Gulroten er smakløs, hva gjør jeg galt?

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Gulroten er smakløs, hva gjør jeg galt?

Innlegg ags88 Tor Aug 09, 2018 19:51

Hei. Har sådd gulrot i pallekarmer 2 sesonger på rad. Men jeg syns de er så smakløse.
Ifjord brukte jeg ca halvparten av vanlig plantejord kjøpt på butikken og andre halvparten jord fra naturen.
Brukte kunstgjødsel. Oppdaget på de første gulrotene at de var tørre og smakløse og jeg gikk utifra at jeg var for grådig når jeg vannet, så jeg vannet mye mere på slutten av sesongen, som hjalp litt. De ble litt saftigere men fortsatt litt smakløse.

I år så byttet jeg ut halvparten av jorden fra ifjord med en miks av plantejord og kugjødselkompost. Har iår vannet mye mere. Har brukt kunstgjødsel og for en 2 uker siden tok jeg på litt pellets av hønskit. Gulrot gresset vokser som bare det, er ca 50 - 60 cm høyt og de høyeste er 80 - 90 cm høyt.
Gulrot sorten jeg har er nantaise, eller noe sånt.

Har spist ett par så langt i år, men de er fortsatt smakløse og ikke spesielt saftige.
Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt..... den smaker jo som den utenlandske gulrota som er i butikken av og til.

Jeg føler meg helt desperat her.

Hilsen mann 29 med sin første post på hagegal forum.
ags88
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Gulroten er smakløs, hva gjør jeg galt?

Innlegg Runegutt Fre Aug 10, 2018 0:25

De enkleste forklaringa, er at du har valgt en gulrotsort med lite smak.
Vokser de greit, og ikke er hårete grunnet vannmangel, så bør du prøve en anna sort.
Rune Nilssen
Lødingen
H 6-7
Brukerens avatar
Runegutt
Svært skravlete bruker
Svært skravlete bruker

Innlegg calypso Fre Aug 10, 2018 6:37

"Nantes" (skal det nok være) er en velkjent, god sort.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg Nienna Fre Aug 10, 2018 9:46

Mulig du har brukt for mye gjødsel slik at gulrøttene har vokst for fort. Både kugjødsel, kunstgjødsel og hønsegjødsel høres for mye ut for meg. Men jeg har bare brukt kompost til mine gulrøtter. Og de er ikke smakløse :)
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg blys Fre Aug 10, 2018 11:05

Velkomen til forumet.
Gulrot er ikkje særleg næringskrevande. For mykje gjødsel kan gjere at ein får mykje sprekkskader.
Enkelte planter kan gå i blomst og då er røtene svært veet og tørre. Kanskje det er ei slik gulrot du har smaka på?
Det fins mange ulike sortar og kan delast inn i sommargulrot og haust-/vintergulrot.
Hobbydyrkarar brukar ofte Nantes 2 som sommargulrot. Denne er god, men vert ikkje så stor og kan ikkje lagrast.
Lagringsgulrota skal vekse lenge og ikkje haustast før haust/tidleg vinter. Denne kan lagrast og toler å stå i jord når det vert kaldt.
Eg ville eventuelt ha prøvd ein annan sort eller fleire sortar for samanlikning og ikkje gjødsla så hardt. Gulrot trivs best i sandholdig jord.
blys
Har snakketøyet iorden, ja
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg ags88 Fre Aug 10, 2018 12:38

Prøver bare og svare alle i en smell her.
Ser ut for meg at Nantes og nantaise er samme sort.

Angående gjødsel så kan det hende jeg har brukt for mye, det er ikke umulig. Jeg har rett og slett ikke peiling på hvor mye og ofte og eventuelt hvilken gjødsel jeg skal bruke, det står så mye rart rundt om på nett, at jeg blir helt forvirret. Så jeg har rett og slett bare fulgt ordtaket "veien blir til mens man går". Sikkert ikke smart når man egentlig ikke vet hva man gjør....

Har ikke spist så mange enda i år, men gulrota er ganske pen og se på, sprø er den også. Er bare at den ikke blir saftig og smakfull.
Ingen sprekk skader så langt i år, kan ikke huske at det var noe spesielt i fjord heller.

Får vel prøve en annen sort beste år, noen som har forslag på en smakfull og saftig gulrot?
ags88

Innlegg ags88 Ons Aug 22, 2018 16:08

Har nå spist ca 1/4 av gulroten.
Konklusjonen så langt er: Fortsatt litt smakløs og lite saftig. Den er sprø, slik jeg mener en gulrot skal bli. Den er pen og se på. Svak kon i formen.

Har allerede kjøpt inn andre typer frø til neste år, da blir det berlikumer 2 og amstemdam 2. Så får vi se hvordan det går.
ags88

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest