Sette hvitløk om høsten

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Sette hvitløk om høsten

Innlegg Katty777 Ons Apr 05, 2017 15:54

Jeg satte hvitløk for første gang i høst (bor i Stavanger). Jeg satte den før den første frosten, som jeg leste man skal.
"Problemet" (?) er bare at det aldri ble noen skikkelig vinter og kaldt, så de spiret nokså kjapt og er nå ganske høye (ca 20cm kanskje).
Noen som har erfaringer med lignende? Vil disse nå aldri bli til noe, eller er det allikevel håp?
Katty777
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Sette hvitløk om høsten

Innlegg Nienna Ons Apr 05, 2017 20:04

Joda, hvitløkene dine vil bli fine :) Gi dem godt med gjødsel, og så høster du dem litt ut i juli. Jeg pleier å ta opp mine før de begynner å danne fedd. Det du ikke vil bruke kan du bare la stå igjen. Feddene vil da spire, og til neste år får du mange nye hvitløker.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Katty777 Ons Apr 05, 2017 21:27

Hei

Det høres jo lovendes ut!:)

Kan jeg spør hvorfor du tar dem opp før de danner fedd? Og hvordan vet man når det er?
Katty777

Innlegg Nienna Tor Apr 06, 2017 19:59

Katty777 skrev:Hei

Det høres jo lovendes ut!:)

Kan jeg spør hvorfor du tar dem opp før de danner fedd? Og hvordan vet man når det er?

Jeg liker dem best som "kinesisk" hvitløk. Da slipper jeg å skrelle mange små fedd. Selv om de får bra med gjødsel blir løkene mye mindre enn dem vi kjøper. Mulig det skyldes at somrene sjelden er særlig varme her i Rogaland. Men smaken er det ingen ting å si på :)
Kan ikke si det helt eksakt når de begynner å danne fedd, men hos meg skjer det i slutten av juli. Jeg pleier å grave opp noen for å sjekke. Egentlig kunne jeg ha høstet små hvitløker allerede nå fordi jeg lot mange fedd spire utover høsten. Og med de milde vintrene som vi har virker det som de egentlig ikke går i dvale, men fortsetter å vokse i de lange mildværsperiodene. Mine har stått grønne hele vinteren. Hvis du lar noen gå i blomst frør de seg også :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg Katty777 Fre Apr 07, 2017 14:25

Takk for svar- det blir spennende å se:))
Katty777

Innlegg Katty777 Man Jul 17, 2017 12:39

Hei

Da har jeg tatt opp hvitløkene- synes de ble kjempefine:) Ikke veldig store, men veldig fornøyd.
Jeg skylte av den grøvste jorden og har lagt dem på loftet til tørk.

Hva gjør jeg så? Hvor lenge bør de ligge til tørk? Jeg har beholdt de lange stenglene, da jeg har lyst å prøve meg på å lage fletter. Noen tips til hvordan man gjør dette?:)

Innspill mottas med takk:)
Bilde
Katty777

Innlegg Gunn M. Man Jul 17, 2017 22:12

Hvilken sort er det du dyrker?
Jeg hadde nok ikke tatt de opp enda, men det er ulike meninger om det. Det sies at man ikke skal høste hvitløk før de tre nederste bladene har visnet.
Hvis man dyrker fra bulbiller (små løker fra toppen) hadde jeg latt de vissne helt ned før høsting, og brukt småløken som setteløk samme høst eller på kjøkkenet.

I forhold til fletting er jeg usikker. Jeg har mest hardneck hvitløk, de egner seg best der det er kald vinter. Softneck er de som flettes. Men du kan jo sikkert bare prøve.
Og så er'e på'an igjen!
Brukerens avatar
Gunn M.
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg Katty777 Ons Jul 19, 2017 13:56

Hei! Takk for svar:) Du er nok veldig mye mer proff en meg i dette. Jeg bare puttet fedd nedi som jeg hadde kjøpt på butikken, så aner ikke hvilken type det er.

Hvor lenge bør de ligge til tørk? Kanskje jeg lar dem ligge lenger i jorden neste år, men nå er de nå en gang tatt opp:)
Katty777

Innlegg Nienna Ons Jul 19, 2017 17:46

Du kan bare henge dem opp på et luftig sted i vanlig romtemperatur. Jeg har bare brukt av dem etter behov, uten å tenke på tørketid. De holder seg også godt i kjø!eskapet. Jeg bruket en slik plastboks som det har vært tomater i. De hat luftehull og egner seg veldig godt. Mine blir omtrent så store som dine :) Det varierer litt. Mine er også fra fedd kjøpt på butikk. Jeg tar opp når jeg trenger hvitløk. Små løk bruker jeg i salat med det grønne. Hvis det ikke er frost høster jeg hvitløk om vinteren også :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest