Gul løk som bare blir til 1 løk

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Gul løk som bare blir til 1 løk

Innlegg KristinO Lør Aug 26, 2017 19:14

Har iår også prøvd meg på å sette gul løk :o men d skjer d samme i år. Bare den løken jeg plantet står under d grønne :V: Hva er d jeg gjør feil....? Må legge til at jorda har jo vært veldig våt, i år også pga alt regnet.
Kristin

Å plante frø er å føre livet videre........
De beste gavene kommer i de minste pakkene....
Brukerens avatar
KristinO
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Gul løk som bare blir til 1 løk

Innlegg blys Lør Aug 26, 2017 20:17

Etter som eg forstår så kjøper du setteløk, men den veks ikkje i størrelse i løpet av sesongen???
Vanskeleg å seie kva som har gått feil. Mitt tips er for lite næring og/eller at setteløken ikkje har vore tipp topp.
Eg har best resultat med å så løk frå frø tidleg inne og plante ut. Tykkjer at kvaliteten på setteløken kan vere så ymse, ofte må halve posen fråsorterast ved planting fordi løken er mjuk. Det er og mykje meir utvalg i sortar med frø enn med setteløk.
blys

Innlegg KristinO Lør Aug 26, 2017 20:51

Nei, d er slik at løken ikke vokser d grann i løpet av sommeren :? Jeg kastet imidlertid de myke løkene, så d er kanskje for lite næring. Takk for svar :roll:
Kristin

Brukerens avatar
KristinO

Innlegg Dag Lør Aug 26, 2017 21:06

Jeg bor i Norges største løkkommune. Når store maskiner setter kepa-løken, blir det igjen masse setteløk igjen i enden
av hver rad. Det er helt i orden å forsyne seg med så mye løk en ønsker. Jeg gir dem bra med gjødsel, men heller ikke jeg
lykkes med dem. De blir bare halvstore, så jeg reiser til nærmeste gård og kjøper den løken jeg trenger til 6 kr. kiloen.
Men hva jeg gjør feil, har jeg aldri greid å finne ut. De får i alle fall en god start, og ikke kan jeg se at bøndene ettergjødsler
utover sommeren.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg KristinO Tor Aug 31, 2017 16:46

Bra å høre, Dag :D men d hadde jo vært artig og fått avling på den, men jeg lykkes ikke et eneste år, så spørs om jeg bare må gi opp. Du får jo tak i veldig billig løk, så d er jo fantastisk. Litt dyrere er d jo i butikkene, men allikevel ganske billig mat :hair:
Kristin

Brukerens avatar
KristinO

Innlegg Hanne67 Fre Sep 01, 2017 8:51

Det eneste jeg vet om løkdyrking er at de skal ha ganske mye gjødsel, klorfri fullgjødsel 12-4-18. Jeg bor i samme kommune som Dag over her, og skal huske på å spørre en løkdyrker om hva som skal til. Selv har jeg prøvd å dyrke sjalottløk, og før gikk det fint, men de siste par årene har det gått dårlig, uten at jeg vet hvorfor.

Her er litt info om gjødsling fra Yara: http://www.yara.no/gjodsel/vekster/andr ... palok.aspx
Brukerens avatar
Hanne67
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester