Såforsøk molte

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Såforsøk molte

Innlegg orm Man Mai 28, 2018 23:22

Bilde

Dette er andre året. I fjor var jeg usikker på om det som kom opp var molte. Har noen flere planter da, men usikkert med kjønn. Ser bildet ble veldig uklart.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Re: Såforsøk molte

Innlegg Nienna Man Mai 28, 2018 23:37

Spennende :) Går det virkelig an å få molte til å trives i hagen? De skal vel ha det veldig fuktig. Håpet du får det til. Jeg vet ingenting om moltedyrking. Så nå ble jeg interessert :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg knutinh Tir Mai 29, 2018 11:40

Jeg har "hage-multer" kjøpt på plantasjen. De skulle visstnok ha en fordelaktig bestøvning (selv-bestøvende?) i forhold til ville molter.

Ala disse:
https://nb-no.facebook.com/hoelsgartner ... 4197845998

Presumptivt et resultat av dette:
https://forskning.no/mat-kreft-landbruk ... kal-temmes

Jeg plantet dem i sur jord og de vokser og trives greit, men bare blomster, ikke bær.

Antagelig har de det for tørt og for varmt her på østlandet.

-k

Edit:
"Beginning in 2002, selected cultivars have been available to farmers, notably "Apolto" (male), "Fjellgull" (female) and "Fjordgull" (female).", https://en.wikipedia.org/wiki/Rubus_chamaemorus
knutinh
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Innlegg Nienna Tir Mai 29, 2018 17:02

Spennende å lese at det nå jobbes med molter for hagebruk. Kanskje de får frem sorter som ikke må vokse i myr?
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg orm Ons Mai 30, 2018 13:56

Jeg har sådd frø av selvplukkede molter og disse står ved hytta på fjellet. Det er bare et forsøk - sådd i ugjødsla torv. Jeg vet jo ikke om jeg har fått bare hunplanter el. bare hanplanter. De står i en plastkasse som det har vært grønnsaker i kledd med svart duk og agrylduk over for å hindre ugrasfrø. Har vel ikke stort håp om bær, men artig at de spirte. Med tørken, som også er på fjellet, er det ikke sikkert de overlever selv om de står i skygge. Vet at kjøpeplanter har vært i salg nordpå en tid. Nå kommer de sørover. Det blir dyre molter da. Vet ikke hvor flinke de er til å spre seg.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg akr Man Jun 11, 2018 18:33

Veldig spennende!
Få høre hvordan det gårvidere?
akr
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg orm Tir Jun 12, 2018 1:13

Får se om de har overlevd tørken når vi kommer oppover igjen. Ellers leser jeg at det tar 5 - 7 år å få en voksen plante som blomstrer. Det er lang tid for en som er oppi åra. Er også veldig usikker på hva jeg gjør med plantene videre. Foreløpig er de så små at de kan stå der de er, men jeg bør vel kanskje ta vekk agrylduken over. Har jo ikke mulighet til jevnlig vanning på ei hytte. Har en sikker bekk som går over tomta, vel har et våtdrag til. Kanskje burde jeg satse på slike grønnsakkasser og heller grave dem ned der det er vått. Det bør nok helst være slik at andre som kommer dit kan se at dette er noe som skal stå der og ikke tråkkes ned. Jeg er veldig glad i hegg og plantet to småttinger der oppe. Det gikk bra helt til min førstefødte for rundt med ryddesag. Vi vil jo ikke at det skal gro igjen der oppe og han visste ikke om heggene som bare hadde en hvit merkelapp på seg. Den ene fant jeg raskt igjen. Den lever jo i forminsket utgave. Den andre fant jeg ikke før i vår. Liv der og. Jeg setter jo ned noe både her og der så det er ikke så enkelt for de som skal hjelpe til og hytta er mye brukt.
Har lest om en del forsøk m. molte. Finland har vel fått fram en del planter bl.a, en som skal være selvfertil. Den hadde visst noe mindre bær enn de to andre i forsøkene.
orm
Turbobruker
Turbobruker

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 1 gjest