lonicera kamtschatica

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Re: lonicera kamtschatica

Innlegg gs11 Man Mar 05, 2012 19:37

for andre året på rad kom det døde plante fra bakker. er det noen som vet hvor man kan finne disse i norge? regner med at de kanskje er litt mer vanlige i år enn i fjor
------------------------------------------------------------------
http://matgarden.wordpress.com/
gs11
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg gs11 Lør Aug 03, 2013 11:46

Hadde veldig mye blomster på plantene mine i år, men alt sammen falt av tidlig i juni, og nå er de bare fulle av blad.

Er det noen som har samme erfaring? kan det være at jordsmonnet ikke er surt nok?
------------------------------------------------------------------
http://matgarden.wordpress.com/
gs11

Innlegg Perper Tir Apr 03, 2018 12:32

Hei!

Jeg vet at dette er en eldgammel tråd og jeg beklager hvis det er galt å gjenopplive den. :)

Men jeg lurer på hva slags erfaring dere som kjøpte spiselig blåleddved har hatt?

Og om det er noen som vet hvor man kan kjøpe disse (Østlandet eller på nett)? Har gjort div nettsøk, men finner lite...

Har lyst til å prøve disse plantene/bærene hjemme. :D
Perper
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg kirsitn Tir Apr 03, 2018 14:42

Jeg har ikke erfaring med planten, men ser den står oppført i kategorien svært høy risiko i svartelista fra 2012, så jeg har kommet frem til at det ikke er verdt å plante den av hensyn til naturen i nærområdet. (L.kamtschatica er synonym med L.caerulea var. edulis).

http://databank.artsdatabanken.no/FremmedArt2012/N61672
Kristin - Oslo - sone 2/3.
Brukerens avatar
kirsitn
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg krokupan Ons Apr 04, 2018 22:03

Perper skrev:Hei!

Jeg vet at dette er en eldgammel tråd og jeg beklager hvis det er galt å gjenopplive den. :)

Men jeg lurer på hva slags erfaring dere som kjøpte spiselig blåleddved har hatt?

Og om det er noen som vet hvor man kan kjøpe disse (Østlandet eller på nett)? Har gjort div nettsøk, men finner lite...

Har lyst til å prøve disse plantene/bærene hjemme. :D

Kjøpte to planter hos Zimtrade AS våren 2017. Sjekka dei i dag og dei er framleis i live, og er i ferd med å sleppe ut blad.
krokupan

Innlegg Dag Tor Apr 05, 2018 9:02

Siden det er både roser og andre planter som har navnet etter den russiske halvøya Kamtsjatka å gjøre, har jeg googlet
øya med så mange bilder at jeg har fått lyst til å besøke øya. Synes jeg har fått godt inntrykk av hvordan folk lever og har det -
og ikke minst en flott natur.
Kjempespennende å reise til slike avides steder. Kan ikke tenke meg det er stor turisme der.
Mine rosesider: www.daglyngar.no
Dag
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg Frode F Fre Apr 06, 2018 7:31

Jeg har tidligere bestilt varer fra Blomquist. Da fikk jeg plantene leveret til Gøteborg og hentet dem der. Forsøkte også å bestille noe i fjor men det var problemer med transporten, slik at det ble uforholdsmessig dyrt. Det beste er nok å møte Blomquist på en av hagemessene de deltar på.

Når det gjelder Honning bær er min erfaring at det er betydelig forskjell på naturformen og navne sortene. Størrelses forskjellen på bærene er enorm og smaken er også mye bedre på navnesortene, men jeg har liten plass og har fjernet disse buskene da jeg ikke syntes bærene var særlig gode.

Blomquist har også mange navne sorter av Saskatoon bær, disse er etter min smak mye bedre , men er vel nå ikke lov å importere?
Frode F

Innlegg Perper Fre Apr 06, 2018 13:48

Tusen takk for svar folkens.

Det med svartelisting må jeg se nærmere på. Har lest at plantene prøves ut på forsøksstasjonene på Njøs og Apelsvoll, så så gale kan de kanskje ikke være?

Har også forstått det slik at det er store forskjeller i smak mellom de forskjellige variantene. Håper å finne flere slik at jeg kan sammenligne (om et par år når de begynner å bære frukt...).
Perper

Innlegg Frode F Lør Apr 07, 2018 9:47

Et alternativ er å bestille herfra

http://www.shop.zahradnictvolimbach.sk/ ... skap-shrub

Men de sender antagelig bare til Sverige. Så da må man ordne seg en adresse i Sverige å hente der.

Jeg har brukt Poste restante Strømstad, de tar ca 90 kr for å ta imot en sending.
Frode F

Innlegg roots_feeding Søn Apr 08, 2018 9:43

Spørsmålet om svarteliste og utplanting plager meg. Spredningsvektor er fugler og det er bar og blandingsskog i området mitt. Dog nesten utelukkende kulturskog, med unntak av noen naturreservater. Jeg har 4 busker, men de er ikke i jorda ennå, litt fordi jeg ikke vil bidra til spredning.

Leser i svartelista at skadepotensialet er lavt og at den i så fall ikke fortrenger andre arter...

Vi har jo plantet epletrær i hagen og det er også svartelistet.... Tror det er viktig å skille på ikke opprinnelig norsk (før 1850ish tror jeg de satt grensen) og hva som er her nå. Hvis busken har forvillet seg i Troms og Finnmark, kommer den nok ut fra barskogen i våre naboland (Den selges som fruktbusk i alle tre). Sjansene for at mine planter i Osloregionen bidrar til økologisk kaos, er vel smale, når den har funnet seg til rette i Nord allerede.

Det sagt droppet jeg planting av Costal Huckelberries, nettopp fordi jeg ikke ville innføre noe...

Planten egner seg som hekk og jeg ønsket å lage en bærhekk av den... Hva sier folket, skal jeg plante den eller ikke?
roots_feeding

Innlegg Frode F Man Apr 09, 2018 15:31

Jeg har hatt de i noen år. Kan ikke se at jeg har sett en eneste plante i skogen eller i nærheten der jeg bor.
Tror jeg ville tatt spredningsfaren med knusende ro.
Frode F

Innlegg Perper Man Apr 16, 2018 9:15

Frode F, takk for link. For å ta med plantene over grensa må man vel ha sunnhetssertifikater etc?
Perper

Innlegg Perper Man Apr 16, 2018 9:16

Roots feeding,

Vil du dele hvor du kjøpte plantene og hvilke varianter du har ? :D
Perper

Innlegg roots_feeding Man Apr 16, 2018 19:39

Perper skrev:Roots feeding,

Vil du dele hvor du kjøpte plantene og hvilke varianter du har ? :D

Jeg har kjøpt to igjennom Bakker, de tror jeg heter "Blue Velvet",

Så kjøpte jeg to igjennom Guren Efferus, en "Atut" og en "Sineglaska".
roots_feeding

Forrige

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester