer vinteren fint her på Østlandet : )

Trolig trenger de endel sommervarme for å avmodne, som kanskje uteblir på Vestlandet. Det er fler av dere som har nevnt barfrost også som et problem.

Har gjort to tiltak, ett på vinteren og et på våren.

Jeg har barket ca 10-15m for å isolere røttene, samt satt opp et telt av duk for å beskytte de sarte knoppene. Trolig unødvendig med duk, men gjorde det siden jeg kjøpte et stort eksemplar av ukjent type fra et hagesenter på høstsalg. Turte ikke plante det pga frost og hadde det i kjelleren. Det ble solbrent, men det ser ut som det setter både nye knopper og blomster, men det ble altså duk...

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
roots_feeding

Forrige

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester