Valnøtt

Matplanter for hue og kroppen; både det som vokser i jorda, henger på busker og trær. Og alt krydder i tilværelsen.

Moderatorer: toveve, AnnePåLandet, Villrose

Valnøtt

Innlegg krokupan Tir Jul 25, 2017 22:46

Eit forfalle hus, eigentleg ein ombygd stall frå Tsartida, ein stad i Baltikum er bustad for ei java blanding av folk, og slik har det vore lenge. Før krigen levde der ei "morsk" dame som ingen hadde kontakt med. Alle var redde henne, for rykta sa at ho var spion for bolsjevikane. Ein dag fikk ho besøk av ein mann. Det viste seg at ho hadde ein gresk elsker, og han hadde med to krukker med avleggere av valnøtt i gave. For nokre år tilbake fikk eg seks nøtter av desse trea, og tre spirte. Det eine tok hjorten, det andre tok brunsneglen, men det tredje er no vel meteren høgt. Sidan grekeren hadde med to planter så tenkte eg det må til her også. Eit lite underslag i juleknasket har no gitt resultat, og tre nye planter skal plantast ut neste vår. Er det nokon som har nokre gode råd, eller sterke meininger om dette prosjektet på kysten av Nordvestlandet?
Bilde
krokupan
Lite snakkesalig bruker. Ennå.
Lite snakkesalig bruker. Ennå.

Re: Valnøtt

Innlegg Nienna Ons Jul 26, 2017 9:08

Spennende historie. Virkelig artig å høre bakgrunnshistorie for hvordan valnøttene havnet hos deg. Nesten som tre nøtter for Askepott :D . Når det gjelder spørsmålet ditt, så tror jeg at valnøtt godt kan trives hos deg. Men jeg har selv ingen valnøtt trær. Tror hagen bør ligge lunt til, og et plassen for trærne bør ligge solrikt og i le.
Nienna
Hagegal
Hagegal

Innlegg calypso Ons Jul 26, 2017 10:15

Valnøtt blomstrer svært tidlig, og mange steder er det da lite pollinerende insekter.
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg roots_feeding Ons Jul 26, 2017 18:23

calypso skrev:Valnøtt blomstrer svært tidlig, og mange steder er det da lite pollinerende insekter.

Valnøtt har rakler og er vindpollinert. Trærne er tvekjønnet og produserer både hann og hunnblomster, men skjelden på samme tid. 'Buckaneer' og 'Broadview' er delvis selvfertile, dvs at de kan befrukte seg selv, men også at de kan sette apomixiske nøtter (upollinerte), men dette skjer kun i 'matste-år' (ref engelsk, 'Mast crops').

Trærne kan utvikle hannblomst først (gruppe A) eller nøtte-emne/hunblomst først (gruppe B), de delvis selvfertile overlapper noe på voksne trær.

Det kan lønne seg å lese seg opp, boken "How to grow your own nuts" av Crawford er en veldig bra bok ISBN: 9780857843937.

Der står alt om grupper og pollineringspartnere.

Jeg har to 'Broadview' trær og vurderer et tredje (Buckaneer eller Plovdviski) . De er plantet for to år siden og er enda ikke store nok til å ha rakler hengende, når nøtte-emnene utvikler seg.....

Jeg lærer stadig mer om emnet og deler gjerne erfaringer.

Mvh

Fredrik
roots_feeding
Har snakketøyet iorden, ja

Innlegg froluf Tir Apr 17, 2018 10:55

Valnøttrær kan bli meget store og er ikk evennlige med jordsmonn under eller omkringliggende planter. Den sender ut jorløpere som tar knekken på omkringliggende roser og lyng bl.a. Det er et tradisjonelt tuntre midt på parkeringsplassen og ikke i selve hagen. Sikkert på grunn av dette. Still så lunt og varmt som mulig. Tidlig blomstrer ja så hiv der våren treffer først.
froluf

Innlegg roots_feeding Lør Jun 09, 2018 19:04

Trærne mine har blomstret, men tydeligvis har pollineringen vært dårlig. Jeg har to trær og det ene skal kunne sette nøtter på egenhånd.

Selv om mange nøtteemner har falt av, så er håper at noen blir værende...

Vurderer å kjøpe et av typen Buccaneer, men da må jeg ha et stort. Noen som har tips?

Nøtteemner (hunblomster) som har falt av...
Bilde

Nøtteemner som har begynt å vokse, som jeg håper bli nøtter...
Bilde
roots_feeding

Innlegg calypso Lør Jun 09, 2018 20:04

Denne langvarige tørken/varmen kan også påvirke fruktsettingen
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Innlegg roots_feeding Lør Sep 22, 2018 16:40

Bilde
roots_feeding

Innlegg BenteBjo Tir Sep 25, 2018 19:17

Me har eit lite valnøttre i hagen, med opprinnelse fra ein fruktdisk i Hakadalen :) kan den blomstre og få nøtter under gode forhold uten eit tre til?
Veien blir til mens vi går - hilsen Bente
Brukerens avatar
BenteBjo
Turbobruker
Turbobruker

Innlegg calypso Tir Sep 25, 2018 23:14

Det er ikke alle valnøttrær som kjenner til denne problemstillingen så det kan gjerne gå bra..
Ståle
Brukerens avatar
calypso
Hagegal
Hagegal

Gå til Planter til mat og drikke

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest