Plante jordbæravleggere i kjelleren

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Plante jordbæravleggere i kjelleren

Innlegg Scrooge Fre Des 01, 2017 4:06

Jeg fikk hentet meg en del jordbærplanter hos min søster før den første frosten satte inn, de hang i luften, ikke plass til feste, planter som står i pallerkarmer. Jeg har hatt disse stående i kjelleren i vann, nå har det kommet fine røtter på flere og jeg har nå tenkt å sette disse ned i jord, plantene vil bli stående mørkt. Jeg har ikke grønne fingre, noen tips om hvilken oppfølging de bør få videre? Hvor mye bør jeg vanne?

Takk for svar.
Scrooge
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Plante jordbæravleggere i kjelleren

Innlegg Knut Tistel Fre Des 01, 2017 12:23

Hvis plantene skal overleve når du planter de i jord så må de ha lys og en viss varme, ellers vil de nok bare råtne og dø. For å overvintre mørkt i kjelleren må de først ha fått vokst og utviklet et visst rotsystem på forhånd. Og det tar noen måneder, så tror neppe du kan satse på mørk overvintring denne vinteren.
Mennesket har fjernet seg så langt fra naturen at vi har blitt allergiske mot den...
Brukerens avatar
Knut Tistel
Har snakketøyet iorden, ja

Re: Plante jordbæravleggere i kjelleren

Innlegg aimar Fre Des 01, 2017 19:34

Du kan jo prøve å pakke dem inn i litt fuktig mose, og surre avispapir rundt, og så lagre det kaldt fram til våren. Du har kanskje en litt lun krok inn mot husveggen, eller an garasje eller noe sånt du kan bruke. Bare det er kaldt, max 3-4 plussgrader, så vil de jo tåle å stå mørkt. Husk å sjekke fuktigheten av og til.
Hvis du skal overvintre dem varmt, så må de ha lys.
aimar

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest